Bij het testen van mijn internetsnelheid, met speedtest.net, blijkt mijn internetsnelheid nog geen 100 Mbit/s te halen terwijl mijn abonnement aan geeft dat ik een snelheid van 1Gbit/s zou moeten hebben. Wat kan hiervan de reden zijn??
Bij mij precies hetzelfde probleem, dan met een Deco X50.
Dit lijkt echt iets in de modem van KPN te zijn.
Jup
Net even gesleuteld aan deze opstelling.
Stel de poort van het kpn modem even hard in op 1000 Mbps en zet de duplex setting op full. Dat lost je issue op.
Helaas, geen oplossing
Ik heb inmiddels een aantal dagen op diverse tijdstippen van de dag getest met de speedtest app, maar ik blijf voor wat betreft de download hangen tussen 560 en 595 Mbps. De upload is in de meeste gevallen rond de 919 Mbps. Er zit m.i. iet niet helemaal goed bij apparatuur of instellingen van KPN. Kort gezegd, KPN levert niet wat men beloofd, en waar ik voor betaal. Wat is de oplossing????
Er zit geen switch in mijn systeem. Alle componenten zijn begin november 2024 door mij ontvangen van KPN. Ik ben pas recent (11-11-2024) gestart bij KPN. Alle componenten zijn dus nieuw. Mijn PC is ook nog maar 6 of 7 maanden jong.
Tsja. Hoe hoger de snelheid en hoe meer problemen “meestal”…...
Je geeft niet echt aan dat je meet met een kabel. Je hebt het alleen over een kabel tussen de ftu en box zoveel.
Zelfs met een tamelijk nieuwe computer kunnen “snelheids”problemen ontstaan wanneer er maar een 1 Gbit/s netwerkadapter in zit. In een in juni 2024 gekochte computer zit nog maar een 1 Gbit/s netwerkadapter en met meten komt de snelheid niet hoger dan 900 Mbit/s.
Ik heb sinds 20 juli 2024 een 1 Gbit/s xgs glasvezel verbinding en dat is echt een heel andere dimensie en stelt andere eisen aan je interne netwerk (je interne netwerk moet die snelheid doorgeven aan de diverse apparaten) dan “maar” maar een bijv. 100/200 Mbit/s snelheid.
Ik meet altijd bedraad en ik gebruik maar zelden de wifi.
Met een computer met win7 waar een 10 Gbit/s netwerkadapter in zit, meet ik “maar” amper 100 Mbit/s op zowel down- als upload met een 1 Gbit/s verbinding. Ook met een computer met win10 waar een 1 Gbit/s netwerkadapter in zit, meet ik “maar” 900 Mbit/s en dat ligt dan de 1 Gbit/s netwerkadapter die te maken heeft met overhead.
Met een win10 computer en een 2.5 Gbit/s netwerkadapter haal ik ruim download 1012 Mbit/s en upload wel soms van over de 1400 Mbit/s, want zo'n netwerkadapter kan de overhead dus goed verwerken.
En natuurlijk gebruik ik 10 Gbit/s switchen en 2.5 en 10 Gbit/s netwerkadapters en de meeste computers zijn aangesloten met cat7-kabel.
Gensnet heeft het kennelijk niet begrepen. Mijn PC is met een cat 5E kabel direct verbonden met de router. Volgens de specs is dat voldoende. Het lijkt er op dat KPN het probleem moet tekkelen.
Gensnet heeft het kennelijk niet begrepen. Mijn PC is met een cat 5E kabel direct verbonden met de router. Volgens de specs is dat voldoende. Het lijkt er op dat KPN het probleem moet tekkelen.
Dit schrijf je in je eerste bericht >
Bij het testen van mijn internetsnelheid, met speedtest.net, blijkt mijn internetsnelheid nog geen 100 Mbit/s te halen terwijl mijn abonnement aan geeft dat ik een snelheid van 1Gbit/s zou moeten hebben. Wat kan hiervan de reden zijn??
In latere berichten wordt dan van een kabelbreuk gesproken waar je dan uit op kunt maken dat je een bedrade verbinding gebruikt. Je hebt dan de- meestal- oranje cat5e-kabel (tussen de ftu en omvormer) vervangen maar je geeft dan niet aan of je apparaten óók bedraad gebruikt.
> Mijn PC is met een cat 5E kabel direct verbonden met de router. Volgens de specs is dat voldoende.
Ja, dat zal allemaal wel, maar er zijn méér factoren (voor de kpn is altijd “alles” mogelijk; namelijk verkooptechniek) die een snelheid (met welke provider “ping” (meet je?) bepalen. Wat voor netwerkkaart zit er in de computer? Wanneer daar “maar” een 1 Gbit/s netwerkkaart in zit, kun je dat met 1 Gbit/s snelheid echt vergeten……. Die blijft dan gemiddeld “hangen” bij 920 Mbit/s en komt nooit boven de 1 Gbit/s uit!
