Skip to main content

Hi allen,

Binnenkort verhuis ik naar een appartement waar het e.e.a. aan infrastructuur wat ouder is. Ik heb mijn installatiepakket ontvangen zodat ik dit alvast kan opzetten, maar na raadplegen van de installatiehulp op de KPN website kom ik er nog niet helemaal uit.

Het is een bovenappartementje waarbij de groepenkast en ISRA onderaan de trap naar de woning staan (de voordeur opent direct naar de trap toe die naar de rest van de woning leidt). In de woning zelf is echter nergens een telefoonaansluiting te vinden aan de muur, enkel een coax-wandcontactdoos die van Ziggo/UPC is (van wat ik heb begrepen na rondzoeken). Bij mij is er een ISRA type 1 aanwezig, ik zie dat er een uitgaand kabeltje uitloopt maar kan nergens achterhalen waar deze eindigt in de woning. Bij openmaken van de ISRA zie ik dat er één paar draden los zit, de ander nog wel vast. Echter aan de kleur van de bekabeling die het huis binnenkomt kan ik niet zo snel zien wat ik straks met elkaar moet doorverbinden. Mijn gok is dat het de kabels zijn waar ook de groen en groen-witte draden mee doorverbonden zijn?

Dit brengt me bij mijn volgende uitdaging, ik heb geen aansluitdoosje gekregen bij mijn installatiepakket, wat ik wel nodig heb in mijn situatie als ik de installatiehulp zo doorloop. Is dit iets wat nog aan mij naverzonden kan worden vanuit KPN? Of moet ik zelf een doosje zien aan te schaffen?

Alvast bedankt voor jullie hulp/meedenken :)

Heb je niet zo'n aansluiting ergens in een ruimte van je flat zitten @Thumbsy :

Of een modernere:

De rechtse

@N.N. Nop, zowel het 4-polige stopcontact als een RJ11 wandcontact zijn dus nergens te vinden in de woning, het verbaast mij ook. Het is een erg oud pand dus er waren wel meer bijzonderheden. Maar voor zover ik dus zie is het ISRA-punt dat ik had gedeeld het enige aan toegankelijke verbinding om mee te werken.

Je kunt de rode en blauwe draad aansluiten op 1A en 1B

of de witte en de oranje draad aansluiten op 1A en 1B

Dan nog geen verbinding probeer voorgaande op 2A en 2B, zie afbeelding @Thumbsy 

IS/RA#1

Bedankt voor het meedenken @N.N. ! Ik pak gewoon het kabeltje dat er al zit (met de groene en oranje aderparen) en zal het doorlussen zoals je omschrijft, eerst 1A/B en als dat niet werkt dan 2A/B. Overmorgen wordt mijn verbinding geactiveerd dus ik probeer dan in de loop van dat weekend de boel te verbinden.

Rest dan nog steeds het feit dat ik geen aansluitdoosje heb meegekregen om de kabeltjes door te lussen naar een RJ11 connector, ik denk dat ik even op iemand van KPN moet wachten die hier inhoudelijk op in kan gaan.

Het klopt dat dergelijke aansluitmaterialen tegenwoordig niet meer meegeleverd worden omdat er steeds minder aansluitingen op koper zijn. Althans, toen ik begin 2023 vertrok bij KPN was dat al wel een proces wat gaande was als ik het mij goed kan herinneren.

Je kan er vanuit gaan dat je verbinding op aderpaar 1 geactiveerd wordt, dat is waar nu de groene aders ook op afgewerkt zitten. In je eerste bericht schrijf je dat je de andere kant van deze kabel niet kon vinden. Is dat nog steeds het geval? Als dat zo is kan je namelijk in principe ook gewoon de groene draad verwijderen en het meegeleverde DSL-kabeltje ‘aanpellen’ om hierop aan te sluiten.

Wat natuurlijk ook nog een optie is is de gratis installatiemonteur. Als de bevestiging van KPN binnenkomt dat de verbinding moet werken kan je bellen met KPN via 0800-0402, als je daar aangeeft dat installatie niet lukt staan ze je eerst telefonisch te hulp. Omdat het hier om een GPLK (de loodkabel die van buiten binnenkomt) gaat én een ISRA die formeel gezien vervangen moet worden lijkt me dat dit geen probleem is. Persoonlijk vind ik voor GPLK dit wel de fijnste ISRA-punten, ik liet ze (indien in goede staat) dan ook vaak zitten zodat ik zo min mogelijk met die kabel hoefte te rommelen. Liever van daaruit een doorlus maken naar een moderner ISRA-PB zodat de klant daar lekker makkelijk op kon prikken.

De installatiemonteur kan voor je uitzoeken waar deze kabel op uitkomt, hij kan ook kijken om gewoon een nieuwe kabel aan te leggen en deze weg te laten werken. Het kan zijn dat hier wel kosten voor in rekening gebracht worden, dit hangt af van de totale lengte kabel en de gevraagde afwerking. Dit kun je allemaal met de monteur bespreken.

