Skip to main content

Ik merk ook dat mijn verbinding minder snel is dan wat er beloofd wordt volgens het afgenomen product.

Ik heb een 1GB glasvezel verbinding maar haal dit dus niet qua download (en wel bijna qua upload).

 

Hieronder een test via de Ookla app in win10:

 

Tevens getest via de 'KPN glasvezel speedtest’ (https://www.kpn.com/internet/speedtest.htm) maar die haalt structureel nog minder bij download (tussen de 200 en 600Mbps).

 

Nu had ik een dame aan de lijn van de servicedesk en die gaf aan dat KPN hun snelheid niet kunnen garanderen…??

Dus ik betaal voor 1GB verbinding, maar ze kunnen het niet garanderen… (want ze gaf aan dat bijna niemand dat haalt).

Tevens krijg je dan het standaard verhaal dat het aan je kabels/hardware kan liggen.

En dat zou ook kunnen, maar bij upload haal ik wel bijna de snelheid. Dan moet download ook dan toch in de buurt moeten komen?

 

Nu snap ik best dat het kan liggen aan de bron waar je van download (die moet ook de 1GB aan kunnen), maar dat mag je toch verwachten van een speedtest website  (of app).

Dus waarom haal ik dit niet bij download.

 

Tevens snap ik dus niet dat de servicedesk dit 'zomaar’ gezegt, aangezien ik het wel bijna haal qua upload.

Ook gaf ze aan dat ik anders maar een abonnement lager moet gaan zitten (500Mbps) i.p.v. 1GB.

Mijn vraag was, waarom bieden jullie dit dan aan op mijn adres.

Dan moet ik de snelheid toch ook kunnen halen (en anders bijna, en niet maar 75%)?

 

Nu las ik wel dat henk zijn firewall had gewisseld, maar hoe doe je dat?

Tevens gebruik ik een Frits!box 7581 als modem/router.

Maar deze is naar mijn mening ook niet de bottleneck aangezien hij ook bijna 1GB aan data kan versturen.

 

Wie o wie heeft een advies om de snelheid omhoog te krijgen?

 

Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

Hallo @Stimpy 

 

Via een browser testen heeft bij een Gigabit verbinding niet zoveel zin omdat dit een behoorlijk zware belasting is voor de browser/PC en vrijwel altijd een te lage snelheid laat zien.

De enige juiste manier om te testen is via de Ookla app.

 

In dit Kennisbank artikel kan je vinden welke snelheden je zou moeten halen:

Je kan daarin ook vinden wat je nog meer kan doen om uit te sluiten dat het probleem in je eigen netwerk zit.

 

Het stukje over de snelheden uit dat kennisbank artikel:

Type snelheid Uitleg Meten
Geadverteerde download- en uploadsnelheid De maximale tot-internetsnelheid zoals gecommuniceerd op o.a. kpn.com behorende bij het gekozen pakket. De geadverteerde snelheid is de snelheid die hoort bij je pakket, eventueel beperkt door de maximale snelheid op een adres. Je meet deze snelheid dus op dezelfde manier als de maximale snelheid.
Maximale download- en uploadsnelheid De maximale internetsnelheid op basis van de technische mogelijkheden op een adres eventueel beperkt door de snelheid opgenomen in het contract van de afgenomen dienst. 90% van de maximale snelheid moet tenminste in 1 van de 10 uitgevoerde metingen gemeten worden.
Normaliter beschikbare download- en uploadsnelheid Hoger dan 85% van de maximale download- en uploadsnelheid. De normaliter gemeten snelheid moet in 8 van de 10 metingen gehaald worden.
Minimale download- en uploadsnelheid Hoger dan 75% van de maximale download- en uploadsnelheid. De minimale snelheid moet in alle metingen beschikbaar zijn.

 

Heb je ook nog het KPN modem?
Zo ja, heb je daarmee ook getest?

Als je met een simpele setup (bekabelde PC direct naar het modem) over 10 metingen niet die snelheden haalt zoals beschreven dan zou je de klantenservice weer kunnen bellen zoals ook in het artikel aangegeven wordt.
Je zou ze ook naar het kennisbank artikel kunnen verwijzen als je weer zo'n vaag verhaal te horen krijgt.

 

Die firewall waar Henk het over had is een apart apparaat wat hij ertussen had hangen of i.p.v. van het KPN modem gebruikte, dus niet iets wat in het KPN modem zit.


Met 754 zit je boven de minimale 705mb die je zou moeten halen. Maar uiteraard wil je dat dichter bij de 1000 (940) zien, als je dat afneemt.

Heb je meerdere servers geprobeert in de Ookla app? Zitten vaak grote verschillen tussen.


Dit probleem had ik ook, nog met Ziggo toen. Het bleek mijn antivirus (Kaspersky) die de snelheid vertraagde. Check eens je CPU gebruik wanneer je de speedtest doet en schakel tijdelijk je antivirus uit.

Upload wordt wel gehaald dus aan de verbinding ligt het niet.


Met 754 zit je boven de minimale 705mb die je zou moeten halen. Maar uiteraard wil je dat dichter bij de 1000 (940) zien, als je dat afneemt.

Heb je meerdere servers geprobeert in de Ookla app? Zitten vaak grote verschillen tussen.

Hier kom ik structureel niet boven de 600/720 uit. KPN doet niets behalve dat het aan het modem ligt. Komplete bullshitt 


Met 754 zit je boven de minimale 705mb die je zou moeten halen. Maar uiteraard wil je dat dichter bij de 1000 (940) zien, als je dat afneemt.

Heb je meerdere servers geprobeert in de Ookla app? Zitten vaak grote verschillen tussen.

Hier kom ik structureel niet boven de 600/720 uit. KPN doet niets behalve dat het aan het modem ligt. Komplete bullshitt 

Dat meet je met een bekabelde pc of laptop direct aangesloten op het modem zonder overige aangesloten appartuur? En meet je met de Ookla app die je in Windows kan vinden?


Vaste bekabeling direct vanaf het modem