Bij het testen van mijn internetsnelheid, met speedtest.net, blijkt mijn internetsnelheid nog geen 100 Mbit/s te halen terwijl mijn abonnement aan geeft dat ik een snelheid van 1Gbit/s zou moeten hebben. Wat kan hiervan de reden zijn??
Hallo
De reden kan zijn dat je test via Wifi of je hebt bijvoorbeeld een kabel met een kabelbreuk of defecte UTP stekker.
Dus ofwel bekabeld testen of een andere netwerk kabel (minimaal Cat 5e) gebruiken.
De kabel is een Cat5E en geeft geen storingen. Ik meet ook via wifi de zelfde snelheid. Het lijkt er op dat er een instelling in het systeem van KPN niet juist staat.
Als je maar 100Mbit/s haalt dan is het meestal de kabel, de netwerkkaart of je hebt er een switch tussen zitten die niet meer aankan.
Aangezien je Wifi ook max 100 Mbit/s is, heb je de kabel tussen het modem en het glasvezelkastje ook al vervangen, die zou het ook kunnen zijn.
Welke ledjes branden er bij de UTP poorten op het modem, van zowel WAN als de LAN poorten?
Er zit geen switch in mijn systeem. Alle componenten zijn begin november 2024 door mij ontvangen van KPN. Ik ben pas recent (11-11-2024) gestart bij KPN. Alle componenten zijn dus nieuw. Mijn PC is ook nog maar 6 of 7 maanden jong.
Mijn PC werkt met een Realtek Gaming 2.5GbE Family Controller Ook alle ledjes op het modem en glasvezelkastje werken zoals het hoort.
...
Aangezien je Wifi ook max 100 Mbit/s is, heb je de kabel tussen het modem en het glasvezelkastje ook al vervangen, die zou het ook kunnen zijn.
Welke ledjes branden er bij de UTP poorten op het modem, van zowel WAN als de LAN poorten?
Ook splinternieuwe kabels kunnen defect zijn/raken.
Is die 100Mbps zelfs maar zo'n 94Mbps?
Dat klopt. ik heb ca 94 Mbps. Alle ledjes op modem en glasvezelkastje werken goed.
Dat klopt. ik heb ca 94 Mbps.
Dan kan je er donder op zeggen dat het probleem in een kabel, kabelconnector of LAN poort zit. Één van de data-aders maakt geen contact waardoor de poort terugschakelt van 1Gbps naar 100Mbps.
Wat moet ik dan doen om het probleem op te lossen?
Wat moet ik dan doen om het probleem op te lossen?
Vervang eerst eens de kabel tussen jouw Experia/KPN Box en jouw NTU/ONT.
Heb ik daar een speciale kabel voor nodig?
Heb ik daar een speciale kabel voor nodig?
Nee, gewoon een cat 5e of cat 6 netwerkkabel. Gebruik simpelweg even een andere die je vast nog wel thuis hebt.
Ga ik doen, al kom ik daar vandaag niet meer aan toe, ik meld me weer als het probleem niet opgelost is.
Ben benieuwd, heb dezelfde probleem hier, maar dan met max 200 ipv 1000. Alle opties ook met de klantenservice doorgenomen en helaas niet tot een oplossing gekomen. Ik ga ook maar eens het kabeltje wisselen om het te proberen.
Ben benieuwd, heb dezelfde probleem hier, maar dan met max 200 ipv 1000. Alle opties ook met de klantenservice doorgenomen en helaas niet tot een oplossing gekomen. Ik ga ook maar eens het kabeltje wisselen om het te proberen.
Als jij meer dan 100Mbps haalt dan is de oorzaak bij jou een hele andere en die zal dan eerder gezocht moeten worden in het profiel van jouw lijn. Die lijkt dan verkeerd ingesteld te staan en dat is toch echt een KPN dingetje.
Maak ook jouw NTU/ONT even minimaal twee minuten stroomloos, dat kan in jouw situatie ook goed helpen.
Goede morgen, ik heb de kabel tussen de KPN Box en de NTU/ONT vervangen door een CAT6 kabeltje. Nu kom ik tot 620 Mbps down en 919 Mbps Up.
Goede morgen, ik heb de kabel tussen de KPN Box en de NTU/ONT vervangen door een CAT6 kabeltje. Nu kom ik tot 620 Mbps down en 919 Mbps Up.
Dat ziet er al een stuk beter uit.
Klopt het dat die PC die je gebruikt hebt al iets ouder is?
Gebruik in iedergeval de Ookla Speedlink app uit de Microsoft store om de snelheid te meten en doe dat niet in een browser.
Dank voor de reactie. De PC is van maart 2024, dat is recent te noemen lijkt me. Ik zal de speedlink app uit de Microsoft-store even downloaden, en de test opnieuw uitvoeren.
Met de speedlink app uit de Microsoftstore kom ik tot 566 Mbps down en 919 Mbps up
Met de speedlink app uit de Microsoftstore kom ik tot 566 Mbps down en 919 Mbps up
Dan is er toch nog iets niet goed.
Beste
Succes.
Als jij meer dan 100Mbps haalt dan is de oorzaak bij jou een hele andere en die zal dan eerder gezocht moeten worden in het profiel van jouw lijn. Die lijkt dan verkeerd ingesteld te staan en dat is toch echt een KPN dingetje.
Maak ook jouw NTU/ONT even minimaal twee minuten stroomloos, dat kan in jouw situatie ook goed helpen.
Thanks voor het meedenken.
Dat dacht ik ook, maar KPN geeft aan dat alles goed staat vanuit hun kant.
Bij mij precies hetzelfde probleem, dan met een Deco X50.
Dit lijkt echt iets in de modem van KPN te zijn.
Ik heb de check gedaan, het enige wat overblijft is dat ik gedurende enkele dagen de speedtest uit voer. Ik kom er op terug.
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.