Skip to main content
Antwoord

Hoge latency op KPN DSL probleem zit al op hop 2 Rotterdam

• November 23, 2025
  • 4 reacties
  • 50 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi allemaal,

Sinds vanavond heb ik erg trage internetverbinding in Rotterdam Centrum. Met de meeste webpagina’s geen verbinding en enkele wel.
Mijn DSL-lijn zelf lijkt volledig normaal te synchroniseren, maar zodra het verkeer het KPN-netwerk in gaat, schiet de latency omhoog naar 400-600 ms.

LAN en modem reageren gewoon snel, dus het lijkt niet in mijn eigen netwerk te zitten.

Hier de traceroute naar 8.8.8.8:

1   <1 ms   192.168.2.254  (mijn modem)
 2   400–450 ms   195-190-228-99.fixed.kpn.net
 3   *  *  *
 4   *  *  *
 5   ~590 ms   74.125.243.131 (Google)
...

Hop 2 zou normaal ergens rond de 8–15 ms moeten zitten.
Omdat de latency dáár al zo hoog is, vermoed ik dat er iets mis is in de KPN-infrastructuur (bijv. BRAS / aggregatieknoop in Rotterdam Centrum)? 

Zou iemand van KPN kunnen checken of er een storing of overbelasting is op de BRAS / wijkknoop voor 3014**?
Aangezien de vertraging al op hop 2 begint, lijkt het probleem buiten mijn woning te liggen.

Alvast bedankt!

Beste antwoord door Jan van KPN

Goedemorgen ​@r3pc0n en bedankt voor jouw bericht :)

Inmiddels zijn we een paar dagen verder, wat is op dit moment de stand van zaken? Ervaar je nog steeds hetzelfde issue? Mocht dit onverhoopt nog steeds actueel zijn, dan zou ik je in eerste instantie het advies willen geven om hiervoor contact op te nemen met onze Helpdesk en daar kun je tegenwoordig zelf een belafspraak voor inplannen. Vanuit daar kunnen onze collega's direct je verbinding doormeten en dat lijkt me hier het beste punt om te starten. Laat je mij hier ook nog even weten wat daar precies uit is gekomen (ervan uitgaande dat het probleem nog steeds speelt)? ALvast bedankt!

4 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 23, 2025

Kleine update! 

Ik merk dat sommige diensten zoals Facebook, Google, YouTube, nog wél normaal laden, terwijl andere websites (Fast.com, Odido.nl, etc.) blijven hangen. Mijn eigen servers blijven ook extern gewoon bereikbaar via DDNS en reverse proxy. LAN werkt perfect, verbinding naar mijn eigen apparaten is normaal, maar uitgaand verkeer naar veel externe sites blijft rond de 400–600 ms hangen. 

Het lijkt erop dat alleen verkeer via bepaalde routes (internationale/extern gerouteerde sites) problemen heeft, terwijl verkeer dat via lokale peering loopt (zoals Facebook) nog wél goed werkt. Lijkt dus op een routing- of BRAS-probleem upstream.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 26, 2025

Goedemorgen ​@r3pc0n en bedankt voor jouw bericht :)

Inmiddels zijn we een paar dagen verder, wat is op dit moment de stand van zaken? Ervaar je nog steeds hetzelfde issue? Mocht dit onverhoopt nog steeds actueel zijn, dan zou ik je in eerste instantie het advies willen geven om hiervoor contact op te nemen met onze Helpdesk en daar kun je tegenwoordig zelf een belafspraak voor inplannen. Vanuit daar kunnen onze collega's direct je verbinding doormeten en dat lijkt me hier het beste punt om te starten. Laat je mij hier ook nog even weten wat daar precies uit is gekomen (ervan uitgaande dat het probleem nog steeds speelt)? ALvast bedankt!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 1, 2025

Hi Jan! Bedankt voor je reactie! Na een dag lijkt het probleem opgelost te zijn.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 2, 2025

Hi Jan! Bedankt voor je reactie! Na een dag lijkt het probleem opgelost te zijn.

Goed om te horen ​@r3pc0n en bedankt ook voor het laten weten!