Skip to main content
Beantwoord

Ik betaal voor 100 mbps, maar krijg slechts 25,4

• July 24, 2026
  • 20 reacties
  • 376 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Wanneer levert de kpn nu eens , waar ik reeds lang voor betaal

Ontvangst nu door kpn Speedtest gemeten is   25,4 mbps ontvangst  en 4,7 download .

Betaal voor 100 mbps , maar ze weten reeds lang dat ze maar 40-50 mbps kunnen leveren , gemeten door hun eigen kpn monteurs.

Dus mag ik concluderen dat kpn niet levert , dat reeds lang.

Zou graag betere ontvangst hebben en compensatie.

Beste antwoord door Jasper van KPN

Dan voor het checken op de site ​@KoosCar, je lijkt ongeveer de helft te halen van wat de site aangeeft dus. Je zei al dat je alles bekabeld meet, dan moet je het maximaal haalbare krijgen. Maar dat haal je niet dus.

Ik heb voor je gekeken of ik er meer over kan zien, zo te zien maak je gebruik van pairbonding. Daarbij worden de 2 koperverbindingen die naar jouw huis lopen beiden gebruikt. Beide paren geven vrijwel de helft van de maximaal haalbare snelheid. En daar lijkt het te zitten in dit geval, het tweede aderpaar lijkt geen signaal te hebben. 

Daarvoor kan je toch het beste contact opnemen met de klantenservice, als je daar aangeeft dat het tweede aderpaar geen signaal heeft kunnen de stappen daarvoor gevolgd worden. Vermoedelijk zal er meteen een monteur ingepland worden. Via de community is dat niet handig zoals je al merkt, daar gaat tijd overheen. Telefonisch kan het in 1 gesprek geregeld worden.

20 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • July 24, 2026

Ben geen helper , maar gewoon klant.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 24, 2026

Dat kan op koper voorkomen. Daar is het een TOT snelheid. Er wordt niet voor gecompenseerd. Het is voor koper één prijs TOT 100 Mbps. Bij 25 of 50 Mbps ga je niet ¼ of de ½ betalen. 

Die automatische rangen op de community let ik al lang niet meer op.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • July 24, 2026

Ik had gehoopt  op netjes antwoord / reactie van kpn .

Maar met Uw antwoord , daar heb ik niks aan .

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 24, 2026

Hoe meet je deze snelheid? Bekabeld of draadloos? 

Verder is dit voornamelijk een klant-helpt-klant community. Er zijn ook medewerkers van KPN, maar die reageren netjes van voor naar achter door de topics, en die herken je met KPN in de naam.

En verder vrees ik dat een KPN medewerker niet veel anders zal zeggen dan ​@PeterG vertelt. Als je op koper zit, met een verre afstand naar de centrale/wijkkast, is het met deze snelheid doen, of hopen op glasvezel. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 24, 2026

Dan wacht je toch rustig op hetzelfde antwoord door een kpn moderator. Geen probleem mee hoor. 😎

Gertjan Woudenberg
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Op de website van KPN staat tot 100 Mbit/s. Dus je krijgt waarvoor je betaalt:

Forum|alt.badge.img

Bij koper bepaald de lengte en de kwaliteit van de koperkabel welke maximuim snelheid je kunt krijgen. Dit is een technische beperking van xDSL. Bij de snelheid die je noemt is 100 Mbit het goedkoopste abonnement en zoals aangegeven is dit een tot 100 Mbit abonnement. Echter misschien kan KPN je Snel Internet Buitengebied aanbieden. Vraag hierna bij je volgend contact met KPN.

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@KoosCar, zo te zien hebben de anderen je al uitleg gegeven over de snelheid. Wat zij zeggen klopt, bij een koperverbinding is het een snelheid tot een bepaalde waarde. Als je jouw adres hier invult en het aanbod checkt, wat wordt er als maximale snelheid aangegeven? Dat is wat er maximaal mogelijk is op jouw adres.

Je zegt dat je 25.4 haalt, dat is wel wat minder dan de 40 of 50 die je noemt. Net als Ariën ben ik ook benieuwd hoe je dat meet, is dat met een kabel of draadloos? Als het draadloos is kan dat het resultaat beïnvloeden, een bekabelde test geeft het meer realistische beeld van de verbinding. Als het draadloos is kan je dit artikel doornemen om te kijken of je dat kunt verbeteren: 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • July 28, 2026

Alles bekabeld , met snoertjes van kpn.

