Skip to main content

Goedemiddag,

Ik heb een Hussel Internet 1 Gbit/s internet abonnement, maar haal al langere tijd (maanden) een veel te lage internetsnelheid (Up/Down ~90Mbps). De afgelopen week heb ik de snelheid dagelijks gecheckt, met genoemd resultaat tot gevolg (90Mbps) en veelvuldig de storing laten controleren via de service app van KPN.
Resultaat: in het overgrote deel van de controle pogingen, geen effect. Scherm blijft staan op: We gaan uw internet controleren, dit duurt 2 minuten.
Een aantal keren kwam ik verder. Alles gedaan: modem reset, PC reset etc.
Effect: 0. Internet (bekabeld blijft 90 Mbps en daarmee is de kous af????)
Ik betaal op dit moment €80 per maand met o.a. het genoemde Hussel Internet 1 Gbit/s en ben op dit moment erg ontevreden over de service van KPN.
Omdat direct contact maken met KPN erg moeilijk is, overweeg ik om op korte termijn over te stappen.
Wat is er aan de hand KPN?

Welk merk en type modem heb je van KPN @Robert5691 ?

Als je test doe je dat dan bekabeld met 1 pc rechtstreeks op de modem aangesloten en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit?

Heb je de glaskast al eens minimaal 2 minuten van de stroom gehad en daarna herstart?

Staat binnen je PC de netwerkadapter wel op 1Gigabit?

Is de kabel waarmee je meet wel minimaal kwaliteit CAT5e?

Als eens een andere LAN-poort op de modem geprobeerd en/of een andere LAN-kabel?

Gebruik je om de snelheid te testen wel de Ookla-app uit de MSStore op een WindowsPC?

 

 


  • Welk merk en type modem heb je van KPN@Robert5691 ?
    KPN Box 12 (Sagemcom), al dacht ik dat hij als Experia beschreven staat.
  • Als je test doe je dat dan bekabeld met 1 pc rechtstreeks op de modem aangesloten en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit?
    Ik heb alles gedaan wat er werd gevraagd, dus ook met directe kabel verbinding naar 1 PC en alle andere kabels (voor WiFi) eruit
  • Heb je de glaskast al eens minimaal 2 minuten van de stroom gehad en daarna herstart?
    Wat is de “glaskast"? Kabel gaat vlgs mij rechtstreeks naar modem
  • Staat binnen je PC de netwerkadapter wel op 1Gigabit?
    Het is een 2.5 Gb aansluiting op de PC en de snelheid was tot zeg 6 maanden geleden rond de 500Mbps. Aan de aansluiting zelf is sindsdien niet gewijzigd (enkel de snelheid).
  • Is de kabel waarmee je meet wel minimaal kwaliteit CAT5e?
    Het is een cat 6e kabel
  • Als eens een andere LAN-poort op de modem geprobeerd en/of een andere LAN-kabel?
    Ja, gedaan. Maakt geen verschil
  • Gebruik je om de snelheid te testen wel de Ookla-app uit de MSStore op een WindowsPC?
    Zowel Ookla als KPN Speedtest

Misschien handig om te melden dat mijn WiFi internetsnelheid rond of boven de 500Mbps ligt, maar ja, daar heb ik voor de 4 bekabelde PC’s (die voor gaming worden gebruikt), niks aan.

 


Gebruikt u een switch in het netwerk? Branden beide ledlampjes bij de poort achterop de pc?


  • Gebruikt u een switch in het netwerk?
    Normaal wel, wanneer de kids gamen op de PC's, maar op het moment niet, vanwege directe verbinding van deze PC met het modem

 

  • Branden beide ledlampjes bij de poort achterop de pc?
    Oranje knippert, groen is aan

  • Heb je de glaskast al eens minimaal 2 minuten van de stroom gehad en daarna herstart?
    Wat is de “glaskast"? Kabel gaat vlgs mij rechtstreeks naar modem

Je hebt een glasvezelaansluiting in de meterkast of elders, dat noem ik de glaskast @Robert5691 

Ook de kabel tussen de glaskast en de router al eens vervangen?

Omdat je glasvezel hebt, heet de modem nu een router omdat de modemfunctie door de glaskast is overgenomen.

 


Je hebt een glasvezelaansluiting in de meterkast of elders, dat noem ik de glaskast@Robert5691 

Ook de kabel tussen de glaskast en de router al eens vervangen?

Omdat je glasvezel hebt, heet de modem nu een router omdat de modemfunctie door de glaskast is overgenomen.

  • Gevonden! Ik zal hem straks even uitzetten en dan zien wat er gebeurd. dat had ik idd nog niet gedaan, dus wie weet.

@Robert5691

Via wifi haal je wel een hogere snelheid.

Via de netwerkkabel minder dan 100mbit.

Dan is waarschijnlijk de kabel niet goed.

Het kan zijn een breuk of slecht contact.

Als een van de 8 draadjes geen contact maakt valt de verbinding over deze kabel terug naar 100mbit.

 


Peter, bedankt!

Klinkt natuurlijk logisch als WiFi veel hoger is dan bekabeld, maar ja, omdat ik niks aan me setup heb veranderd, is dat niet waar ik aan dacht toen mijn bekabelde netwerksnelheid ineens vrijwel verdween.
 


Zoals je ziet is het probleem, dankzij je tip, opgelost!

Mijn dank is groot,
Rob


Fijn dat het nu is opgelost, @Robert5691 . Voor de eventuele meelezers wil ik ook nog even de aandacht op dit kennisbank artikel vestigen: 

 


Dit was het antwoord waardoor het probleem kon worden opgelost.

“Via wifi haal je wel een hogere snelheid.
Via de netwerkkabel minder dan 100mbit.
Dan is waarschijnlijk de kabel niet goed.”


Ik was in de veronderstelling dat bij een kabelbreuk (1 ader was idd kapot), het bekabelde internet zou uitvallen, ipv zou terugvallen minder dan 100Mbps.
Dit is een aanvulling op de info in de genoemde link naar: Snelheid te laag bij KPN Glasvezel? Doe de check!

Ik ben erg blij dat het door de hulp van mensen op dit forum is opgelost!


@Robert5691 

Mooi dat mijn antwoord de oplossing is.

Mooi dat het opgelost is en geniet van de hoge snelheid. 👍