Skip to main content
Antwoord

Hoe verminder ik wifi straling in huis?

• October 25, 2025
  • 14 reacties
  • 201 keer bekeken

Zoveel mensen, zoveel verschillen... KPN is er voor een groot gedeelte van Nederland en in dit landje zijn er mensen die:

1. overgevoelig zijn voor straling en bewust omgaan met hun gezondheid en: 

2. juist zoveel mogelijk straling willen voor al hun tech in huis en zich geen zorgen maken over gezondheid of klachten

(en alle gradaties ertussen).

Zou KPN meer oplossingen kunnen aanbieden voor de eerste groep? Voorheen was het mogelijk om bijvoorbeeld 5GHz uit te zetten op een router, nu niet meer. 

Ik zou graag meer info zien op jullie website en in dit forum over oplossingen, (WiFi-) aanpassingen die kunnen bijdragen aan een gezondere leefomgeving. Is dat mogelijk? In een andere KPN-community post werd er snel een linkje gedeeld naar een website vanuit de overheid: https://www.antennebureau.nl/straling-en-gezondheid/effecten-straling-en-gezondheid. Hier staat naar mijn idee geen info die adviezen geeft over het verminderen van straling in huis. Dat zou wel heel mooi zijn!

Is er ruimte binnen KPN, als vooraanstaand technologie-bedrijf, om hier meer in te investeren? Niet elke klant wil superwifi en straling door het hele huis. Voor sommige mensen volstaat een bereik van 3 of 7 meter in een klein appartement met een 2.4 GHz frequentie. 

Een antwoord heeft geen haast maar ik zou hier wel binnen enkele weken meer over willen horen. 

Alvast bedankt voor het meedenken.

Beste antwoord door Jan van KPN

Hoi ​@Konnichiwa , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)

Goed en duidelijk verhaal en kan me ook goed voorstellen dat thema's zoals straling voor sommige mensen een gevoelig punt kan zijn. Zelf sta ik er niet echt zo bij stil maar dat neemt niet weg ik dat je vraag goed kan begrijpen en dat er meer behoefte kan zijn aan meer keuzes of informatie rondom dit thema. Tegelijkertijd worden onze producten en diensten ontwikkeld volgens nationale en Europese richtlijnen rondom gezondheid en veiligheid, waarbij de huidige wetenschappelijke inzichten aangeven dat de stralingsniveaus van apparatuur zoals modems en wifi-routers binnen veilige normen vallen.

Binnen de huidige mogelijkheden zou je er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om het modem op een centrale maar afgeschermde plek in huis te plaatsen, om op die manier het zendvermogen van de wifi te beperken. Of nog beter (maar wellicht ook minder praktisch) is om daar waar mogelijk met een bekabelde verbinding te werken. Op die manier heb je ook altijd een goede en stabiele verbinding. Ik vrees dat dat op dit moment ook de beste oplossing is die we kunnen bieden om terug te komen op je vraag!

14 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • October 25, 2025

Koop een wifipunt die alleen maar een 2.4ghz band heeft. Sluit die aan op het modem en zet de wifi van het modem uit. Doel bereikt!!

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 25, 2025

Hai Joep, bedankt voor je reactie en ja, klinkt eenvoudig en die optie was inderdaad al bekend. Het nieuwste modem van KPN geeft echter al een hoge piep, ook als de WiFi optie uit staat. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 25, 2025

Die hoge piep heeft niets met wifi te maken, daarvoor kun je via MijnKPN contact opnemen met KPN en men probeert het online op te lossen.

Verder sta ik achter het punt van ​@Joep1965 , een AP kopen die uitsluitend de 2.4-band ondersteunt en de wifi op de modem uitzetten.

Daarmee beperk je echter hoogstens de straling die je zelf veroorzaakt, de straling die gewoon in de lucht zit houd je er niet mee tegen.

Verder zoveel mogelijk bekabeld werken voor internet, de meeste apparaten kunnen bekabeld aangesloten worden, hoogstens een mobiel niet.

@Konnichiwa 

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 25, 2025

Hi Jan, ook erg bedankt voor het meedenken. De hoge piep is nauwelijks waarneembaar maar wel storend voor mij. Ik vermoed dat een kpn monteur het bijvoorbeeld niet zal horen. 

