Skip to main content

Hallo,

Ik heb onlangs een nieuwe 12B modem ontvangen van KPN met 1 Gbit glasvezel internet. Ik heb zojuist de snelheid getest via de Ookla snelheidtest Windows app en haal, wanneer ik op verschillende moment meet slechts ~340 Mbit/s. Mijn laptop is als volgt verbonden

• Glasvezelkastje (ziet er uit als volgt)
  • Box 12B modem verbonden via rode CAT6 kabel aan glasvezel kastje
  • Laptop via gele CAT5 ethernet kabel en 1Gbit  Ethernet naar USB adapter verbonden met Modem
  • Mijn ethernet adapter op mijn laptop heeft een Linkspeed van 1Gbit/s

Ik ben verder geen andere dingen aan het downloaden en gebruik geen VPN. Ik heb ook alle andere ethernet kabels uit de modem verwijderd en snelheid getest om te zien of dat invloed had maar dat had het niet.

Mijn vraag is zijn er nog andere dingen die ik kan checken of zou ik nu een monteur nodig hebben?

Met vriendelijke groeten,

Michiel

Hoi Michiel @Miva92! Internet moet snel werken, dus ik snap je vraag helemaal. Begrijp ik goed dat je dus vanaf jouw KPN Box 12b een ethernetkabel hebt lopen naar de Ethernet naar USB adapter. En deze adapter zit met USB in jouw laptop?

In dat geval heb ik twee verdenkingen:

• Heb je cat5, of cat5e? Want cat5 zonder de “e” kan max 100mbps halen.
  • Heb je de driver van je Ethernet naar USB geïnstalleerd? - Vaak niet nodig, maar misschien dit keer wel?

Aanvullend vraag ik me nog af, heeft je laptop geen eigen ethernet ingang? Zo ja, haal je daar wel volledige snelheid? En heb je al eens een ander apparaat via die kabel aangesloten, haal je daar ook zelfde snelheid?

Edit: Heb je de ethernet naar USB adapter wel in een USB 3.0 poort gedaan?

Hallo @Miva92 , je schrijft een gele CAT5-kabel, ik hoop dat je bedoelt CAT5e kabel???

De ethernet naar USB interface heeft ook USB-poorten.

Beter is het RJ45<->USB zonder toeters en bellen en dan nog blijkt in de praktijk dat deze interface vertragend werkt.

Bekabeld verbonden moet je ongeveer 930/930Mbit/s kunnen halen.

Zie onderstaande link voor mogelijke oplossingen:

Succes.

Aanvullend: heb je wellicht ook al eens alle andere adapters uitgeschakeld? Je klinkt rechtermuisknop op het internet/wifi icon. "Netwerk en internetinstellingen openen”

Daarna klik je op onderstaande

Je kan dan op onderstaande manier je adapters uitschakelen:

Misschien zit je nog op de wifi ipv ethernetadapter?

Reageer