Skip to main content
Beantwoord

Ik ben overgestapt van Odido naar KPN met eigen (Unifi Fiber) apparatuur maar krijg een herinnering dat ik alles aan moet sluiten

• June 24, 2025
  • 46 reacties
  • 537 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

46 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 25, 2025

Uit http://kpn.com/eigenmodem

Gebruik van een eigen NT

De (O)NT is het glasvezelkastje dat de lichtsignalen van glasvezel omzet in een digitaal signaal. Aangesloten op KPN Glasvezel met een eigen NT? Dan werkt de NT niet meer bij een upgrade naar internetsnelheden boven 1 Gbit/s. Wil je dit toch? Dan wordt het internet omgezet naar het PON netwerk. Dit netwerk is voorbereid op internetsnelheden tot 10 Gbit/s. Hierbij krijg je een ONT te leen van KPN. Nadat de ONT is geïnstalleerd kan je deze omruilen voor een eigen ONT. Let wel op dat deze ONT voldoet aan de juiste technische eisen. KPN adviseert om gebruik te blijven maken van de ONT van KPN

Check dus de technische eisen. En de laatste zin is ook wel een dingetje. 

obelisk
Wijsgeer
  • June 25, 2025

Ik zou er zelf ook niet voor kiezen ​@PeterG maar ik begrijp dat de topic starter het al werkend heeft met een eigen ONT maar dat de registratie van het KPN modem ontbreekt.

Verder is het allemaal eigen risico wat betreft gebruik van eigen apparatuur.

Anyway, zijn probleem is het KPN ‘modem’ aansluiten en registreren zonder door de ONT vervangprocedures heen te moeten/willen.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • June 25, 2025

ik vraag me af of we het hier over een XGS-PON verbinding hebben of over een AON verbinding.

als je XGS-PON hebt, kun je namelijk geen eigen ONT activeren voordat de ONT van KPN daadwerkelijk verbinding heeft. ik vermoed dat het dus een AON verbinding is met maximaal 1gbit aan snelheid.

• Auteur
  • Helper
  • June 25, 2025

Klopt AON.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • June 25, 2025

Hi ​@Richie80,

Het aansluiten van een KPN modem is niet meer noodzakelijk om de lijn goed te activeren, dit is dus ook niet iets waar je mee aan de slag hoeft te gaan. Doordat je direct bij de oplevering van de lijn al gebruik maakte van eigen apparatuur, is er wél een extra handeling nodig aan onze kant, om jouw lijn administratief geleverd te krijgen.
Dit kan ik in gang zetten, zou je daarvoor je gegevens in willen vullen in je profiel en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan?

• Auteur
  • Helper
  • June 25, 2025

Ik zou er zelf ook niet voor kiezen ​@PeterG maar ik begrijp dat de topic starter het al werkend heeft met een eigen ONT maar dat de registratie van het KPN modem ontbreekt.

Verder is het allemaal eigen risico wat betreft gebruik van eigen apparatuur.

Anyway, zijn probleem is het KPN ‘modem’ aansluiten en registreren zonder door de ONT vervangprocedures heen te moeten/willen.

Klopt. Het werkt gewoon!

upload/download ruim 925mbps

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 25, 2025

Hoi ​@Richie80 . Berichtje van ​@Maja van KPN gelezen? Ik denk het niet want ze was tegelijk met jou. 

Vul je gegevens in je profiel hier in. Dan kan kln je aansluiting als gereed instellen. 

https://community.kpn.com/settings/profile

• Auteur
  • Helper
  • June 25, 2025

Dank! ​@Maja van KPN , profiel bijgewerkt! 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • June 25, 2025

Dank! ​@Maja van KPN , profiel bijgewerkt! 

Thanks! Ik heb een melding aangemaakt voor de afdeling die jouw order helemaal afgehandeld kan krijgen, ze zullen contact met je opnemen als ze nog verdere vragen hebben, óf je via mail/sms laten weten dat de order gereed gemeld is 🙂

• Auteur
  • Helper
  • Antwoord
  • June 26, 2025

UPDATE – ADMINISTRATIEVE OPLEVERING KPN LIJN BIJ EIGEN APPARATUUR

Inmiddels ben ik gebeld door een KPN-medewerker, die geprobeerd heeft de lijn alsnog handmatig administratief op te leveren. Dit lukte niet: volgens hun backoffice is het aansluiten van de KPN modem tóch vereist om de lijn administratief als ‘gereed’ te registreren.

Er werd een monteur aangeboden, maar ik heb uiteindelijk zelf de KPN Box 12 tijdelijk aangesloten. Dit bleek meer werk dan “even 5 minuten”, vooral omdat ik al een eigen NT in gebruik heb (Unifi Gateway Fiber) en alles moest loskoppelen om vervolgens de Genexis NT op de TK01 te schuiven (ik wist niet dat dit met een soepele beweging moest vanuit de pols😬). Nadat de modem verbonden was, werd de lijn alsnog correct administratief opgeleverd.

Hierna moest ik alles weer terug ombouwen. 

