Skip to main content
Antwoord

Hoge ping bij SCP: Secret Laboratory zonder VPN of hotspot

• June 18, 2025
  • 11 reacties
  • 61 keer bekeken

Hallo!

Ik heb geprobeerd om contact op te nemen met KPN via de telefoon, maar het lijkt erop dat de technische dienst niet verder kan kijken dan het controleren van mijn modem. De medewerker aan de lijn raadde me daarom aan om dit forum te gebruiken, in de hoop dat ik hier wél antwoorden kan vinden. Ik ben eerlijk gezegd behoorlijk verbaasd dat de technische dienst zo beperkt is, maar goed… oof.

Mijn probleem is als volgt: ik probeer verbinding te maken met een server in het spel SCP: Secret Laboratory op Steam. Zodra ik dat doe, schiet mijn ping ineens omhoog naar zo’n 1000 ms, en de ping stabiliseert vervolgens helemaal niet. Gebruik ik echter een VPN, of zelfs de hotspot van mijn mobiele telefoon, dan is het probleem direct verdwenen. Dit probleem doet zich ook niet voor bij andere games zoals Helldivers 2, Squad, enzovoort, dus ik begrijp echt niet waarom dit specifiek bij SCP:SL gebeurt. Ook wil ik aangeven dat dit probleem zich niet beperkt tot één server: het gebeurt bij álle servers, ongeacht hun locatie. Ik heb zelf 1 Gbps glasvezelinternet (maar maak gebruik van wifi en niet van een ethernetverbinding), en ik heb meerdere internetsnelheidstests uitgevoerd om te controleren of het aan mijn eigen verbinding ligt, maar dat is niet het geval.

Ik heb al contact gehad met het ondersteuningsteam van SCP: Secret Laboratory en diverse stappen ondernomen om te kijken of het probleem aan mijn kant ligt. Denk aan: de wifi-adapter opnieuw installeren, het modem 5 minuten van de stroom halen, controleren of ik de juiste drivers gebruik voor mijn wifi-adapter, maar niets helpt. Ik hoop dat iemand hier iets voor me kan betekenen.

Zelf vermoed ik dat het om een routeringsprobleem gaat… maar ja, de technische dienst zegt dat ze daar niks aan kunnen doen, en ik heb zelf geen idee hoe ik zoiets zou moeten oplossen zonder een VPN te gebruiken.

Beste antwoord door Sanne van KPN

@Hellople Hier kun je kabels vinden die bij ons werken. Zo weet je in elk geval welk type je kunt kopen, mocht je ze ergens anders goedkoper vinden dan kun je ze uiteraard daar ook bestellen. 
Eventueel kun je ook in je omgeving rondvragen of iemand nog een lange internetkabel heeft liggen. Zo kun je testen zonder meteen geld kwijt te zijn aan een kabel, mocht het toch niet helpen. 

Als de ping ook dan hoog blijft dan kan ik alleen concluderen dat het echt met de spelservers te maken heeft. Zeker als dit ook bij Ziggo speelde. Dan is spelen via de VPN inderdaad de beste optie. Je kunt dan ook nogmaals contact via het ondersteuningsteam van SCP: Secret Laboratory opnemen. Misschien hebben ze nog andere ideeën of instellingen die je kunt proberen. 
Als de ping dan goed is en je het spel goed kunt spelen, kijk dan of er een manier is om een internetkabel naar je slaapkamer te krijgen. Hem langs muren laten lopen bijvoorbeeld. 🙂 Of oude kabelgoten als die er zijn. 

11 reacties

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Hellople en welkom bij de KPN Community! Gek dat dit alleen bij dat spel gebeurt en alleen via je verbinding thuis. De ping is dus hoog, merk je dit ook in de gameplay zelf? Zit er veel vertraging in en hapert het spel ook? 

Ping an sich zegt namelijk niet alles, zie voor meer uitleg ook de reactie van een collega in dit topic

Mocht de gameplay echter ook instabiel zijn hierdoor, heb je dan ook je PC of laptop al eens bekabeld aangesloten op je modem? Met een rechtstreekse internetkabel? Ik ben benieuwd of je dan verschil merkt. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 19, 2025

Hallo ​@Sanne van KPN!

