Skip to main content
Beantwoord

Ik ben overgestapt van Odido naar KPN maar er blijft een rood lampje branden op mijn glasvezelkastje

• July 29, 2026
  • 16 reacties
  • 207 keer bekeken

Ik ben vandaag overgestapt van Odido naar Kpn. Ik krijg dit op de kastjes.. wat doe ik verkeerd 😅

het witte kastje rechts is van Kpn.

kan iemand mij helpen.

Beste antwoord door DaveA

De glasvezelaansluiting heeft een A-zijde en een B-zijde. Bij iedere provider wordt de A-zijde gebruikt. Dit is de aansluiting aan de linkerkant. Het verschil zit vooral in de manier waarop providers hun apparatuur aansluiten. 

Odido gebruikt een witte kap met daarin een kort geel glasvezelkabeltje. Dit kabeltje loopt naar de NT, oftewel het glasvezelkastje. KPN plaatst de NT rechtstreeks op de glasvezelaansluiting.

Je moet de kappen daarom verwisselen zodat het KPN glasvezelkastje aan de linker kant komt te zitten zoals onderstaande foto. Het Odido kastje kun je dan aan de rechter kant plaatsen. Zo te zien heb je de rode kabel al ingestoken in het glasvezelkastje. Verbind het andere uiteinde van deze kabel met de rode WAN-poort van het modem. Daarna zou de verbinding moeten werken.

16 reacties

Maikel Drost
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9

Odido verwijderen kpn monteren op links. Rechts leeg laten

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 29, 2026

Odido verwijderen kpn monteren op links. Rechts leeg laten

ik heb alles van Odido al verwijderd. De witte kabel gaat naar de meterkast die in het Huawei kastje zit. En het instructie filmpje stond dat ik die andere zo moest installeren🤔 rechts is het nieuwe kastje van Kpn

Maikel Drost
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9

Het kastje waar de gele witte en zwarte stekker in zitten helemaal verwijderen. Ook de montage plaat. De module recht van kpn moet op de linkerkant

Maikel Drost
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9

Check deze video bij 3minuten komt jou aansluiting

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 29, 2026

Het kastje waar de gele witte en zwarte stekker in zitten helemaal verwijderen. Ook de montage plaat. De module recht van kpn moet op de linkerkant

Oke. Maar het gele draad van de glasvezel die moet toch ook weer ergens verbonden worden?

Maikel Drost
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9

Als goed is kan je de hele montage plaat waar de gele glasvezel aanzit omhoog schuiven net als de kpn module 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 29, 2026

Als goed is kan je de hele montage plaat waar de gele glasvezel aanzit omhoog schuiven net als de kpn module 

Okee. Maar dan moet ik het gele glasvezelkabeltje toch weer ergens in die van de kpn doen?

Maikel Drost
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9

Nee niet nodig schuif de witte plaat waar het gele kabeltje uitkomt omhoog. Doe dat ook met de kpn module. Schuif vervolgens kpn op de linker zijde

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • July 30, 2026

De glasvezelaansluiting heeft een A-zijde en een B-zijde. Bij iedere provider wordt de A-zijde gebruikt. Dit is de aansluiting aan de linkerkant. Het verschil zit vooral in de manier waarop providers hun apparatuur aansluiten. 

Odido gebruikt een witte kap met daarin een kort geel glasvezelkabeltje. Dit kabeltje loopt naar de NT, oftewel het glasvezelkastje. KPN plaatst de NT rechtstreeks op de glasvezelaansluiting.

Je moet de kappen daarom verwisselen zodat het KPN glasvezelkastje aan de linker kant komt te zitten zoals onderstaande foto. Het Odido kastje kun je dan aan de rechter kant plaatsen. Zo te zien heb je de rode kabel al ingestoken in het glasvezelkastje. Verbind het andere uiteinde van deze kabel met de rode WAN-poort van het modem. Daarna zou de verbinding moeten werken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 30, 2026

Oke dus het Odido kastje hoeft er niet helemaal af met de stekkers? Die hoeft niet geretourneerd worden?

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • July 30, 2026

Het Odido kastje moet sowieso van de linker kant af, want daar moet het glasvezelkastje (NT) van KPN, anders zal het niet werken. Afhankelijk van wat in de e-mail staat die Odido altijd stuurt met welke apparatuur je terug moet sturen, kun je hem wel of niet aan de rechter kant plaatsen. Maar ik denk dat je die kunt houden en dus rechts kunt plaatsen. In principe hoeft rechts niks te hangen maar het oogt wat netter. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 30, 2026

Het Odido kastje moet sowieso van de linker kant af, want daar moet het glasvezelkastje (NT) van KPN, anders zal het niet werken. Afhankelijk van wat in de e-mail staat die Odido altijd stuurt met welke apparatuur je terug moet sturen, kun je hem wel of niet aan de rechter kant plaatsen. Maar ik denk dat je die kunt houden en dus rechts kunt plaatsen. In principe hoeft rechts niks te hangen maar het oogt wat netter. 

Okee bedankt. Die rode/witte bedrading die richting de onderkant van het rechterkastje gaat waarvoor is die bedoelt? 

als ik alles omdraai kan ik dus wel gewoon die andere kabels die in de Huawei kastje zitten eruit halen?

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • July 30, 2026

Die kabel waar over heen is geverfd is de glasvezelkabel die van de straat af komt. Daar zit de aansluiting op gemonteerd. De kabels van het Huawei kastje zijn van Odido en gebruik je niet meer, dus die mogen uit getrokken worden ja. Alleen zou ik die groene wel laten zitten, dat is een glasvezelkabel, die is gevoelig voor stof. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 30, 2026

@DaveA ​@Maikel Drost het werkt🙌 super bedankt voor het helpen 👊

Jasper van KPN
Moderator

Welkom op de community ​@RoelHee, en welkom bij KPN! Mooi om te zien hoe Maikel en Dave al met je hebben meegedacht, en dat je met hun hulp de verbinding werkend hebt kunnen maken!

Werkt alles nu goed, of heb je nog andere vragen voor ons? 🙂

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 3, 2026

Welkom op de community ​@RoelHee, en welkom bij KPN! Mooi om te zien hoe Maikel en Dave al met je hebben meegedacht, en dat je met hun hulp de verbinding werkend hebt kunnen maken!

Werkt alles nu goed, of heb je nog andere vragen voor ons? 🙂

Nee alles werkt nu goed.