Skip to main content

Hoi,

Sinds vorige week weer terug bij KPN. Heeft altijd goed gewerkt, kon altijd inloggen op het oude modem en nu, ik lees eigenlijk alleen maar gedoe en moeilijkheden en vooral een stukje nalatigheid, jammer.

Ik gooi alles dan ook gewoon even in 1 topic.

1GB internet, 3 computers, wifi versterker en een 1gb netwerkswitch.

Sinds kort, als we alledrie gaan gamen, dan komen er torenhoge pings met als gevolg niet meer kunnen gamen door extreme lag. 

Situatie is: 

PC beneden, rechtstreeks op het modem. Twee keer een pc boven, verbonden via de switch. Gamen er twee personen, is er niks aan de hand. In welke opstelling dan ook. De derde komt er bij, dan is het klaar. Soms word het stabiel, soms niet. Soms ligt het wellicht aan de game die de derde persoon speelt. Dit hebben we ook meegemaakt net voor we gingen overstappen van provider. Derde persoon gamed weer sinds kort, dus daarvoor nooit ervaren, maar gebeurd dus echt alleen als die ook gaat gamen. 

Ik kan niet inloggen, met geen enkele mogelijkheid, op het modem. Geen enkel wachtwoord klopt en ook niet na een keiharde reset kan ik niet inloggen. In het modem wil ik de wifi uitzetten (de wifi van het modem is echt belabberd en haalt nog geen 50 mb, daar waar de versterker gewoon 800 haalt). In het modem moet ik ook mijn switch opzoeken, of iets met ip, dit is even nieuw voor mij. Ik wil namelijk dat iedere poort van de netwerkswitch een maximum toegewezen krijgt, om hiermee hopelijk het hoge pingen te voorkomen (ruim boven de 100, soms wel 200). 

Wie o wie kan mij helpen om in het modem te komen, eventueel wat hulp met de switch, betreft een netgear GS105E? Ook hierop kom ik niet met inloggen, krijg de melding: The switch and manager IP address are not in the same subnet!

Hier zitten twee pc's op aangesloten, een wifiversterker en een TV. Eerste wifi versterker staat beneden, eentje op de tweede verdieping aangesloten via de switch, zodat de derde op zolder ook een goed signaal heeft. Dit zijn deco's TP link als ik het correct zeg. 

Alvast bedankt

Mvg,

Jan Willem

De Box 12 heeft een Wifitoets aan de zijkant van het modem, deze ca. 10 sec. ingedrukt houden om de wifi uit te zetten.
Nadeel is dat na een stroomstoring/herstart de wifi weer aan kan gaan.
De inloggegevens staan ook in de QRcode, via kopiëren en plakken kan je dan het wachtwoord overnemen via een qr reader.

De hoge ping komt waarschijnlijk door de 2e pc boven waarop sinds kort weer word gespeeld.
Waarschijnlijk loopt deze pc achter met updates van het besturingssysteem en/of games.
Een hoge download kan zorgen voor een hoge ping.

Het beperken van de internet snelheid van deze pc via de GS105E is mogelijk.
Hiervoor is het nodig om in te loggen op de GS105E. Standaard is dit 192.168.0.239
De KPN Box12 deelt ipadressen uit met 192.168.2.x (x=1 nummer per apparaat).
Pas de huidige ip instellingen van 1 pc die verbonden is met de GS105e aan tot bijvoorbeeld een statisch ipadres (ipadres 192.168.0.210, subnetmasker 255.255.255.0, standaard gataway 192.168.0.1).
Ga in een browser naar 192.168.0.239 en log in (standaard wachtwoord is password).
Qos, Rate Limit en kies de gewenste snelheid per poort.
Het huidige ipnummer van de GS105E kan je aanpassen via System, DHCP Mode.
Klik na de aanpassingen op Apply. Pas de ip instellingen van de pc weer aan na wat ze waren (of  kies automatisch ip adres laten toewijzen).

Klopt het dat de Netwerkswitch GS105E bedraad is aangesloten op de Box 12?

