Skip to main content
Beantwoord

Ik ben overgestapt van Odido naar KPN met eigen (Unifi Fiber) apparatuur maar krijg een herinnering dat ik alles aan moet sluiten

• June 24, 2025
  • 46 reacties
  • 537 keer bekeken

Beste community, 

Vorige week ben ik overgestapt van Odido Fiber naar KPN. 

Ik gebruik eigen apparatuur (Unifi Gateway Fiber) en hoefde dus niks qua hardware aan te passen. Alleen softwarematig moest ik VLAN en IPV4 aanpassen. Minder dan 1 min downtime (en ik kon het regelen vanuit mijn bed :) ). 

Experiabox kan mooi in de doos blijven (evenals ONT-kastje). 

Ik krijg nu echter emails → moet ik hier wat mee?

Herinnering: je aansluiting is klaar voor installatie

Maak de installatie af en je kunt onze diensten gebruiken

Beste antwoord door Richie80

UPDATE – ADMINISTRATIEVE OPLEVERING KPN LIJN BIJ EIGEN APPARATUUR

Inmiddels ben ik gebeld door een KPN-medewerker, die geprobeerd heeft de lijn alsnog handmatig administratief op te leveren. Dit lukte niet: volgens hun backoffice is het aansluiten van de KPN modem tóch vereist om de lijn administratief als ‘gereed’ te registreren.

Er werd een monteur aangeboden, maar ik heb uiteindelijk zelf de KPN Box 12 tijdelijk aangesloten. Dit bleek meer werk dan “even 5 minuten”, vooral omdat ik al een eigen NT in gebruik heb (Unifi Gateway Fiber) en alles moest loskoppelen om vervolgens de Genexis NT op de TK01 te schuiven (ik wist niet dat dit met een soepele beweging moest vanuit de pols😬). Nadat de modem verbonden was, werd de lijn alsnog correct administratief opgeleverd.

Hierna moest ik alles weer terug ombouwen. 

Alles werkt dus nog steeds zoals het moet, maar ik ben wél teleurgesteld in de gebrekkige en tegenstrijdige informatie vanuit KPN zelf: een moderator gaf aan dat aansluiten van de modem niet nodig zou zijn, wat in de praktijk dus níet klopt. Het lijkt me handig als KPN dit duidelijk vermeldt op de website voor Eigen Apparatuur. 

Daarom nogmaals, in vetgedrukte duidelijke taal:

ALS JE OVERSTAPT NAAR KPN EN GEBRUIK MAAKT VAN EIGEN APPARATUUR, SLUIT DAN EERST DE KPN MODEM AAN. ANDERS WORDT JE LIJN NIET ADMINISTRATIEF OPGELEVERD EN KUN JE HERINNERINGEN EN EVENTUEEL STORINGEN VERWACHTEN.

Hopelijk helpt dit anderen bij een soepele overstap.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

46 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • June 24, 2025

Ik heb dit ook gehad.

De oplossing is even het door KPN geleverde modem aansluiten ipv. je eigen, zodat de KPN systemen de verbinding als gereed gaan zien.

Waarschijnlijk krijg je dan binnen een (half) uurtje een mailtje en/of SMS dat je verbinding gereed is.

Daarna kan je je eigen apparatuur weer aansluiten.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 24, 2025

@Richie80 De KPN modem meldt zich bij backoffice en KPN registreert de activering. Zonder KPN modem moet een monteur dit handmatig gereed melden. Dus eerst de KPN modem aansluiten en controleren of alles werkt, dan kan jouw eigen apparatuur aangesloten worden.

• Auteur
  • Helper
  • June 24, 2025

Helaas heb ik het converter kastje van Odido al teruggestuurd en werkt het nu prima. Ik heb eigenlijk geen zin om te klooien met de glasvezel (Genexis ntu) voor een administratieve handeling.
Als ik de modem achter de UniFi aanhang lijkt ie niet te activeren. 

• June 24, 2025

Als ik de modem achter de UniFi aanhang lijkt ie niet te activeren. 

Nee. Dat kan helemaal niet. De Experiabox/KPN Box moet rechtstreeks op het glasvezelkastje/ONT kastje aangesloten worden. 

• Auteur
  • Helper
  • June 24, 2025

Kan het niet op een andere manier? Dit is meer een administratieve handeling. Waarom zet KPN dit niet op de website bij eigen apparatuur instellen. 

• June 24, 2025

Waarom zet KPN dit niet op de website bij eigen apparatuur instellen. 

