Skip to main content
Beantwoord

Ik haal maar 93 van de 100 Mbps die bij mijn abonnement horen

• December 30, 2025
  • 5 reacties
  • 89 keer bekeken

Ik heb een internet aansluiting van 100Mps de afgelopen tijd kwam de test niet hoger dan 47 Mbps

Ik heb dit aangegeven en ik heb een nieuwe modem ontvangen.

De speedtest van KPN komt op bekabeld internet niet hoger uit dan 93 Mbps. Hiermee mis ik de 7% van de verkochte snelheid. Graag wil ik 7% korting op mijn abonnementstarief. Dan is het geen probleem.

Beste antwoord door rvk01

De speedtest van KPN komt op bekabeld internet niet hoger uit dan 93 Mbps. Hiermee mis ik de 7% van de verkochte snelheid. 

Doe je dit in een browser? Indien ja, dan moet je het in de aparte app van speedtest.net van ookla proberen (dus de Windows app uit de Windows Store). Mijn ervaring is dat Edge en Chrome trager zijn van de aparte app.

Verder is het ook van belang dat je netwerkkaart een 1Gbps link maakt met de router, en niet terugvalt naar bv 100Mbps, want daar zul je ook niet exact 100Mbps mee kunnen halen (wegens overhead van het netwerkverkeer).

5 reacties

Flitsend
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • December 30, 2025

Beste ​@Aikemap 

In je contract/algemene voorwaarden staat dat je nooit lager dan 75% haalt van je geadverteerde snelheid. Alles daarboven is prima, die korting ga je dan denk ik ook niet krijgen. 

Als je op koper/DSL zit heb je zelfs een abonnement TOT 100 mbits. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 30, 2025

De snelheid kan variëren en is niet gegarandeerd (leest u de voorwaarden maar eens)

Een speedtest verbruikt ook een aantal megabytes en dat zie je ook in uw test terug, dus u krijgt precies waarvoor u betaald.

Linkje: https://www.kpn.com/algemene-voorwaarden

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • December 30, 2025

De snelheid kan variëren en is niet gegarandeerd (leest u de voorwaarden maar eens)

Een speedtest verbruikt ook een aantal megabytes en dat zie je ook in uw test terug, dus u krijgt precies waarvoor u betaald.

Linkje: https://www.kpn.com/algemene-voorwaarden

En men merkt het ook alleen bij het doen van een speedtest, heel bijzonder.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • December 30, 2025

De speedtest van KPN komt op bekabeld internet niet hoger uit dan 93 Mbps. Hiermee mis ik de 7% van de verkochte snelheid. 

Doe je dit in een browser? Indien ja, dan moet je het in de aparte app van speedtest.net van ookla proberen (dus de Windows app uit de Windows Store). Mijn ervaring is dat Edge en Chrome trager zijn van de aparte app.

Verder is het ook van belang dat je netwerkkaart een 1Gbps link maakt met de router, en niet terugvalt naar bv 100Mbps, want daar zul je ook niet exact 100Mbps mee kunnen halen (wegens overhead van het netwerkverkeer).

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Aikemap en welkom bij de KPN Community! Fijn dat je al zoveel reacties hebt gehad. 🙂 Hopelijk is het hiermee duidelijk geworden, of heb je de snelheid dichter richting de 100 gekregen. 

Als bonustip geef ik ook ons artikel over het meten van je snelheid. Het gaat over glasvezel, maar mocht je nog een koperaansluiting hebben dan zijn veel tips daar ook handig. 😄
Mocht je nog vragen hebben, laat het gerust weten!