Vroeger kon ik ook vleermuizen horen, dat lukt niet meer maar deze piep helaas wel. :/

• October 25, 2025

Koop gewoon een Fritzbox. Dan kan je het instellen zoals je zelf wilt.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 25, 2025

Vroeger kon ik ook vleermuizen horen, dat lukt niet meer maar deze piep helaas wel. :/

De piep is gegarandeerd niet van Wifi maar heel waarschijnlijk van schakelende voedingen. Probeer eerst de stroomadapter van KPN-modem door een hoogkwalitatieve stroomadapter te vervangen. De frequentie van goedkope AC-DC adapter begint vanaf 20khz (hoorbaar voor gevoelige mensen), van goede adapter vanaf 50khz (niet hoorbaar). Als je de frequentie van wifi (2,4Ghz of 5Ghz) kan horen, ben je een alien.

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 25, 2025

Hahaha, nee 🛸 want de wifi staat uit. Maar hier kan ik ZEKER iets mee. Dus je geeft aan dat het niet de router is die geluid maakt, maar de adapter. Dat ga ik eens bekijken, thanks!

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 25, 2025

Nog steeds een piep hoorbaar bij router, maar weet niet zeker of je bedoelt dat het de conversie naar de router is die dat geluid geeft (en niet de adapter). Dat lijkt mij dan weer onwaarschijnlijk...

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 25, 2025

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 26, 2025

@Konnichiwa 

Er is een manier om de straling die van buiten komt in jouw huis jouw huis te verminderen. Dan moet je een “Kooi van Faraday” maken. Bijv. door de buitenmuren te beplakken met bijv. aluminium folie en dan dat metaal m.b.v. een metalen draad te verbinden met een aardpunt in jouw huis. Bijv. aan de waterleiding.

Maar dan werken andere draadloze / mobiele verbindingen ook minder goed / niet meer.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 27, 2025

Hoi ​@Konnichiwa , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)

Goed en duidelijk verhaal en kan me ook goed voorstellen dat thema's zoals straling voor sommige mensen een gevoelig punt kan zijn. Zelf sta ik er niet echt zo bij stil maar dat neemt niet weg ik dat je vraag goed kan begrijpen en dat er meer behoefte kan zijn aan meer keuzes of informatie rondom dit thema. Tegelijkertijd worden onze producten en diensten ontwikkeld volgens nationale en Europese richtlijnen rondom gezondheid en veiligheid, waarbij de huidige wetenschappelijke inzichten aangeven dat de stralingsniveaus van apparatuur zoals modems en wifi-routers binnen veilige normen vallen.

Binnen de huidige mogelijkheden zou je er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om het modem op een centrale maar afgeschermde plek in huis te plaatsen, om op die manier het zendvermogen van de wifi te beperken. Of nog beter (maar wellicht ook minder praktisch) is om daar waar mogelijk met een bekabelde verbinding te werken. Op die manier heb je ook altijd een goede en stabiele verbinding. Ik vrees dat dat op dit moment ook de beste oplossing is die we kunnen bieden om terug te komen op je vraag!

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 4, 2025

(Compleet vergeten dat ik in dit topic had gereageerd.  Ook de reacties niet goed gelezen)

Nog een laatste reactie:

Vroeger hadden veel apparaten een voedingsadapter met een transformator er in. Als je dan je oor op de adapter legde dan kon je de adapter horen brommen (= stroomverbruik). Dat was een geluid van ca. 100 Hz.

Afgaande op GOOGLE gebruiken vleermuizen frequenties tussen ca. 15 kHz tot en met ca. 45 kHz. De mens is in staat om frequenties tussen de ca. 100 Hz. en maximaal ca. 20 kHz. te horen. Dus voor mensen die hoge frequenties kunnen / konden horen (zoals ​@Konnichiwa ) is / was het mogelijk om een ook een vleermuis te kunnen horen.

Het is waarschijnlijk dat de zogenaamde “geschakelde voeding”, die de KPN levert, een frequentie gebruikt die onder de 20 kHz of zelfs onder de ca. 15 kHz ligt.

@Konnichiwa 

Je kunt ook het volgende proberen (is er voldoende ruimte ?): Neem een rol aluminium en knip daar een stuk vanaf. Plak het stuk aluminiumfolie op de adapter en zorg dat het aluminiumfolie groter is dan de adapter. Dan voert het uitstekende deel van het aluminium de warmte af van de adapter. Plak alleen op het aluminium dat op de adapter zelf geplakt is, een laagje rubber. Het idee is dan dat het rubber het geluid / de pieptoon dempt / tegenhoudt. Pieptoon verdwenen ?

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • December 4, 2025

Hoe doe je dat met:

• Je telefoon
  • Als je in de buurt van een andere stralingsbron woont?

Wifi is overal om je heen evenals diverse andere vormen van elektromagnetische velden. 
Als met al is het een lastig verhaal.

• December 4, 2025

Uit het archief :