Alles werkt dus nog steeds zoals het moet, maar ik ben wél teleurgesteld in de gebrekkige en tegenstrijdige informatie vanuit KPN zelf: een moderator gaf aan dat aansluiten van de modem niet nodig zou zijn, wat in de praktijk dus níet klopt. Het lijkt me handig als KPN dit duidelijk vermeldt op de website voor Eigen Apparatuur. 

Daarom nogmaals, in vetgedrukte duidelijke taal:

ALS JE OVERSTAPT NAAR KPN EN GEBRUIK MAAKT VAN EIGEN APPARATUUR, SLUIT DAN EERST DE KPN MODEM AAN. ANDERS WORDT JE LIJN NIET ADMINISTRATIEF OPGELEVERD EN KUN JE HERINNERINGEN EN EVENTUEEL STORINGEN VERWACHTEN.

Hopelijk helpt dit anderen bij een soepele overstap.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • June 26, 2025

Staat hier ook gewoon in ​@Richie80 

Geen twijfel mogelijk.

• Auteur
  • Helper
  • June 26, 2025

Oh ja? Waar dan? 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • June 26, 2025

• Auteur
  • Helper
  • June 26, 2025

Ik zie nergens staan dat je KPN modem ook daadwerkelijk moet aansluiten voordat je je eigen apparatuur aansluit. (Perplexity leest dit ook niet). 

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • June 26, 2025

Dag ​@Richie80 , ik denk eerder dat het de KPN ONT betreft en niet het KPN Modem om de verbinding administratief gereed te krijgen.

Ik heb begin april op mijn nieuwe KPN abonnement via glasvezel de door KPN toegestuurde ONT op het TK01 kastje geschoven en daar vervolgens een Fritz!Box 4050 router op aangesloten.

Het KPN Modem is de doos niet uit geweest en keurig in een kast opgeborgen.

Ik kreeg nadat de Fritz!Box router middels het KPN profiel verbinding maakte ogenblikkelijk de email:

Beste meneer Dicksooo,

Gefeliciteerd! Je hebt je glasvezel zelf aangesloten. Vanaf nu geniet je van supersnel internet.
Je pakketwijziging naar SuperFiber 1 Gbit/s is volledig gereed en kan vanaf nu worden gebruikt. Heel veel plezier met je gewijzigde pakket! 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 27, 2025

Ik kreeg nadat de Fritz!Box router middels het KPN profiel verbinding maakte ogenblikkelijk de email:

De Fritz!Box maakt met KPN verbinding via TR-09/TR-39 protocol. Als je een ander router gebruikt, wordt de verbinding waarschijnlijk niet als gereed aangemeld. KPN gebruikt ook Fritz!box op zijn eigen netwerk, het is meer als logisch dat de gereed melding ook via Fritz!box kan lopen.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • June 27, 2025

De Fritz!Box maakt met KPN verbinding via TR-09/TR-39 protocol. Als je een ander router gebruikt, wordt de verbinding waarschijnlijk niet als gereed aangemeld. KPN gebruikt ook Fritz!box op zijn eigen netwerk, het is meer als logisch dat de gereed melding ook via Fritz!box kan lopen.

Dat denk ik inderdaad ook. Ik ging van DSL naar glas, en de Genexis ONT zat er vanaf het begin op (dagen)  icm. mijn eigen router, maar pas toen ik de box 12 aansloot was de lijn administratief over en werd de (automatisch aangestuurde) monteur ook gecancelled.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • June 27, 2025

OK, niet bij stilgestaan maar zeer aannemelijk.

obelisk
Wijsgeer
  • June 27, 2025

Nieuwsgierig als ik ben gooi ik het in Google en die kan er niks van vinden …

Bedoel je wellicht dit verhaal? 

https://nl.fritz.com/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-5490/1472_Ondersteunt-de-FRITZ-Box-TR-069/

https://en.wikipedia.org/wiki/TR-069

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 27, 2025

De Fritz!Box maakt met KPN verbinding via TR-09/TR-39 protocol.

Bedoel je wellicht dit verhaal? 

https://nl.fritz.com/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-5490/1472_Ondersteunt-de-FRITZ-Box-TR-069/

https://en.wikipedia.org/wiki/TR-069

Ja, ik weet niet hoe mijn toetsenboard de 6 inslikte 🤣

Het moet natuurlijk TR-069 en TR-369 zijn. Het zijn Remote CPE management protocollen om firmware en instellingen naar klanten te sturen en status en logboeken uit te lezen.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • June 30, 2025

Alles werkt dus nog steeds zoals het moet, maar ik ben wél teleurgesteld in de gebrekkige en tegenstrijdige informatie vanuit KPN zelf: een moderator gaf aan dat aansluiten van de modem niet nodig zou zijn, wat in de praktijk dus níet klopt. Het lijkt me handig als KPN dit duidelijk vermeldt op de website voor Eigen Apparatuur.

Hmm, ik heb dit benoemd nadat hier ik hier inter navraag over heb gedaan, als het antwoord dat ik ontvangen heb niet correct is dat is dat inderdaad onduidelijk. Ik ge er even opnieuw achteraan zodat  we zeker weten de juiste informatie vermelden in dit topic!

Dat gezegd hebbende: fijn dat het inmiddels goed werkt ​@Richie80!