Skip to main content
Beantwoord

Hoe weet je of je een XGS-PON, AON of GPON glasvezelverbinding hebt?

• May 12, 2025
  • 26 reacties
  • 1504 keer bekeken

Waar kan ik achterhalen wat voor glasvezeltype ik heb?

Heb ik een XGS-PON- AON of GPON glasvezelverbinding.

Beste antwoord door Ik_Combineer

GPON: wordt niet meer geleverd of gebruikt, enkel oude abonnementen hebben dit en bij elke wijziging (zelfs een nieuwe tv ontvanger) word dit gewijzigd.

AON: Kan maar tot maximaal 1Gb

XGSPON: Kan tot 4 Gb

Oftewel: kijk in de shop naar internet aanvragen op uw adres, kan dit tot maximaal 1gb is dit AON, kan dit tot 4Gb, dan heb je xgspon

26 reacties

JanD
Superuser
  • May 12, 2025

Beste ​@PWS plaats eens een foto van de glasvezelkst, dan weten we het.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 12, 2025

Waar kan ik achterhalen wat voor glasvezeltype ik heb?

Bij eigen ONT aanmelden kan je gelijk zien, welke type jouw glasvezelaansluiting heeft.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • May 12, 2025

GPON: wordt niet meer geleverd of gebruikt, enkel oude abonnementen hebben dit en bij elke wijziging (zelfs een nieuwe tv ontvanger) word dit gewijzigd.

Oftewel: kijk in de shop naar internet aanvragen op uw adres, kan dit tot maximaal 1gb is dit AON, kan dit tot 4Gb, dan heb je xgspon

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 13, 2025

Beste …..

Hierbij een afbeelding.

Ik wil over naar een Fritxbox dit ik ipv de experia v 10. Dus niet dat ik de Fitzbox achter de Experia moet plaatsen.

Vriendelijke groet,

PWS

JanD
Superuser
  • May 13, 2025

Beste ​@PWS zo te zien is dat een AON-aansluiting, daar kan een eigen router op, zie onderstaande link(s) voor meer info:

https://community.kpn.com/kennisbank-thuisnetwerk-133

• May 13, 2025

Ik wil over naar een Fritxbox dit ik ipv de experia v 10.

Dat kan gewoon. Welke type glasvezel aansluiting je hebt is daarbij niet relevant.

De kabel die nu in de WAN poort van de Experiabox zit haal je er uit en steek je in de Fritxbox. In de webinterface van de Fritxbox geeft je aan dat KPN je provider is. Klaar.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@PWS, allereerst welkom hier op de KPN Community. Zoals je ziet denkt onze community goed met je mee. Mocht je nog meer vragen hebben of mochten er zaken onduidelijk zijn? Stel gerust jouw vragen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 14, 2025

Beste Jeroen,

Ja, dat is fijn en ook dat er snel een antwoord is.

Nu heb ik nog een vraag. Is er ook een overzicht waar je kunt zien wanneer jouw plaats of regio wordt omgezet van AON naar XGSPON ?

Vriendelijke groet,

PWS

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Helaas moet je ik dan wat betreft teleurstellen ​@PWS. Zo'n overzicht is er niet voor klanten om in te zien. 

• May 14, 2025

Is er ook een overzicht waar je kunt zien wanneer jouw plaats of regio wordt omgezet van AON naar XGSPON ?

Nee. Als jij de Fritzbox gewoon aansluit met de UTP kabel, dan doet het er ook niet toe. KPN vervangt dan het glasvezelkastje. De rest blijft gewoon werken. Je merkt er niets van.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 14, 2025

Beste lezer,

Een laatste vraag. Maakt het dan niet uit welke Fritxbox ik koop? Ik wil graag zelf een laatste nieuwe aanschaffen voor WIFI 7 nl de 4690 Wifi router ben ik voorlopig even klaar,  ipv de experia 10 box

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • May 14, 2025

Beste lezer,

Een laatste vraag. Maakt het dan niet uit welke Fritxbox ik koop? Ik wil graag zelf een laatste nieuwe aanschaffen voor WIFI 7 nl de 4690 Wifi router ben ik voorlopig even klaar,  ipv de experia 10 box

Dat maakt niet uit als de Fritz!box via de WAN wordt aangesloten, u kunt deze gerust aanschaffen!

