Skip to main content
Beantwoord

Ik ben nieuwe klant, maar heel ongelukkig met mijn wifisnelheid

• April 7, 2025
  • 6 reacties
  • 99 keer bekeken

Hallo KPN. Ik ben sinds vrijdag 4 april 2025 (nu drie dagen dus) klant bij jullie voor vast internet in huis. We hebben glasvezel. Bij mijn oude aanbieder had ik 100mbit. Ik wilde graag beter internet voor als de pubers thuis zijn en ik thuis werk. Nu heb ik 1000mbit.

Maar sinds vrijdag heb ik enorme spijt van mijn overstap. De wifi is waardeloos. Glasvezelkastje zit in in de woonkamer, modem staat ook daar. Alle lichtjes stabiel groen. Maar de snelheid komt in de woonkamer niet hoger dan 388 download en 476 upload. Boven valt het signaal weg, valt de wifi dus helemaal uit en als dat niet gebeurt (soms) dan komt mijn speedtest niet verder dan 40 up of down.

Bij mijn oude provider kon ik gerust naar boven of naar buiten lopen en bleef mijn wifi signaal sterk. Nu hebben we alleen in de woonkamer goede wifi en moeten de pubers en ik in dezelfde ruimte werken en huiswerk maken. Dat gaat dus niet.

Vanmiddag ben ik lang gebeld door jullie. Modem reset heeft het probleem niet verholpen. Op mijn vraag hoe het kan dat ik met mijn oude internet niet deze problemen had, kreeg ik geen antwoord. Ik moet van jullie wifi versterkers kopen, maar ik vind het vooral vreemd dat ik bij jullie concurrent geen wegvallende wifi had. En ik lees nu in deze community dat jullie bestaande klanten ook last hebben van wegvallend signaal sinds een update van jullie kant? Hoe kreeg ik goede wifi? En als dat niet lukt: kan ik mijn contract ontbinden?

Beste antwoord door Marlon92

WiFi is ook een uitdaging in een betonnen huis. Heb je geen buisjes in de muur zitten die naar boven lopen? Anders gewoon over de muur. De buizen van de centrale verwarming lopen ook gewoon over de muur wellicht.

Nieuwere WiFi apparatuur werkt met vooral WiFi 5 en 6. Dat is sneller, maar het bereik is minder en het is veel gevoeliger voor beton dan het oude 2,4 Ghz WiFi.

Als je weer terug gaat naar je oude provider krijg je daar wellicht nieuwe apparatuur waarmee je misschien boven ook geen goed WiFi meer hebt.

Er word gewoon vanuit gegaan dat je een goed bekabeld netwerk in huis hebt en extra WiFi punten in huis bekabeld aansluit. Dat is nodig voor de nieuwe WiFi standaarden die veel sneller zijn, maar minder ver bereik hebben.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

6 reacties

• April 7, 2025

kan ik mijn contract ontbinden?

De eerste 14 dagen. Dus je moet wel snel zijn.

Een echt serieuze oplossing is gewoon een goed bekabeld netwerk in huis. Dus een utp kabel naar boven. Dan kan je daar een WiFi versterker op aansluiten. En systemen zoals spelconsoles of vaste game pc's ook bekabeld aansluiten. 

Dank je Marlon. Ik heb het contract opgezegd. Kabels naar boven leggen is een uitdaging in ons betonnen huis. Liever los ik het zonder kabels op. Het blijft wel een raadsel voor mij waarom de wifi bij de concurrent beter signaal geeft dan bij KPN.

• Antwoord
  • April 9, 2025

WiFi is ook een uitdaging in een betonnen huis. Heb je geen buisjes in de muur zitten die naar boven lopen? Anders gewoon over de muur. De buizen van de centrale verwarming lopen ook gewoon over de muur wellicht.

Nieuwere WiFi apparatuur werkt met vooral WiFi 5 en 6. Dat is sneller, maar het bereik is minder en het is veel gevoeliger voor beton dan het oude 2,4 Ghz WiFi.

Als je weer terug gaat naar je oude provider krijg je daar wellicht nieuwe apparatuur waarmee je misschien boven ook geen goed WiFi meer hebt.

Er word gewoon vanuit gegaan dat je een goed bekabeld netwerk in huis hebt en extra WiFi punten in huis bekabeld aansluit. Dat is nodig voor de nieuwe WiFi standaarden die veel sneller zijn, maar minder ver bereik hebben.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • April 9, 2025

Hoi ​@van 100 naar 1000 maar helaas , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)

Dank je Marlon. Ik heb het contract opgezegd. Kabels naar boven leggen is een uitdaging in ons betonnen huis. Liever los ik het zonder kabels op. Het blijft wel een raadsel voor mij waarom de wifi bij de concurrent beter signaal geeft dan bij KPN.

Spijtig om te lezen dat je je contract hebt opgezegd al kan ik me er ook heus wel iets bij voorstellen; als iets niet werkt zoals je verwacht dat het werkt, dan is dat natuurlijk een tegenvaller. En in het kader van thuiswerken begrijp ik de urgentie van een goede verbinding.

Wat ​@Marlon92 in zijn laatste bericht aangeeft, klopt wel helemaal en ik kan daar verder ook niet meer zoveel aan toevoegen!

Dank voor de reacties beiden. Als de nieuwe apparatuur standaard 5 of 6 Ghz heeft, zal ik toch kabels moeten gaan trekken denk ik. Helaas geen loze leidingen beschikbaar. 

Het had wel geholpen als de helpdeskmedewerker me had gewezen op het verschil in 2,4 en 5 Ghz als verklaring voor mijn slechtere wifi bereik. Ik heb meermaals gevraagd wat volgens haar een oorzaak zou kunnen zijn voor het opvallende verschil in wifi bereik tussen KPN en mijn oude aanbieder. Daar kreeg ik geen antwoord op. Ze kwam echt niet verder dan een reset van het modem. Geen vraag over welk modem ik eerst had, en of het huis van beton is. Enige oplossing volgens haar: wifipunten. Maar dat klopt dus niet, het is wat complexer dan dat.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • April 10, 2025

Graag gedaan ​@van 100 naar 1000 maar helaas en jij dank voor je terugkoppeling!

Het had zeker kunnen helpen wanneer de Helpdeskmedewerker je hier op had gewezen maar helaas is niet iedereen hier even goed van op de hoogte :( Het is jammer dat het zo is gelopen want ik denk dat we met een klein beetje moeite er prima voor hadden kunnen zorgen dat je wifi weer goed zou gaan functioneren. Gemiste kans voor ons in ieder geval!Â