Skip to main content

Gisteren heeft KPN glasvezelkabels gelegd in de straat, de vierde provider… Vandaag kwam er een Engels sprekende mijnheer die iets vroeg over kabels, helaas begreep mijn man hem niet en ging hij weer weg. Toen ik net thuiskwam begreep ik dat ze (zonder vooraf te berichten en zonder ooit in de meterkast te hebben gekeken) de glasvezelkabel door gingen trekken tot in de woning. Betekend dat dat wij dus niet gratis aangesloten worden? Als KPN dat doet ben je dan verplicht om een abonnement bij KPN te nemen of kan je zelf een provider kiezen? 

Als je in het begin tijdens de aanleg toestemming geeft om glasvezel tot in huis te laten monteren, is het gratis. Ik snap je zin “ Betekend dat dat wij dus niet gratis aangesloten worden? “ niet zo goed.

Bovendien is het niet verplicht om nu bij KPN een abonnement af te nemen. Als je dat in de toekomst wel zou willen, zal dat wel makkelijk gaan nu glasvezel tot in de woning is gemonteerd.

Gisteren was de aanleg in de straat en toen heeft niemand gevraagd of wij toestemming geven voor aanleg tot in huis. Volgens de KPN site zou er eerst een voorbereider langskomen om alles door te nemen, nooit gezien of bericht van gekregen. En volgens KPN trekken ze de kabel tot in huis alleen maar gratis door als ze in de straat bezig zijn… 

Het hangt een beetje van de aannemer af. Sommige werken met een BOP, andere trekken meteen door naar binnen. Zolang de manschappen daar rondlopen, is het natuurlijk makkelijk met de kosten.

Als er achteraf iemand apart voor naar je huis moet komen, snap ik dat ze kosten gaan rekenen.

Ook de schouw verschilt per aannemer. Volgens KPN moeten ze overal kijken, maar sommige (onder)aannemers doen de aanname dat alle huizen in de straat hetzelfde zijn. Iets wat vrij goed kan als je bijv. in een jaren ‘70 nieuwbouwbuurt woont met identieke huizen.

Hoi @Tweetzz 

Welkom op de community van KPN.

Wat mede community lid @XS4-Arjan al schreef is waar.
Je bent niet verplicht om gelijk een internet abonnement af te sluiten bij KPN, maar het is wel verstandig om de glasvezelaansluiting alvast te laten monteren in je meterkast (nu gebeurd dat nog gratis), zodat je in de toekomst altijd kunt overstappen op internet via glasvezel.

Over de aanleg van het glasvezelnetwerk in jouw straat, kun je het beste even contact opnemen met Netwerkbeheerder KPN zelf, aangezien zei er ook over gaan.
Daar kan je ook tevens aangeven, dat er eerst een voorbereider langs zou komen, alvorens de glasvezel doorgetrokken zou worden naar je meterkast.

Telefoonnummer Netwerkbeheerder KPN:

Ik heb eerst de klantenservice van KPN gebeld en die gaven idd dat telefoonnummer door. Ik heb 3 keer gebeld maar kreeg alleen maar een bot aan de lijn en sms’jes toegestuurd. Geen mens die antwoordde… 

Hoi @Tweetzz  . Heb je ook je postcode en huisnummer op die website van netwerk ingevuld en gekeken wat de status daar is?

Verder is het gebruikelijk dat je van te voren geïnformeerd wordt middels kaarten in de bus (en soms een informatie avond)

Ik heb op advies van de klantenservice dat nummer van netwerk gebeld en kreeg dus niemand aan de lijn. Volgens de postcodecheck krijgt onze straat juni-juli 2025 glasvezel…. Via de klantenservice net  1 brief ontvangen van 14/8/24 met WE ZIJN KLAAR MET GRAVEN, is dus gisteren gebeurd…

Verder in de brief: je hoeft niets te doen. We laten het weten wanneer wij de woning gaan aansluiten op glasvezel. Dit doen wij op afspraak…. Niemand! Niks!

bij de buren is het wel aangelegd….

je hoeft niets te doen

Uiteindelijk klopt dit wel, maar de manier waarop e.e.a. wordt uitgevoerd is inderdaad wat knullig. Ga er maar vanuit dat het goed komt. KPN is zelf ook gebaat bij een werkende glasvezelverbindi8ng.

En volgens KPN trekken ze de kabel tot in huis alleen maar gratis door als ze in de straat bezig zijn… 

Dit is onjuist, op dit moment zijn na-aansluitingen ook nog geheel kosteloos. Enkel op bedrijventerreinnen werkt dit wat anders.

je hoeft niets te doen

Uiteindelijk klopt dit wel, maar de manier waarop e.e.a. wordt uitgevoerd is inderdaad wat knullig. Ga er maar vanuit dat het goed komt. KPN is zelf ook gebaat bij een werkende glasvezelverbindi8ng.

Dat snap ik, maar het is een communicatie bedrijf, zou je denken dat ze beter zouden communiceren! 
en ik heb geen zin om, nu de rest van de straat klaarblijkelijk wel de verbinding met de woning heeft, om te moeten betalen voor het aanleggen. 
nog zoiets: volgens de klantenservice hadden ze mijn e-mail adres niet. Ben al zeker een jaar of 30 klant van Xs4all, wat overgenomen is door KPN. Ik krijg elke maand mijn factuur toegestuurd…. Echt…. We are to old for this shit 😂

je hoeft niets te doen

Dat snap ik, maar het is een communicatie bedrijf, zou je denken dat ze beter zouden communiceren! 
en ik heb geen zin om, nu de rest van de straat klaarblijkelijk wel de verbinding met de woning heeft, om te moeten betalen voor het aanleggen. 
nog zoiets: volgens de klantenservice hadden ze mijn e-mail adres niet. Ben al zeker een jaar of 30 klant van Xs4all, wat overgenomen is door KPN. Ik krijg elke maand mijn factuur toegestuurd…. Echt…. We are to old for this shit 😂

Ok dus je krijgt nu je XS4ALL/KPN diensten via de koperkabel van KPN binnen. Die glasvezelkabel is de vervanging van de koperkabel. KPN wil al hun klanten overzetten op die glasvezelkabel zodat alle techniek van de koperkabel uitgezet kan worden.

Dit is altijd gratis want in belang van KPN, plus je verbinding word er nog stabieler door.

Win win dus en geen zorgen over kosten. Abonnementsprijs blijft ook gelijk.

Als het is afgewerkt binnen, word er vanzelf een monteursafspraak gemaakt om de verbinding over te zetten op glasvezel (als je dat zelf niet wilt of kunt).

Reageer