Skip to main content
Vraag

Hoge in-game latency (hitreg problemen) op glasvezel vergeleken met ADSL en Ziggo

  • June 24, 2026
  • 0 reacties
  • 7 keer bekeken

Beste KPN Community en moderators,

Ik wil melden dat ik al jaren een probleem heb met KPN glasvezel. Ik ben nu verhuisd naar een ander huis. Op mijn oude adres had ik altijd al vertraging op de glasvezel.

Toen ik naar mijn nieuwe adres verhuisde, had ik eerst KPN ADSL. Die was perfect. Ik kreeg weliswaar alleen 10 Mbps binnen, maar ik kon gewoon normaal gamen (Call of Duty). Mijn kogels registreerden daar normaal (goede hitreg). Via een traceroute zag ik dat Hop 2 eindigde op *.fixed.kpn.net. Hier had ik geen vertraging op ADSL.

Nu heb ik op dit nieuwe adres sinds 2 maanden glasvezel en het is heel slecht. Bij een traceroute zie ik dat Hop 2 nu eindigt op *.static.kpn.net, en daar heb ik wel erg veel vertraging. Zelfs als ik hier mijn Ziggo aansluit op de coax-kabel, kan ik gewoon normaal gamen. Door deze vertraging heb ik speciaal een EdgeRouter 4 en een MikroTik router aangeschaft voor een betere bufferbloat, om te kijken of ik normaal kan spelen op fiber, maar de vertraging gaat niet weg.

Er is een monteur langs geweest en die heeft de SC-connector in de wijkcentrale en ook bij mij thuis gepoetst. Ik krijg de snelheid wel binnen, maar de latency blijft er. Dit is bij alle games die ik speel, dus het is geen service-probleem van de game zelf. Ik merk het ook op de PS5.

Ik bel de klantenservice, maar hun weten niks. Ze zeggen alleen dat je de snelheid binnenkrijgt of ze kijken via hun tablet en zeggen dat alles gewoon goed is. Maar ik weet wat ik voel tijdens het gamen. Vooral nu ik KPN glasvezel vergelijk tegenover Ziggo coax; coax is gewoon 10x beter dan de fiber.