• May 14, 2025

Maakt het dan niet uit welke Fritxbox ik koop? Ik wil graag zelf een laatste nieuwe aanschaffen voor WIFI 7 nl de 4690 Wifi router ben ik voorlopig even klaar

De 4690 werkt gewoon. Aansluiten via de blauwe WAN poort.

• Nieuwkomer
  • August 17, 2025

Vreemd.

Ik kan tot 4 Gbs aanvragen maar de tool laat zien: GoF / FTU_TK01 / wat lijkt op AON of ben ik abuis?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • August 17, 2025

Dan zal er een upgrade naar XGS-PON mogelijk zijn op uw adres, ik geloof dat ze ondertussen bezig zijn in diverse regio’s met het upgraden van de oudere netwerken ​@Appelding.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • August 17, 2025

@Appelding 

GoF is inderdaad AON. de enigste manier om zelf een migratie naar XGS-PON te regelen. is daadwerkelijk het 4Gbit abonnement af sluiten, anders blijf je nog wel even op AON zitten.

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • December 8, 2025

Ik wil graag weten eigenlijk of iedereen omgaat naar XGS-PON?

Ivm aanschaf nieuwe unifi modem die rechtstreeks op de TK01 patch cover komt.

Niet dat ik zometeen over paar maanden over ga en weer andere kan kopen.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Er zijn hier enkele monteurs zoals ​@Ik_Combineer en ​@joey92 die daar vast iets meer over kunnen vertellen. 

• December 9, 2025

Uiteindelijk zal vast wel iedereen over gaan. Maar wanneer jij precies aan de beurt bent weet geen mens waarschijnlijk. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 9, 2025

@Erik van KPN heeft hier ooit eens een topic overgemaakt.

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • December 9, 2025

Er zijn hier enkele monteurs zoals ​@Ik_Combineer en ​@joey92 die daar vast iets meer over kunnen vertellen. 

centrale hier is wel omgebouwd begreep ik omdat we 4 gbit konden aanvragen.

Trouwens ook nooit bericht van gehad maar merkte het op op de site.

Maar heb ooit gelezen en monteur zei het dat alles huishoudens ook omgezet gaan worden.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 9, 2025

Op dit moment is er niks bekend over een verplichte overstap van AON of GPON naar XGSPON. Enkel klanten welke bijvoorbeeld een snelheidsverhoging doen worden gemigreerd indien mogelijk. 

In het verleden hebben we ook gezien bij koper dat mensen werden gemigreerd naar pairbonding of glasvezel als ze een tv ontvanger toevoegen of iets anders aan wilde passen aan het abonnement maar daar is op dit moment dus geen spreken van.

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • December 9, 2025

Op dit moment is er niks bekend over een verplichte overstap van AON of GPON naar XGSPON. Enkel klanten welke bijvoorbeeld een snelheidsverhoging doen worden gemigreerd indien mogelijk. 

In het verleden hebben we ook gezien bij koper dat mensen werden gemigreerd naar pairbonding of glasvezel als ze een tv ontvanger toevoegen of iets anders aan wilde passen aan het abonnement maar daar is op dit moment dus geen spreken van.

oke maar er roepen er hier een paar op het forum als je een wijziging in je TV abo doet je ook omgezet wordt.

Maar die logica snap ik niet.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 9, 2025

Eventueel zou je ook je abonnement juist kunnen aanpassen naar xgspon door bijvoorbeeld voor 1 maand 4gb aan te vragen. Dan weet je zeker dat je op xgs zit en dat er in de komende jaren niks gaat veranderen. 

JanD
Superuser
  • December 9, 2025

En als je je abo dan weer terug zet naar een lagere snelheid, mag je wel gewoon de V14 blijven gebruiken is mijn persoonlijke ervaring in het  verleden.