Nou... volgens mij heb ik dat vorige week nog ergens zien staan op de website van KPN. Maar ik weet niet meer waar.

Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als je gewoon niets doet en het zo laat.

• Auteur
  • Helper
  • June 24, 2025

Ik zie het hier niet staan : https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • June 24, 2025

Ik krijg nu echter emails → moet ik hier wat mee?

Herinnering: je aansluiting is klaar voor installatie

Maak de installatie af en je kunt onze diensten gebruiken

Misschien kan een moderator het technisch laten markeren als voldaan, mocht dit niet kunnen en je wilt niet even switchen naar het KPN ONT (wat ik snap, is bijna geen doen op de manier hoe KPN het ONT registratie regelt want dan ben je zo weer een week verder) kan je de afzender kpn.com doorverwijzen naar je spam folder in je mail :P
Vul even je gegevens in bij: https://community.kpn.com/settings/profile, dan kan een moderator met je meekijken.

obelisk
Wijsgeer
  • June 24, 2025

Wellicht in de unify even de fiber connectie bridgen met een ethernet poort en daar de KPN router aan hangen? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 24, 2025

Er moet contact zijn met het kpn modem om de aansluiting af te ronden. Dit proces is volledig geautomatiseerd. Gebeurt het niet binnen een week kan de verbinding zelfs worden stopgezet (onderbroken).

Het proces duurt hooguit 15 minuten. Waarschijnlijk al binnen 5. Zodra het werkt met het kpn modem, even iets bedraad verbinden, kan je eigen modem er weer op. En doorrr...

obelisk
Wijsgeer
  • June 25, 2025

Definieer ‘modem’. Technisch gezien is bij glasvezel de KPN box slechts een router. De ONT zou je een mo(dulator)dem(modulate) kunnen noemen. 

• June 25, 2025

Definieer ‘modem’. Technisch gezien is bij glasvezel de KPN box slechts een router. De ONT zou je een mo(dulator)dem(modulate) kunnen noemen. 

Als KPN het over "modem" heeft bedoelen ze de Experiabox/KPN Box. Niet dat glasvezelkastje. 

Dat glasvezelkastje doet niks. Alleen maar het signaal omzetten. Alleen dat glasvezelkastje aansluiten zal niet voor de registratie zorgen.

obelisk
Wijsgeer
  • June 25, 2025

In dat geval, als het ‘modem’ de registratie compleet maakt en niet de ONT, dan zou het voldoende moeten zijn bij eigen apperatuur om even de fiber poort en een ethernetpoort waar de ‘modem’ (tijdelijk) aan hangt te bridgen zodat verkeer 1-op-1 doorgeven wordt en de registratie afgerond kan worden.

Dit gaat net niet vanuit bed lukken omdat je fysiek de modem moet aansluiten ...

• Auteur
  • Helper
  • June 25, 2025

Er moet contact zijn met het kpn modem om de aansluiting af te ronden. Dit proces is volledig geautomatiseerd. Gebeurt het niet binnen een week kan de verbinding zelfs worden stopgezet (onderbroken).

Het proces duurt hooguit 15 minuten. Waarschijnlijk al binnen 5. Zodra het werkt met het kpn modem, even iets bedraad verbinden, kan je eigen modem er weer op. En doorrr...

Ik vind het klooien met de GENEXIS ONT eigenlijk te risicovol (voor dit gedoe), omdat dit weer ook teruggedraaid moet worden. De fiber loopt vanaf het glasvezelpunt direct in mijn Unifi Cloud Gateway Fiber. Nu werkt het, als het straks niet meer werkt ben ik de klos. 

Duurt overigens wrs. langer dan 15 min. 

In dat geval, als het ‘modem’ de registratie compleet maakt en niet de ONT, dan zou het voldoende moeten zijn bij eigen apperatuur om even de fiber poort en een ethernetpoort waar de ‘modem’ (tijdelijk) aan hangt te bridgen zodat verkeer 1-op-1 doorgeven wordt en de registratie afgerond kan worden.

Dit gaat net niet vanuit bed lukken omdat je fysiek de modem moet aansluiten ...

Dit lijkt me prima, maar hoe krijg ik dit voor mekaar. Ik heb hier helaas geen ervaring mee maar als dit simpel te regelen is gaan we dit natuurlijk doen (handig om dit in dit topic te doen voor andere mensen). 

Ok; even Chat gevraagd en ik kan het beste een apart netwerk aanmaken en deze in DMZ zetten zodat de router ongefilterd toegang heeft tot het internet. 