@NHendriks Ontzettend bedankt voor de uitgebreide toevoeging, op zich begrijpelijk dat het aansluitdoosje er niet meer bij zit. Inmiddels had ik al een aansluitdoosje geregeld en heb ik er vertrouwen in zelf de verbinding door te kunnen lussen vanuit de ISRA naar de modem toe die ik daar in de buurt ga monteren aan de muur. Ik heb inderdaad nog steeds niet kunnen achterhalen waar de kabel met het al verbonden groene aderpaar uitkomt elders in de woning, maar ik heb grofweg een idee hoe ik een UTP-kabeltje vanuit de modem/router kan aanleggen naar de woonkamer toe op een nette manier. Op den duur zal er in de woonkamer ook een simpele switch tussenkomen met hieraan evt. een extra access point en een verbinding die doorloopt naar de TV-box toe.

Ik denk dat het goed moet komen!

Ter afsluiting wil ik nog even delen dat het uiteindelijk is gelukt na een beetje trial & error met het doorverbinden 🙂 het signaal kwam inderdaad te staan op aderpaar 1A/B waar de al bestaande kabel op was aangesloten. Ik heb de kabel verderop doorgeknipt, doorverbonden naar mijn aansluitdoosje en dat weer doorverbonden naar de KPN Box. Nogmaals bedankt iedereen voor de input!

Hi @Thumbsy ik zit een beetje met hetzelfde euvel: een oude isra 1 en geen aansluitdoosje meegeleverd gekregen. Ondanks dat dit wel genoemd wordt als aanwezig in de online installatiehulp, maar in de papieren handleiding blijk ik het ineens zelf te moeten aanschaffen. Ik ben al twee bouwmarkten en een computerzaak afgegaan, maar niks gevonden. Mag ik vragen waar jij die van jou vandaan hebt gehaald?

Vind het nogal teleurstellend dat ik zogenaamd installatiegarantie heb, maar je krijgt pas een gratis monteur als het je vanaf de aansluitdatum niet lukt om zelf te installeren. Dit is bij mij op vrijdag, dus ik zal minstens 4 dgn zonder internet zitten omdat ik nergens zo’n doosje kan vinden/kopen. Tenzij ik 75 euro betaal en nu al een monteur vraag. 

Hoor graag van je. Dankjewel alvast,

Rosa

Hi @Thumbsy ik zit een beetje met hetzelfde euvel: een oude isra 1 en geen aansluitdoosje meegeleverd gekregen. Ondanks dat dit wel genoemd wordt als aanwezig in de online installatiehulp, maar in de papieren handleiding blijk ik het ineens zelf te moeten aanschaffen. Ik ben al twee bouwmarkten en een computerzaak afgegaan, maar niks gevonden. Mag ik vragen waar jij die van jou vandaan hebt gehaald?

Vind het nogal teleurstellend dat ik zogenaamd installatiegarantie heb, maar je krijgt pas een gratis monteur als het je vanaf de aansluitdatum niet lukt om zelf te installeren. Dit is bij mij op vrijdag, dus ik zal minstens 4 dgn zonder internet zitten omdat ik nergens zo’n doosje kan vinden/kopen. Tenzij ik 75 euro betaal en nu al een monteur vraag. 

Hoor graag van je. Dankjewel alvast,

Rosa

Hi @Rosa001, ik raad je aan om de klantenservice te bellen en de situatie uit te leggen zoals je dit hierboven ook hebt gedaan. Voor zoiets hoef je niet te wachten tot de aansluit datum. 

Ok, zal ik doen @DaveA! Ik hoop het van harte, omdat bij een eerder telefoontje met de klantenservice echt duidelijk werd gemaakt dat ik pas na aansluitdatum van gratis monteur gebruik mag maken. Toen wist ik wel van isra maar nog niet van het benodigde en ontbrekende aansluitkastje. Dus hopelijk verandert dat de zaak.

Bedankt voor je reactie.

Hopelijk lukt het iets te regelen met de klantenservice inderdaad @Rosa001 ! Succes alvast. Om toch je vraag te beantwoorden en eventueel anderen te helpen die zich hetzelfde afvragen, ik heb de mijne bij Bol.com heb gevonden. 'telecom wandcontactdoos’ en 'RJ11 wandcontactdoos’ waren volgens mij de zoektermen die ik heb gebruikt. Zelf had ik deze besteld en in gebruik nu: https://www.bol.com/nl/nl/p/nedis-telecom-wandcontactdoos-type-aansluiting-rj11-rj11-female-rj11-female-recht-pvc-ivoor-doos/9300000159420589/?s2a=

Heel erg bedankt @Thumbsy Dat helpt zeker! Ik ga er voor de zekerheid 1 bestellen. Dankjewel! 

Reageer