Jasper van KPN
Moderator

Had je ook al op de website kunnen kijken naar de snelheid die maximaal mogelijk is op het adres?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • July 29, 2026

Hoeveel uitvluchten gaat de kpn nog zoeken .

Feit is gewoon dat jullie niet leveren wat je je klant verkoopt .

Als je abonnement tot honderd Mbps verkoopt en maar 25 % levert , ben je gewoon in gebreke as kpn.

Niet tot aan  Flat maar tot in de Flat bij mij binnen, als klant.

Geef dat nou gewoon  eens toe en kom met goede compensatie en goede ontvangst .

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • July 29, 2026

Het lijkt er op dat je het niet wil begrijpen. Je hebt een abonnement met een snelheid TOT 100MB. Pak de orderbevestiging er nog even bij! Daar zie je de maximale snelheid staan die bij jou leverbaar is. Je bent daar blijkbaar mee akkoord gegaan. 

Gertjan Woudenberg
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Hoeveel uitvluchten gaat de kpn nog zoeken .

Feit is gewoon dat jullie niet leveren wat je je klant verkoopt .

Als je abonnement tot honderd Mbps verkoopt en maar 25 % levert , ben je gewoon in gebreke as kpn.

Niet tot aan  Flat maar tot in de Flat bij mij binnen, als klant.

Geef dat nou gewoon  eens toe en kom met goede compensatie en goede ontvangst .

Ik zal het nog even zo eenvoudig mogelijk uitleggen voor ​@KoosCar : Je hebt een contract gesloten en je bent akkoord gegaan met een internetverbinding met een snelheid TOT 100 Mbit/s. Dat betekent dat iedere snelheid onder deze snelheid voldoet aan de  contractvoorwaarden. 

Dus KPN is zeker niet in gebreke. Je kan altijd onderzoeken of het sneller kan. Maar voor compensatie is sowieso geen enkele reden. 

Jasper van KPN
Moderator

We zoeken geen uitvlucht, we zoeken duidelijkheid. Zoals gezegd is het een tot snelheid, maar hoeveel echt haalbaar is weten we niet. Dat kan de website vertellen als je daar je adres invult. Wij zien niet wat jij ziet, we weten alleen wat jij vertelt. Als we iets niet weten kunnen we dat alleen aan je vragen ​@KoosCar, en met het antwoord kunnen we dan verder met je meedenken. Maar als je geen antwoord geeft op de vraag is het moeilijk om met je mee te denken. Ik denk graag met je mee.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 30, 2026

😉 Zelfs een aansluiting van 9 Mbps valt nog binnen TOT 100 Mbps. 

Je mag echter niet erg veel lager krijgen dan wat via de postcodecheck aangegeven wordt. Wat geeft die?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • July 30, 2026

postcode  check ===    65 mbits en 6  mbits 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 30, 2026

Dan moet er even serieus gekeken worden naar het verschil. 

Heb je pairbonding? Zijn alle lampjes op de v10 groen?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • July 30, 2026

alles groen

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 30, 2026

Oké. 

Hoe heb je die 25 Mbps gemeten?

Laptop, dan best bekabeld. Via wifi zou ik het niet doen op een laptop. 

Een redelijk recente smartphone is via wifi ook wel betrouwbaar. Redelijk recent, niet ouder dan 2 jaar.

http://kpn.com/speedtest

Ik neem aan dat Jasper van KPN een en ander qua onderzoek kan initiëren. 

Jasper van KPN
Moderator

Dan voor het checken op de site ​@KoosCar, je lijkt ongeveer de helft te halen van wat de site aangeeft dus. Je zei al dat je alles bekabeld meet, dan moet je het maximaal haalbare krijgen. Maar dat haal je niet dus.

Ik heb voor je gekeken of ik er meer over kan zien, zo te zien maak je gebruik van pairbonding. Daarbij worden de 2 koperverbindingen die naar jouw huis lopen beiden gebruikt. Beide paren geven vrijwel de helft van de maximaal haalbare snelheid. En daar lijkt het te zitten in dit geval, het tweede aderpaar lijkt geen signaal te hebben. 

Daarvoor kan je toch het beste contact opnemen met de klantenservice, als je daar aangeeft dat het tweede aderpaar geen signaal heeft kunnen de stappen daarvoor gevolgd worden. Vermoedelijk zal er meteen een monteur ingepland worden. Via de community is dat niet handig zoals je al merkt, daar gaat tijd overheen. Telefonisch kan het in 1 gesprek geregeld worden.