Skip to main content

Mijn download snelheid is slechts 100 mbit ipv 1000 mbit. Ik heb een glasvezel gigabit contract, met 1gb up en downloaden. Ik denk dat er "technisch" niet het goede abonnement is aangezet. 

Hallo @Ronald Zuid , welkom op de KPN community waar klanten elkaar helpen.

Hoe heb je de test uitgevoerd? Via een PC bekabeld rechtstreeks op je experiabox? Of zit er nog apparatuur tussen? Check vooral de netwerkkabel(s) en ga na of er eentje misschien op 100mbit staat ipv 1000mbit. Dat kan komen door een slechte kabel, of een switch die ertussen zit en max 100mbit aankan bijvoorbeeld.

Via wifi moet je sowieso niet testen.


Mijn pc staat rechtstreeks op het modem. De switches die is gebruik gaan allemaal tot 1000mbit, dus dat zou het probleem niet mogen zijn. De speedtest die ik doe komt maar tot 93 mbit. Hiervoor had ik Ziggo, en met dezelfde kabels, switches, ging dat veel sneller. Nu dus een KPN modem ipv Ziggo. 


93 mbit klinkt alsof er ergens een lijn niet boven de 100mbit uit komt. Kan je in de experiabox zien wat je glas-snelheid is? Ik neem aan dat de kabel tussen glaskastje en experiabox ook goed werkt.


Ben jij ook @Vlammetje @Ronald Zuid ???

 


Nee ik ben vlammetje en heb je tip opgevolgd om te testen met Oopla app en daar kreeg ik de goede MB.dus bedankt en sluit het hierbij af.


Handig om zo de discussie van @Ronald Zuid te verstoren @Nomen Nominandum .

Het probleem van Ronald is er dus nog steeds.


Is er een instelling op het KPN modem om te switchen van 100mb naar 1000mb? Ik ga morgen dan eens kijken, ben nu niet thuis. Kan er bij de KPN iets niet goed staan? 100mb abonnement ipv 1 gbits abonnement? Bij Ziggo gebeurt er ook een heleboel achter de schermen qua instellingen. 


Nee die instelling is er niet. Heb je toevallig tv ontvangers van kpn?


Ik zou bellen of chatten naar de KPN. Zij kunnen kijken of er iets fout is gegaan. En de kabel zit in de goede netwerkkaart? 


Hoe ziet dat glasvezelkastje eruit? Foto?


Hi @Ronald Zuid,

Zou je het glasvezelkastje en je modem eens voor minimaal 2 minuten van de stroom af willen halen en dan eerst het glasvezelkastje weer op willen laten starten voordat je je modem weer aanzet? Als ook je modem weer goed wakker is, zou je dan een bekabelde speedtest willen doen terwijl er verder niks verbonden is met je modem?(dus echt even alle andere apparatuur losgekoppeld)

Als je speedtest dan nog steeds laag uitpakt, zou je hier dan een screenshot van de meting willen plaatsen en ook een foto van je glasvezelkastje, waar Dennis ook al om vroeg? ben benieuwd of ons dan iets opvalt dat dit kan verklaren!


Hallo Dennis en Maja, ik zie jullie berichten nu pas. Bedankt voor jullie reactie en tips. Ik ga het morgen. Gelijk doen. Ik laat het jullie weten. 


Helemaal prima, hoor graag je bevindingen!


Ik heb gedaan wat jullie me vroegen. Me laptop rechtstreeks aan het modem gehangen en de speedtest gedaan. Ik kom op dezelfde waarden als de eerdere testen. Het ligt volgens mij echt bij jullie en niet aan mijn kabels of switches, anders had ik bij Ziggo ook niet een veel hogere snelheid gehaald. 


@Ronald Zuid wat staat er bij de eigenschappen van je netwerkadapter?

 


Die staat wel op 1000mbts!!!!?????? 


Ik wil voor de zekerheid toch je lijn even bekijken vanaf onze kant @Ronald Zuid

Zou je daarvoor je gegevens in willen vullen in je profiel en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan?


Hallo Maja, ik heb de gegevens ingevuld. Ik hoop het signaal verbeterd kan worden. Mijn thuisnetwerk is ook een stuk instabieler geworden dan voorheen bij Ziggo. Ik hoor je graag. 


Bedankt @Ronald Zuid,

Als ik je abonnement en lijn bekijk, zie ik het volgende terug:

 

 

Ik kan zo op het eerste gezicht dus niet echt een verklaring vinden, het lijkt in ieder geval totaan je huis helemaal prima te zijn. Zou je het volgende artikel even goed door willen nemen, van begin tot eind? 

Als laatste stap wordt hier een reset van het modem benoemd, ik wil er echter nog even een extra stap bij in gooien voordat je gaat resetten: zou je de kabel die tussen je glasvezelaansluiting en het modem loopt eens kunnen vervangen voor een andere? Het kan voorkomen dat een kabel -ook al is hij nieuw- de zwakste schakel is en een verbinding knijpt. Wie weet heb jij de pech dat je een slechte kabel ontvangen hebt, even testen kan geen kwaad!


Hallo Maja, ik heb de kabel vervangen en hetzelfde resultaat: zowel up als downloadsnelheid rond de 93/94 mbps, dus onder de 100. Het zou 10 x zo snel moeten zijn!!!!!! Is het glasvezel kastje wel goed aangesloten/gemonteerd? Als het zo blijft, wil ik minder gaan betalen voor mijn abonnement. Wanneer kan ik van mijn abonnement af? 


Hallo Maja, ik heb de kabel vervangen en hetzelfde resultaat: zowel up als downloadsnelheid rond de 93/94 mbps, dus onder de 100. Het zou 10 x zo snel moeten zijn!!!!!! Is het glasvezel kastje wel goed aangesloten/gemonteerd? Als het zo blijft, wil ik minder gaan betalen voor mijn abonnement. Wanneer kan ik van mijn abonnement af? 

Je kunt maandelijks de snelheid van je abo naar boven of beneden bijstellen, gaat dan meteen in @Ronald Zuid 


Duidelijk, dan is de kabel ook niet de boosdoener dus. Dan blijft als laatste stap nog de reset over @Ronald Zuid, had je die al uitgevoerd?

Zo nee, dan zal dat nog wel even gedaan moeten worden, voordat ik vanaf onze kant verdere stappen kan ondernemen. Vaak lost een reset problemen met de verbinding op, vandaar dat we dit echt eerst moeten proberen. Hoor graag van je of dat nog een verschil maakt, zo nee dan kijken we verder!


Hallo Maja, wat houdt een "reset" precies in? Is dat het glasvezelkastje loskoppelen, en daarna het modem weer aansluiten (deze 2 zaken heb ik al eerder gedaan) of is dit weer iets anders? 


@Ronald Zuid, Halen andere apparaten op jouw thuisnetwerk wel snelheden boven de 100Mbps?


Hallo Maja, wat houdt een "reset" precies in? Is dat het glasvezelkastje loskoppelen, en daarna het modem weer aansluiten (deze 2 zaken heb ik al eerder gedaan) of is dit weer iets anders? 

Het gaat hierbij om het resetten van je modem (klik!) 

@Ronald Zuid, Halen andere apparaten op jouw thuisnetwerk wel snelheden boven de 100Mbps?

Goede aanvullende vraag dit, ben hier ook wel erg benieuwd naar.