Skip to main content
Vraag

Ik ervaar routeringsproblemen vanwege mijn IP adres

• May 18, 2026
  • 60 reacties
  • 218 keer bekeken

Toon eerste bericht

60 reacties

rvk01
Slimmerik
  • May 21, 2026

Ook even de ONT en UDM opnieuw opgestart?

Ā 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • May 21, 2026

IP adressen worden niet (zomaar) vernieuwd. Zeker niet om iets te testen. Verder blijf je constant herhalen over packet loss terwijl dit heel gebruikelijk is bij hops. Reageer nou eens inhoudelijk over je situatie, wat probeer je, met wat voor device, welke applicatie gebruik je en hoe ziet je thuisnetwerk er uit. Misschien kunnen mensen op de community je dan helpen.

Enkel ā€œschreeuwenā€ om een nieuw IP en vertellen dat er packet loss is op nodes voor de eindbestemming is zinloos en haalt helemaal niks uit.

rvk01
Slimmerik
  • May 21, 2026

Reageer nou eens inhoudelijk over je situatie, wat probeer je, met wat voor device, welke applicatie gebruik je en hoe ziet je thuisnetwerk er uit.Ā 

Ik heb al aangegeven dat de gebruikte UDM Pro Max router niet geschikt is voor een 4Gbps lijn door het ontbreken van hardware offloading i.c.m. PPPOE daarop.

Dus is er nu weer terug geschakeld naar 1Gbps. Maar schijnbaar werkt SSH nog niet. Vandaar mijn advies de boel even te restarten. Want nieuw IP zal inderdaad ook niets uithalen.

• Auteur
  • Helper
  • May 21, 2026

​@Ik_CombineerĀ 

Lees alstublieft mijn eerste bericht (en vele vervolgberichten, inclusief die van technici op de server in Amsterdam) voor de informatie die u suggereert dat ik niet heb verstrekt.

Ik heb al een IP-adres gekregen, maar dat is teruggezet naar het oude IP-adres. De tests die ik heb uitgevoerd (en hier heb gedeeld) wijzen op pakketverlies op de route.

Ik heb niet "geschreeuwd" om een ​​nieuw IP-adres. Misschien kwam het verzoek u dwingend over omdat u de bestaande context niet hebt gelezen of begrepen. Er zijn aanwijzingen dat het IP-adres verouderde DNS-records heeft, vandaar het verzoek.

Het zou veel constructiever zijn als u de bestaande informatie zou lezen voordat u een mogelijke oplossing uitsluit. Hoe dan ook, bedankt voor uw input. Als u iets constructievers kunt voorstellen, zal ik dat graag proberen. Maar al het bewijs wijst op een probleem met de netwerkroutering dat niets te maken heeft met mijn apparatuur of configuratie (die niet is gewijzigd).

• Auteur
  • Helper
  • May 21, 2026

​@rvk01Ā Als een nieuw IP-adres het probleem niet oplost, laat ik het aan Erik over om een ​​alternatief voor te stellen (zoals ik al eerder heb gevraagd). ​@Erik van KPNĀ Heb je nog suggesties?

rvk01
Slimmerik
  • May 21, 2026

​Maar al het bewijs wijst op een probleem met de netwerkroutering dat niets te maken heeft met mijn apparatuur of configuratie (die niet is gewijzigd).

Heb je mijn berichten dan gelezen? Het ligt niet aan de route. Het ligt aan de UDM Pro Max. Dat apparaat kan geen hardware offloading doen voor pppoe.Ā Als je de Box 14 aansluit en de UDM in de DMZ zet, dan heb je nergens last van. Zoek het maar eens op op tweakers of hier in de community. Er zijn meer mensen die de UDM Pro Max achter de Box 14Ā hebben moeten zetten precies hierom. Er is erg veel te vinden op internet wat de reden is (i.c.m. pppoe en hardware offloading bij hoge snelheid).

Het feit dat je packetloss ziet op de tussenhops heeft er niets mee te maken. Als je packetloss ziet in ssh dan ligt het aan het feit dat de UDM die pakketjes niet kan verwerken.

Maar goed. ​@Erik van KPNĀ mag ook zijn mening geven (ik weet alleen niet of dat vandaag nog komt).

• Auteur
  • Helper
  • May 21, 2026

Als de 4Gbps-verbinding het probleem was, waarom werd dit dan niet opgelost toen ik terugging naar 1Gbps?

Hoe dan ook, ik heb gewoon mijn Experia tevoorschijn gehaald en geprobeerd zoals je voorstelde. Raad eens? Samengevouwen doorvoer.

Mijn router is niet het probleem. Mijn doorvoer was absoluut prima VOOR de 4Gbps-upgrade. En nu ben ik teruggeschakeld en het probleem blijft.

rvk01
Slimmerik
  • May 21, 2026

Als de 4Gbps-verbinding het probleem was, waarom werd dit dan niet opgelost toen ik terugging naar 1Gbps?

Geen idee. Vandaar mijn suggestie alles opnieuw te restarten.

Mijn router is niet het probleem. Mijn doorvoer was absoluut prima VOOR de 4Gbps-upgrade. En nu ben ik teruggeschakeld en het probleem blijft.

Tsja, daar kan ik je dan niet mee helpen. Je kunt het blijven roepen maar je leest overal dat de UDM Pro Max niet samengaat met eenĀ 4Gbps lijn met pppoe.Ā Bij 1Gbps is de processor nog snel genoeg om pppoe in software af te handelen. Bij 4Gbps kan hij dat niet aan en gaat hij,Ā zonder die hardware offloading, over zijn nek.Ā 

Ā 

Ā 

• Auteur
  • Helper
  • May 21, 2026

Ik weet niet hoe ik het nog duidelijker kan maken – ik ben overgestapt op een 1 Gbps-verbinding. Dat is wat ik NU heb en het heeft niets opgelost.

Het probleem heeft nu niets meer te maken met de vraag of de router 4 Gbps met PPPOE aankan. Ik heb 1 Gbps en ik haal nog steeds geen acceptabele doorvoer via een SSH-tunnel, terwijl ik voorheen 70 MBps haalde.

Om de UDM volledig uit te sluiten, ben ik teruggegaan naar de Experia-router en heb ik HETZELFDE probleem.

Maikel Drost
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9

PS. Ik zie dat het gaat om eenĀ UDM Pro Max. Hangt die direct aan de glasvezel? Het probleem met deĀ UDM Pro Max en een 4Gbps lijn is ook dat ik dacht dat de Pro een probleem heeft die snelheid te halen i.c.m. de PPPOE van de internet lijn. Dat zou ook een behoorlijke bottleneck kunnen zijn.

(Ik dacht dat die Pro bij PPPOE geen hardware offloading kan doen)

Ā 

UDM Pro heeft geen hardware acceleratie, waardoor bij PPPoE alles op de processor terechtkomt, en die kan simpelweg die snelheid niet verwerken.
Ā