Als je met zijn drieën tegelijk op een Gigsbitverbinding zit heb je theoretisch dus ongeveer 300Mbit/s netto per persoon tot je beschikking.

Er vanuitgaande dat er verder geen andere (draadloze) devices actief zijn, want dan zakt de snelheid per persoon nog meer. @J. Hilverts 

Met heel veel hulp van HKV alles weer draaiend gekregen. Waarvoor dank dat je zoveel tijd en energie in je eigen vrije tijd er in hebt gestoken!

De issue kan ook zitten in de deco TP link, dat moeten we nog verder uittesten. Inmiddels kunnen we ook inloggen op het modem. Deze is op de achtergrond gereset door HKV en het blijkt ook dat er nog wat issues zijn geweest met 15 keer een verbroken verbinding in 2 minuten. 

Afijn, alles werkt weer nadat ik de utp kabel van de deco uit het modem haalde. Toen was er totaal geen verbinding meer. Alles losgekoppeld, elke kabel, tevens alles van de stroom gehaald, inclusief glasvezelkast. Daarna vanaf 0 begonnen met instellen en kon ook weer het modem bereiken. 

Nu de deco beneden alleen verbonden met modem, de andere twee staan op de slaapkamer en op zolder, waarvan die op de slaapkamer niet meer verbonden is met de netwerkswitch om te kijken wat dit doet. 

Switch is bedraad aangesloten op het modem en wifi is inmiddels uitgezet. 

Alle pc's zijn volledig bij met updates, maar ik zal dit nog even een keer dubbel checken inderdaad. 

Bedankt voor het uitgebreide antwoord over hoe de switch zo te configureren. Daar kwam ik nog niet aan uit. Ik ga het eerst even proberen met hoe alles nu staat, gebeurd het weer, dan ga ik inderdaad overal een limiet op zetten.

Het modem van KPN overigens heeft de switch wel een ander ip adres gegeven dan jij benoemt. Heb er al op in kunnen loggen. 

Als het KPN modem al een ipnummer aan de GS105E gegeven heeft dan werkt het standaard ipnummer niet meer en dat is geen probleem.
Mooi dat het gelukt is om in te loggen op de KPN Box 12 en de Netgear GS105E.
Via taakbeheer (in Windows) kan je op het tabblad Prestaties en dan Ethernet zien hoeveel er gebruik word gemaakt van internet via die pc.

Als het KPN modem al een ipnummer aan de GS105E gegeven heeft dan werkt het standaard ipnummer niet meer en dat is geen probleem.
Via taakbeheer (in Windows) kan je op het tabblad Prestaties en dan Ethernet zien hoeveel er gebruik word gemaakt van internet via die pc.

Ik ga eea is even monitoren inderdaad. Ik heb ook log aangezet op de switch om te kijken wat de pc's verbruiken via de switch en dan aan de hand daarvan eventueel een max instellen mocht het fout gaan. Theoretisch gezien, zou 1gb internet voor 3 pc's meer dan voldoende moeten zijn en geen issues opleveren. Afhankelijk van of iemand wellicht een spel download via steam van 100 gb. Dat ga ik dus zometeen uitproberen met 1 pc en de andere 2 die dan gewoon aan het gamen zijn. Ik zal de resultaten niet direct posten, even een paar keer proberen. 

Op het moment geen ping gehad. Drie pc's aan, gamen en ondertussen op de derde pc 40gb downloaden, daarna daar ook op gamen en niets aan de hand. 

Snelheid is overigens schrikbarend laag als ik in taakbeheer kijk… 3.6mbps tijdens het gamen en een ping van gemiddeld 11. Al met al zover zo goed

Hoi @J. Hilverts, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt! In de meeste gevallen moet je prima kunnen gamen met z'n 3en op een verbinding. Spelen jullie dezelfde game?

Hoi @J. Hilverts, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt! In de meeste gevallen moet je prima kunnen gamen met z'n 3en op een verbinding. Spelen jullie dezelfde game?

Hoi Thomas, 

Ja en nee. Maar vooralsnog is het tot nu toe opgelost en hebben we geen problemen meer. 

Ah fijn, waar zat het m in?

Reageer