Settings → Policy Engine → Firewall.  Hier upgraden naar Zones 

Networks → nieuw netwerk aanmaken, deze in zone DMZ zetten (verder geen DHCP etc). 

Ben nu niet thuis, maar we gaan zien of dit werkt. 

obelisk
Wijsgeer
  • June 25, 2025

Ik heb een Mikrotik router en geen Ubiquiti spul, dus met configuratie kan ik je niet helpen. Ik ging er vanuit dat je bekent bent met het zelf configuren van je apparatuur.

• Auteur
  • Helper
  • June 25, 2025

Ik heb een Mikrotik router en geen Ubiquiti spul, dus met configuratie kan ik je niet helpen. Ik ging er vanuit dat je bekent bent met het zelf configuren van je apparatuur.

Ja, maar tot op zekere hoogte. Eigenlijk geen zin om me hierin te verdiepen aangezien alles nu gewoon goed werkt (it just works!)

• June 25, 2025

Ok; even Chat gevraagd en ik kan het beste een apart netwerk aanmaken en deze in DMZ zetten zodat de router ongefilterd toegang heeft tot het internet. 

Networks → nieuw netwerk aanmaken, deze in zone DMZ zetten (verder geen DHCP etc).

Gaat niet werken...

• Auteur
  • Helper
  • June 25, 2025

Gaat niet werken...

Dank! hoef ik het niet te proberen!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 25, 2025

Ik vind het klooien met de GENEXIS ONT eigenlijk te risicovol (voor dit gedoe), omdat dit weer ook teruggedraaid moet worden. De fiber loopt vanaf het glasvezelpunt direct in mijn Unifi Cloud Gateway Fiber. Nu werkt het, als het straks niet meer werkt ben ik de klos. 

Je hoeft helemaal niks met de ONT. Aan modem kant de RJ25 uit de WAN van jou modem en in de Box12. Bij mij duurde het 3 minuten. 

• June 25, 2025

De Experiabox of KPN Box wil een PPPoE verbinding maken. Dus je zult op de Unifi iets van een PPPoE server ofzo moeten draaien. Ik weet niet hoe dat werkt. Iemand hier op het forum had dat ooit wel eens voor elkaar gekregen geloof ik.

• Auteur
  • Helper
  • June 25, 2025

Je hoeft helemaal niks met de ONT. Aan modem kant de RJ25 uit de WAN van jou modem en in de Box12. Bij mij duurde het 3 minuten. 

Even voor jouw beeld; hierbij mijn opstelling. 

j3roentje
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • June 25, 2025

Experiabox kan mooi in de doos blijven (evenals ONT-kastje). 

Wel netjes bewaren, je hebt het in bruikleen, is eigendom van KPN. Als je ooit ergens anders heen gaat moet het weer netjes teruggestuurd worden.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 25, 2025

De glasvezel zit direct in je modem?

Zonder losse ONT wordt het lastig inderdaad. 

obelisk
Wijsgeer
  • June 25, 2025

Als je in netwerk (router) technologie spreekt over een bridge, betekend dit dat je het verkeer gewoon doorgeeft. Als je dan de fiber poort en een ethernet poort bridged zal een eventuele KPN ‘modem’ aan die ethernet poort deze gewoon als ONT zien en proberen verbinding te maken.

Dit betekend dus wel dat je in de Unify zelf helemaal niets doet met netwerken definieren, PPPoE verbindingen, DHCP en wat al dan niet meer. Het zal ook betekenen dat je deze functionaliteit tijdelijk uitschakeld of tenminste niet op de twee gebridgde poorten actief laat zijn.

Omslachtig is het mogelijk wel, maar waarschijnlijk minder omslachtig dan de ONT plaatsen en weer verwijderen (met alle registratie ellende er omheen).

Wellicht kan je een backup maken van de huidige situatie zodat je deze gemakkelijk kan herstellen als er iets fout gaat of de registratie klaar is. En altijd handig, zorg er voor dat één van de poorten vrij is als management interface zodat je er nog bij kan als er wat fout gaat.

obelisk
Wijsgeer
  • June 25, 2025

Als ik er over nadenk, denk ik dat het voldoende moet zijn:

• Je in de Unify PPPoE tijdelijk uitzet
  • VLAN 6 koppelt/bridged (ken Ubiquiti bewoording niet) aan fiber en een (vrije) ethernetpoort
  • KPN ‘modem’ aan de (vrije) ethernet poort koppelt