Skip to main content

Hallo allemaal,

Ik zit de afgelopen maanden met een vreemd internet probleem en hoop dat iemand hier wat licht op kan werpen. Hoewel mijn internetsnelheden volgens de metingen hoog zijn, laden websites ontzettend traag. Mijn eerste gedachte was dat het een DNS-probleem zou kunnen zijn.

Het probleem doet zich voor bij verschillende toepassingen: KPN TV, streamingdiensten zoals Netflix en Disney+, en zelfs bij gewoon googelen. Het vreemde is dat het niet aan één specifiek apparaat lijkt te liggen. Ik heb een DNS-flush geprobeerd, maar dat had helaas geen effect. Ook op mijn Chromecast, smart TV en andere mobiele apparaten ervaar ik dezelfde traagheid.

Toen ik de wifi op mijn mobiel uitzette, laadden de websites ineens snel, wat me aan het denken zette. Maar op mijn bekabelde pc kon ik die truc natuurlijk niet toepassen. Uiteindelijk schakelde ik IPv6 uit in de netwerkinstellingen, en tot mijn verbazing werd alles plotseling weer supersnel. Het voelde alsof ik eindelijk de internetsnelheden kreeg waarvoor ik betaal.

Ik heb daarna geprobeerd om IPv6 uit te schakelen op al mijn apparaten, wat soms behoorlijk omslachtig was. Hoewel dit de snelheid overal verbeterde, lijkt het probleem niet volledig opgelost te zijn. Vroeger had ik dit soort problemen niet bij mijn vorige provider, waar ik zonder problemen kon schakelen tussen IPv4 en IPv6.

Heeft iemand hier ervaring mee of suggesties voor een blijvende oplossing? Ik zou graag weer willen genieten van mijn internet zonder dit soort gedoe.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Het heeft te maken met het drukte op het internet zelf. 

Welke modem heb je? 

Probeer dan de DNS servers van Cloudflare of van Google zelf en kijkt zelf of de webpagina's wel sneller laad. IPV6 kun je gerust aanlaten. En als je van plan ben om ipv6 uit te zetten is jouw eigen keuze. 

 


Welke modem heb je? 

Volgens het profiel van @Thijs van Rijn  een KPB Box12 @Frans123 

 


Het heeft te maken met het drukte op het internet zelf. 

Welke modem heb je? 

Probeer dan de DNS servers van Cloudflare of van Google zelf en kijkt zelf of de webpagina's wel sneller laad. IPV6 kun je gerust aanlaten. En als je van plan ben om ipv6 uit te zetten is jouw eigen keuze. 

 

Ik zal vanavond mijn DNS wijzigen naar de Cloudflare-servers via de modeminstellingen. Wat betreft de 'drukte op het internet': Als de standaard DNS-servers van de provider traag, overbelast, of niet efficiënt zijn in het vinden van snelle routes, kan dit leiden dus tot vertragingen? 

Ik laat je weten of alles sneller werkt met een andere DNS-server. Ik ben er optimistisch over dat het zal helpen.


Screenshot modem DNS config

Ik zie nu niet zoveel opties als in de kennisbank. Hier kan ik wel de primaire DNS-server aanpassen naar 1.1.1.1 en de secundaire naar 1.0.0.1, maar de IPv6-adressen kan ik niet wijzigen? Ik ga het toch proberen.


Oké, dat had ik niet moeten doen. Nu krijg ik een "Communication error with the gateway" wanneer ik probeer in te loggen via http://mijnmodem.kpn/. 

 


Reageer