Skip to main content
Vraag

Ik haal maar 300Mbit/s in plaats van de 1Gb/s die ik zou moeten halen

• May 1, 2026
  • 4 reacties
  • 29 keer bekeken

Als ik het me goed herinneer KPN heeft snelheidlimiet verhoogd tot 1gig? 

wat ik zeker weel is dat we 300mbps hadden, en zie hier:

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/9b997160-452f-11f1-ac57-f17f94dcc28a

en volgens mijn producten overzicht heb ik wel 1gig per maand, hoe zit dat?

4 reacties

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Dat is even afhankelijk van een aantal factoren ​@Floppy_Disk. Hoe meet je de snelheid:

• Via Wifi of een bekabelde verbinding?
  • Zijn er andere processen op de achtergrond actief die de resultaten kunnen beïnvloeden?

Mocht je het via Wifi meten dan zijn daar een paar kanttekeningen bij te plaatsen. Dat blijft een type draadloos radiosignaal wat onderhevig is aan omgevingsfactoren. Je kan daardoor niet de maximale snelheid halen. Tips om de Wifi te verbeteren kan je hier vinden:

wifi hotspot is aangeslote op de pc, maar is zelf draadloos verbonden met de moden

welke processen? Mijn snelheid moet zijn 1 gig en deze haalt het niet eens

oke ik snap dat wel met wifi draadloos verbinding, maar het ziet zo erg uit dat het niet eens 100mbps haalt. 

Stephan.z
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • May 1, 2026

Heb al eens geprobeerd een laptop rechtstreeks aan de modem te verbinden om te zien wat dan je snelheid is

rvk01
Slimmerik
  • May 1, 2026

welke processen? Mijn snelheid moet zijn 1 gig en deze haalt het niet eens

Je snelheid moet 940/940Mbps zijn als je bedraad test. KPN kan geen WiFi snelheid garanderen omdat er hier teveel invloeden van buitenaf kunnen zijn.

oke ik snap dat wel met wifi draadloos verbinding, maar het ziet zo erg uit dat het niet eens 100mbps haalt. 

Op welke band ben je verbonden (5Ghz of 2,4Ghz)? Welke andere (buren) zenders zitten er allemaal op hetzelfde kanaal? Test je dit “naast” de router? Je zegt een wifi hotsport te gebruiken. Ook deze zou dus draadloos belabberde connectie kunnen hebben. Je kunt e.v. in de router of hotspot kijken hoe kwalitatief goed de draadloze verbinding is. Maar ervaring leert dat het bedraad aansluiten van een wifi punt altijd het beste signaal geeft.