Skip to main content
Antwoord

Hoelang blijft internet via glasvezel werken bij een stroomstoring?

• May 2, 2025
  • 10 reacties
  • 334 keer bekeken

We horen steeds meer berichten dat de kans op een stroomstoring groter wordt in verband met de energietransitie. Nu vraag ik me af, hoe lang (uren/dagen) kunnen we blijven bellen over onze KPN glasvezelverbinding in geval van een stroomstoring in onze stad? We hebben zelf een noodstroom voorziening in de meterkast.

Graag een antwoord van een KPN medewerker.

P.S. Ik weet dat vroeger een PSTN verbinding altijd bleef werken. De centrale bij ons in de buurt had voor 8 uur accu's en daarna nam een groot diesel aggregaat het over. Ooit gehoord tijdens een rondleiding in deze centrale.

Beste antwoord door joey92

ook in de glasvezel centrale's (POP's) staan accu's voor de noodstroom. in de praktijk zien we dat deze ongeveer 5 tot 8 uur capaciteit hebben om die centrale van noodstroom te voorzien. hierna zal deze ook uitvallen. bij deze POP's zijn geen diesel aggregaten aanwezig, dus als de accu's leeg zijn zal alsnog alles uitvallen.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

10 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • May 2, 2025

ook in de glasvezel centrale's (POP's) staan accu's voor de noodstroom. in de praktijk zien we dat deze ongeveer 5 tot 8 uur capaciteit hebben om die centrale van noodstroom te voorzien. hierna zal deze ook uitvallen. bij deze POP's zijn geen diesel aggregaten aanwezig, dus als de accu's leeg zijn zal alsnog alles uitvallen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • May 2, 2025

Dan gaan we scrabblen, of mensen erger je niet💪🫣

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • May 2, 2025

In geval van zo'n Spanje stroomuitval kun je je beter zorgen maken over je diepvries en koelkast. Mobiel en bellen via wifi zal na een x-aantal uur uitvallen, net zoals je misschien je mobieltje nog via een powerbank wat langer in leven kunt houden. 

Hetzelfde met zo'n noodpakket, wat heb je nodig in geval van een uitvallen van bv stroom voor 3-4 kalenderdagen bij nul graden 's winters? Denk je werkelijk dat AH op dag 4 weer open is met volle schappen, of je huisarts weer beschikbaar, je hartpillen weer voorradig?

En hoe ga je bevroren leidingen tegen?

Leen59
Wijsgeer
  • May 2, 2025

Als de stroom in jouw huis wegvalt doet je glasvezelkastje en je modem het ook niet meer, kortom je zit gewoon zonder. Er zijn ws andere zaken waarover je je zorgen kunt maken.

• May 3, 2025

Als de stroom in jouw huis wegvalt doet je glasvezelkastje en je modem het ook niet meer...

Micro schrijft zelf:

We hebben zelf een noodstroom voorziening in de meterkast.

Dus dan blijft het glasvezelkastje en modem werken. Uit eigen ervaring weet ik dat dan internet en tv gewoon blijft werken. Dat heb ik in het verleden bij kortdurende stroomstoringen al meerdere malen mee gemaakt. De vraag is alleen: hoe lang blijft het werken?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • May 3, 2025

Puur uit interesse een verhaaltje vanuit de monteur;

Binnenkort ligt het stroom er voor een halve dag uit van een MC locatie, dit in verband met werkzaamheden van Stedin.

In principe draaien bijna al onze technische gebouwen zonder personeel dus nu heb ik afgelopen donderdag een brief van Stedin gevonden en hogerop de keten gemeld. Werdt in een hele reeks mailtjes mee genomen over wat voor handelingen we dan allemaal gaan doen die dag om te zorgen dat het gebied van internet voorzien blijft, en in het kort is het antwoord dat we niks gaan doen. We hebben accu's en mocht dat niet voldoende zijn hebben we diesel generatoren die automatisch aan gaan.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 4, 2025

Dank voor alle reacties.

N.B. Ik maak me geen zorgen over onze vriezer. Het duurt best lang voordat de inhoud ontdooit is (zolang de deur dicht blijft). Bovendien zit er bij ons niet veel in.

Waar ik me wel wat zorgen over maak is dat in geval van een langdurige stroomstoring (> 6 tot 8 uur) de nooddiensten niet meer bereikbaar zijn. Er is weliswaar slechts een kleine kans dat dit gebeurt, doch in het geval dat kunnen de gevolgen heel groot zijn. Dit is een duidelijke verslechtering ten opzichte van het oude telefoonnet. Laten we daar niet naïef over zijn.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 4, 2025

Ter aanvulling: de ouderwetse telefoontoestellen werkten op elektriciteit van de telefooncentrale. Die bleven dus gewoon werken zolang de telefooncentrale elektriciteit had. In de telefooncentrale hier in de stad stonden accupakketten voor 8 uur en een diesel aggregaat voor het geval de stroomstoring langer ging duren. Ik weet niet of iedere telefooncentrale dezelfde voorzieningen had. Het leek overigens veel op de voorzieningen die ik laatst in een oude defensiebunker uit de koude oorlog heb gezien.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 4, 2025

Als de bom valt werkt er niets meer, dus maak je niet druk om dingen die je toch niet veranderen kunt ​@Micromaster2 

Leef je leven en maak er het beste van.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 4, 2025

Waar ik me wel wat zorgen over maak is dat in geval van een langdurige stroomstoring (> 6 tot 8 uur) de nooddiensten niet meer bereikbaar zijn.

Bij een langdurige stroomstoring (de provider kunnen inschatten dat de UPS de onderbreking niet kunnen opvangen) worden toch alle apparaten uitgeschakeld, met de motto red jou, zolang je nog jouw apparaten kunnen bereiken. Zo gebeurt bij ons bij een brand bij een transformator (providers kregen zoals we berichten van netbeheerder), dat glasvezel binnen paar minuten niet meer beschikbaar is.

In een geval van grootschalige stroomstoring zoals in Spanje vorige week, is grotendeels internet ook onmiddellijk uitgevallen.