De gameplay met zo’n hoge ping is echt niet te doen, en ik kan het spel simpelweg niet goed spelen met zo’n verbinding. Als de ping hoog was, maar het spel alsnog speelbaar, dan had ik deze post waarschijnlijk niet eens gemaakt 😅.

Het ondersteuningsteam van SCP: Secret Laboratory gaf aan dat als het spel wél werkt via een VPN of zelfs via de hotspot van mijn mobiel, maar niet via mijn KPN-wifi, en het probleem eerder ook al voorkwam bij Ziggo, er dan hoogstwaarschijnlijk iets mis is met de dienstverlening zelf. Mogelijk ligt het aan de kabels die naar mijn woning lopen. Daardoor zou een ethernetkabel waarschijnlijk ook niet veel verschil maken als het probleem buiten mijn netwerk ligt. Omdat het waarschijnlijk kosten met zich meebrengt om die kabels te laten testen, hebben ze afgeraden om die tests te laten doen. Zeker omdat ik het spel via een VPN gewoon prima kan spelen.

Maar ik zou het natuurlijk veel fijner vinden om het spel zonder VPN te kunnen spelen, als dat mogelijk is, door dit probleem op een of andere manier op te lossen.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

De gameplay met zo’n hoge ping is echt niet te doen, en ik kan het spel simpelweg niet goed spelen met zo’n verbinding. Als de ping hoog was, maar het spel alsnog speelbaar, dan had ik deze post waarschijnlijk niet eens gemaakt 😅.

Helder! We krijgen soms ook topics met alleen de vraag waarom de ping hoog is, zonder gameplay problemen. Vandaar de check. 😉

Hmmm, Ziggo en wij leveren niet over dezelfde kabels, dus als het ook bij hen misging ben ik erg benieuwd waar het hem dan in zit. Speelde je bij Ziggo ook via de wifi? Zo ja, heb je de optie om het dan tijdelijk met een rechtstreekse kabel te testen van je modem naar je PC? Die kan dwars door je huis lopen, het is puur en alleen om te kijken hoe het dan gaat. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 20, 2025

Helder! We krijgen soms ook topics met alleen de vraag waarom de ping hoog is, zonder gameplay problemen. Vandaar de check. 😉

Hmmm, Ziggo en wij leveren niet over dezelfde kabels, dus als het ook bij hen misging ben ik erg benieuwd waar het hem dan in zit. Speelde je bij Ziggo ook via de wifi? Zo ja, heb je de optie om het dan tijdelijk met een rechtstreekse kabel te testen van je modem naar je PC? Die kan dwars door je huis lopen, het is puur en alleen om te kijken hoe het dan gaat. 

Ik heb dit spel inderdaad ook via wifi gespeeld toen ik nog Ziggo had. Wat betreft die ethernetkabel: dat zou wel wat hoofdpijn opleveren, omdat er behoorlijk wat afstand zit tussen mijn PC en het modem (mijn PC staat in mijn slaapkamer en het modem in de woonkamer). Maar als jij denkt dat het echt een goede test is en er geen andere opties zijn, dan ga ik kijken wat ik aan mijn kant kan doen.

Wat voor soort ethernetkabel zou je aanraden om te kopen? En mag ik ook vragen wat je conclusie zou zijn als het met een ethernetkabel wél lukt om een stabiele ping te krijgen of juist niet?

• June 20, 2025

Waarom gebruik je niet gewoon VPN? Wat is daar het probleem aan?

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 20, 2025

Waarom gebruik je niet gewoon VPN? Wat is daar het probleem aan?

Het probleem is dat ik niet afhankelijk wil zijn van een VPN om een spel te kunnen spelen. Dat voegt namelijk een extra stap toe die ook mis kan gaan. Bovendien wil ik dit probleem, als het überhaupt mogelijk is, nu oplossen om te voorkomen dat het in de toekomst andere netwerkproblemen veroorzaakt of verergert.