Hi
Je gaf aan een PC uit 2024 te hebben, maar ik ben ook benieuwd of je andere apparaten in huis hebt waar je een speedtest op hebt gedaan/kunt doen.
Het liefst een die direct bekabeld aangesloten is op het modem, dit kan ook tijdelijk. Heb je bijvoorbeeld een laptop die je bekabeld aan kunt sluiten?
Gebruik hierbij een andere kabel dan die je voor de PC gebruikt, ik ben benieuwd welke snelheden je dan meet.
Ik heb meerdere apparaten, zoals mijn Laptop en telefoon geprobeerd. Het resultaat is vrijwel altijd gelijk.
Ik heb meerdere apparaten, zoals mijn Laptop en telefoon geprobeerd. Het resultaat is vrijwel altijd gelijk.
Een tamelijk nieuwe laptop kun je tegenwoordig niet meer bekabeld aansluiten. Er zit namelijk geen LAN-poort meer op een laptop en óók niet meer een dvd-rom speler. Allemaal wegbezuinigd :-(
Je noemt dus ook een telefoon en die kun je ook niet bedraad aansluiten maar alleen via de wifi gebruiken.
Ik moet helaas tot de conclusie komen dat je meet met de wifi (dus niet bekabeld) en daar krijg je nooit 1 Gbit/s snelheid mee omdat in de meeste telefoons zit nog niet een wifi die 1 Gbit/s snelheid aan kan. Alle aanwijzingen duiden erop dat je via de wifi meet en niet bedraad. De draad tussen de FTU en router telt niet mee als “bedraad”.
Beste
> interface Lan-Usb …….
Mooi bedacht maar die “interface” LAN-USB heeft óók maar een max. 1 Gbit/s aan boord en zul je daarmee bedraad nooit een snellere verbinding meten dan ongeveer 923 Mbit/s…….
Wil je goed de snelheid meten, zul je minstens een 2.5 Gbit/s netwerkkaart moeten hebben en dan ook nog bedraad meten……..
Dat zijn ook normale waarden voor een Gigabitverbinding
Ik heb in mijn vaste PC een 2.5 Gbit/s netwerkkaart, en meet bedraad
It takes two to tango. Als de andere zijde van de lijn een 1Gbps LAN adapter heeft dan zal de maximale snelheid nog altijd net boven de 940Mbps zijn. Overigens is dit mijns inziens de verkeerde discussie, het zou moeten gaan over de veel te lage downloadsnelheid.
It takes two to tango. Als de andere zijde van de lijn een 1Gbps LAN adapter heeft dan zal de maximale snelheid nog altijd net boven de 940Mbps zijn. Overigens is dit mijns inziens de verkeerde discussie, het zou moeten gaan over de veel te lage downloadsnelheid.
Daar ben ik het mee eens, de lage downloadsnelheid is het probleem
Ja dat klopt maar dat weet jij en dat weet ik, maar een klant die nu een 1000 Mbit/s verbinding heeft dus niet. De kpn levert dan wel degelijk 1 Gbit/s maar die snelheid wordt door een “maar” 1 Gbit/s netwerkkaart/adapter door overhead “afgeremd”.
Pas wanneer iemand een 2.5 Gbit/s netwerkkaart/adapter in een apparaat heeft zitten èn met minstens win10 bedraad meet krijg je pas een snelheid boven de 1 Gbit/s. Zie schermafdruk.
Ja dat klopt maar dat weet jij en dat weet ik, maar een klant die nu een 1000 Mbit/s verbinding heeft dus niet. De kpn levert dan wel degelijk 1 Gbit/s maar die snelheid wordt door een “maar” 1 Gbit/s netwerkkaart/adapter door overhead “afgeremd”.
Pas wanneer iemand een 2.5 Gbit/s netwerkkaart/adapter in een apparaat heeft zitten èn met minstens win10 bedraad meet krijg je pas een snelheid boven de 1 Gbit/s. Zie schermafdruk.
Maar niet op een 1Gbps AON aansluiting, die zal nog altijd op iets meer dan 940Mbps blijven steken.
Maar niet op een 1Gbps AON aansluiting, die zal nog altijd op iets meer dan 940Mbps blijven steken.
Je hebt helemaal gelijk. Hier heb ik niet zo snel aan gedacht. Ik ben er maar vanuit gegaan dat Bert-M een xgs-pon verbinding heeft…… Gpon “ondersteund” de kpn namelijk niet om die rechtstreeks op glasvezel aan te sluiten. Kpn levert alleen gpon via de mediaconvertor.
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.