Skip to main content

Bij ons (Utrecht / De Meern) is al tijden geleden glasvezel in de straat aangelegd. We hebben ook al verschillende aanbieders aan de deur gehad, die ons een abonnement met gratis aanleg willen verkopen.

Maar wij willen helemaal niet overstappen naar een andere provider; wij willen graag ons KPN abonnement houden, en de glasvezelaanleg naar ons huis toe door KPN laten verzorgen. Helaas word ik door de informatie op de site niet veel duidelijker, en de klantenservice-pagina leidt me naar de status van een bestelling, maar wel de verkeerde (aanpassing van ons bestaande koper-abonnement).

Daarnaast is er een onverlaat geweest die bij een aantal woningen, waar onder het onze, de omhoog stekende spriet heeft afgeknipt. Vanzelfsprekend heb ik die wel bewaard, want er staat ook een nummer op. Is dat nummer voldoende voor de aanleg?

Twee vragen dus;

  • Allerlei aanbieders komen bij ons aan de deur, maar van KPN horen we niets. Hoe kunnen we dat veranderen?
  • De omhoog stekende spriet op de erfgrens (tussen trottoir en onze oprit) is door iemand afgeknipt. Is het voldoende wanneer we de afgeknipte spriet met het nummer bewaren?

Bedankt voor de reacties!

Hoi @thole0 

Ik begrijp uit je verhaal, dat je momenteel een KPN Thuis abonnement hebt waarvan de verbinding nog via het oude koperlijn (DSL) verloopt.
Nu zou je graag met je KPN Thuis abonnement willen overstappen naar het glasvezelnetwerk van KPN, maar weet je niet hoe je dit het beste kunt aanpakken.

Om van de oude koperlijn (DSL) naar het nieuwe glasvezel over te stappen, dient er in jouw geval een migratie aangevraagd te worden, via de telefonische klantenservice van KPN.
Bel hiervoor met het gratis nummer 0800-0402 , en spreek nadat de voice respons stem je heeft gevraagd waarvoor je belt, het volgende in: opzeggen
Je wordt dan doorverbonden met de afdeling opzeggingen, contractbeheer en verlengingen, die deze migratie voor jouw in gang kunnen zetten.
Dat is gelijk een mooie gelegenheid om je Thuis abonnement nog eens tegen het licht te houden, en daarin eventueel nog iets in te wijzigen met wie weet wel een leuke verleng korting daarbij.

Het sprietje met daarop een nummer, kun je gewoon bewaren, en overhandigen aan de monteur die de glasvezelaansluiting gereed komt maken voor gebruik.
Geen idee of de monteur daar wat aan heeft, maar dat hoor je dan vanzelf.

In de goede hoop je hiermee geholpen te hebben.


Er is een glasvezelnetwerk in de straat aangelegd (door wie?), maar geen aansluiting naar mijn huis. Ik heb ook verder nog niets van KPN gehoord, alleen van een bedrijf dat “Open Data Fiber” heet (maar die werken blijkbaar niet voor KPN?). Open Data Fiber geeft aan dat een glasvezelverbinding naar het huis nu gratis is, maar straks geld gaat kosten.

Ik heb op dit moment een KPN internetverbinding waarover ik tevreden ben. Alleen wil ik, zodra KPN stopt met de koperverbindingen niet zomaar zonder internet zitten én niet dan ineens aansluitkosten voor de glasvezelverbinding betalen.

Met andere woorden; er ligt glasvezel in de straat, maar niet naar ons huis. Ik heb tot nu toe ook niets van KPN gehoord over glasvezel, maar alleen van andere partijen. Ik wil niet overstappen naar een andere provider én ook straks niet verstoken zijn van internet. Maar het is me niet duidelijk óf ik iets moet doen, en zo ja, wat dan.


Hallo @thole0 ,

Op deze website kun je checken wat de status is van de glasvezelaansluiting:

https://www.kpnnetwerk.nl

Het kan zijn dat het nog enkele jaren gaat duren voordat jouw wijk aan de beurt is. Het streven van KPN is om heel Nederland aan te sluiten op glasvezel. Het kan alleen niet overal tegelijk. Tot die tijd behoud je gewoon jouw abonnement via de koperen lijn.  

Meer info staat hier: 

 

Open Data Fiber legt glasvezel aan voor de concurrentie: 

Bewoners in Utrecht De Meern kunnen vanaf nu naast Odido ook een glasvezel internet abonnement afsluiten bij Trined, SNLR, Fiber en Freedom internet. Bekijk meer informatie over de providers en het aanbod op opendutchfiber.nl/providers.

Je bent niet verplicht om deze aansluiting bij jou naar binnen te laten aanleggen. https://opendutchfiber.nl/projects/utrecht


@thole0 : Simpel gezegd kan KPN dus de glasvezel die bij jullie is aangelegd niet gebruiken. Er is geen overeenkomst met Open Dutch Fiber, de eigenaar en aanlegger van dat netwerk.

De kans is zeer groot dat de stoep de komende paar jaar nog een keer open gaat voor KPN Netwerk om hun eigen glasvezel in te graven waarmee je twee kabels tot je beschikking hebt.

 

Tot die tijd (en een paar jaar erna) kan je gebruik blijven maken van ons standaard netwerk (DSL)