• June 20, 2025

Het probleem is dat ik niet afhankelijk wil zijn van een VPN om een spel te kunnen spelen. Dat voegt namelijk een extra stap toe die ook mis kan gaan.

Dat zie je dan wel weer. Het werkt nu. Dus het is de oplossing. 

De meeste mensen gamen juist via VPN omdat daardoor hun ip verborgen blijft. Dat is bij gamen belangrijk omdat tegenspelers soms je ip gaan ddos-en.

Bovendien wil ik dit probleem, als het überhaupt mogelijk is, nu oplossen om te voorkomen dat het in de toekomst andere netwerkproblemen veroorzaakt of verergert.

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit andere problemen kan veroorzaken. 

KPN gaat geen actie ondernemen omdat 1 spelletje het niet goed doet. Van de vele 1000en die er bestaan. 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • June 22, 2025

@Hellople Hier kun je kabels vinden die bij ons werken. Zo weet je in elk geval welk type je kunt kopen, mocht je ze ergens anders goedkoper vinden dan kun je ze uiteraard daar ook bestellen. 
Eventueel kun je ook in je omgeving rondvragen of iemand nog een lange internetkabel heeft liggen. Zo kun je testen zonder meteen geld kwijt te zijn aan een kabel, mocht het toch niet helpen. 

Als de ping ook dan hoog blijft dan kan ik alleen concluderen dat het echt met de spelservers te maken heeft. Zeker als dit ook bij Ziggo speelde. Dan is spelen via de VPN inderdaad de beste optie. Je kunt dan ook nogmaals contact via het ondersteuningsteam van SCP: Secret Laboratory opnemen. Misschien hebben ze nog andere ideeën of instellingen die je kunt proberen. 
Als de ping dan goed is en je het spel goed kunt spelen, kijk dan of er een manier is om een internetkabel naar je slaapkamer te krijgen. Hem langs muren laten lopen bijvoorbeeld. 🙂 Of oude kabelgoten als die er zijn. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 22, 2025

Het probleem is dat ik niet afhankelijk wil zijn van een VPN om een spel te kunnen spelen. Dat voegt namelijk een extra stap toe die ook mis kan gaan.

Dat zie je dan wel weer. Het werkt nu. Dus het is de oplossing. 

De meeste mensen gamen juist via VPN omdat daardoor hun ip verborgen blijft. Dat is bij gamen belangrijk omdat tegenspelers soms je ip gaan ddos-en.

Er zit een groot verschil tussen het gebruiken van een VPN om jezelf te beschermen, en het gebruiken van een VPN puur om überhaupt een spel te kunnen spelen. Een pleisteroplossing is geen echte oplossing.

Bovendien wil ik dit probleem, als het überhaupt mogelijk is, nu oplossen om te voorkomen dat het in de toekomst andere netwerkproblemen veroorzaakt of verergert.

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit andere problemen kan veroorzaken. 

KPN gaat geen actie ondernemen omdat 1 spelletje het niet goed doet. Van de vele 1000en die er bestaan. 

Als je mijn originele post goed hebt gelezen, dan zie je dat ik allang besef dat KPN mij niet kan helpen. Daarom ben ik hier: om te kijken of iemand nog ideeën heeft voordat ik het opgeef en me er maar bij neerleg dat ik het spel alleen met een VPN kan spelen.

En je weet maar nooit of een probleem in de toekomst niet alsnog andere problemen veroorzaakt als het niet op de een of andere manier wordt opgelost. Dus het kan geen kwaad om het zekere voor het onzekere te nemen.

Begrepen! Ik heb de 10m Cat6A-kabel besteld, dus hopelijk gaat dat werken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 23, 2025

Oké, het lijkt erop dat de ethernetkabel inderdaad werkt om die hoge ping uiteindelijk op te lossen. Ik weet niet waarom dit het enige spel is dat een ethernetkabel nodig heeft, maar goed.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ha, toch fijn dat het nu zonder VPN werkt. 🙂 Bedankt voor het laten weten en veel speelplezier!