Skip to main content
Vraag

Ik haal niet de volledige snelheid op mijn 4Gb/s abonnement

• February 28, 2026
  • 10 reacties
  • 109 keer bekeken

Ik maak gebruik van een 4 Gbit/s symmetrisch glasvezelabonnement bij KPN (4.000 Mbit/s down en 4.000 Mbit/s up).

In de praktijk meet ik structureel:

Download: 3.4 – 3.6 Gbit/s
Upload: 2.3 – 2.8 Gbit/s

De uploadsnelheid blijft daarmee significant achter bij het geadverteerde symmetrische profiel.

Mijn interne netwerk is volledig 10 GbE aangesloten. De WAN-link draait op 10 GbE en securityfuncties zoals Intrusion Prevention zijn uitgeschakeld. Er is dus geen lokale bottleneck. Metingen zijn uitgevoerd bekabeld, met meerdere speedtestservers en op verschillende tijdstippen.

hebben mensen hier vergelijkbare waardes tips hoe ik dit kan verbeteren? 

Ik heb mijn UniFi UXG pro via sfp+ cat7 utp op de Nokia ONT

10 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 28, 2026

Beste ​@TerryG zie onderstaande link voor aanvullende hulp en mogelijke oplossingen:

Succes

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 28, 2026

Dag ​@JanD bedankt voor je snelle reactie. Dit heb ik allemaal al gedaan. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 28, 2026

Dag ​@JanD bedankt voor je snelle reactie. Dit heb ik allemaal al gedaan. 

Beste ​@TerryG , heb je bovenstaande ook getest met de originele router van KPN?

Als je namelijk contact opneemt met KPN voor dit vraagstuk, moet de KPN-router aangesloten zijn, ander wordt er geen ondersteuning verleend omdat KPN niets met vreemd routers kan.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 28, 2026

Heb ik niet meer maak liever gebruik van mijn eigen spullen en dat is ook de vraag of andere mensen in deze combinatie dit ervaren of niet of tips hebben

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 28, 2026

Hoe heb je die niet meer? Terug sturen is niet de bedoeling, mocht je ooit het abonnement opzeggen verwacht KPN hem namelijk gewoon terug. Grofvuil is al helemaal uit den boze.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 28, 2026

Ik heb mijn UniFi UXG pro via sfp+ cat7 utp op de Nokia ONT

Heb je de Unify nu afgesloten via SFP+ direct op de FTU (glasvezel) of via cat kabel op de Nokia ONT?

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 28, 2026

@Ik_Combineer vast ergens in de garage 

@rvk01 op de ont via cat7, mogelijk ook maar eens direct gaan proberen maar dan moet ik een andere sfp+ bestellen 

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 28, 2026

Het makkelijkste is natuurlijk om eerst te testen of je lijn nog daadwerkelijk goed is en die snelheden kan halen (dat kan dus alleen door de originele router aan te sluiten en even op 1 poort bedraad te testen).

Als ik verder zoek kom ik wel heel veel performance problemen tegen met UDM en UXG routers (bij verschillende modellen), vooral ook omdat in combinatie met PPPoE (wat je bij KPN moet gebruiken) de snelheid instort (of in ieder geval substantieel lager ligt). Dus er bestaat een kans dat je geen hogere snelheid met de UXG Pro kunt bereiken op deze lijn.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@TerryG . Welkom hier.

Wat wij vanuit KPN kunnen doen is vrij rechtlijnig. We kunnen controleren of de verbinding binnen ons domein het geadverteerde profiel haalt. Daarvoor moet er wel KPN ondersteunde apparatuur aangesloten zijn, dus de originele KPN router in combinatie met de ONT. Alleen dan kunnen we een betrouwbare lijnmeting doen en eventueel een storing doorzetten.

Met eigen apparatuur zoals een UniFi UXG Pro kunnen wij helaas geen inhoudelijke ondersteuning bieden. Niet omdat we het niet willen, maar omdat we daar geen inzicht in of grip op hebben. Zodra er iets in de keten zit dat buiten onze ondersteuning valt, stopt het voor ons technisch gezien bij de glasvezelaansluiting. Gezien jouw waardes en het feit dat je 4 Gbit symmetrisch afneemt, is het dus echt eerst zaak om met de KPN router bekabeld te testen op één poort. Haalt die wél rond de 4 Gbit up en down, dan weet je dat de lijn in orde is en zit het verschil zeer waarschijnlijk in de combinatie UXG Pro, PPPoE en eventuele hardware offloading.  (speculatie)

Hopelijk zijn er hier andere gebruikers met een vergelijkbare 4 Gbit setup en een UXG Pro die hun praktijkervaring willen delen. Dat is precies waar de community sterk in is: de exotische combinaties waar wij als provider officieel niets van mogen vinden maar stiekem technisch wel interessant zijn.  Je hebt altijd nog dit zéér uitgebreide topic waar misschien iets nuttigs in te vinden is

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • March 3, 2026

@TerryG 

“In de praktijk meet ik structureel:

Download: 3.4 – 3.6 Gbit/s
Upload: 2.3 – 2.8 Gbit/s”

Als ik enkele jaren geleden met dezelfde manier van aansluiten als jij nu doet “Ik heb mijn UniFi UXG pro via sfp+ cat7 utp op de Nokia ONT” had ik erg blij geweest als dat een constante verbindingssnelheid was. Mijn Nokia ONT en UXG Pro combi, haalde dat niet. En, met de Box 14 ertussen was de snelheid maximaal, maar werd de verbinding alsnog afgebroken na een x hoeveelheid verstookte data of verstreken tijd. 

Ik wil daarmee zeggen dat jouw UXG Pro doet wat hij kan. En zonder een referentiepunt via de Box 14 zal je het ermee moeten doen.

(Het topic waarin dit indertijd uitgebreid besproken is zie ik niet meer onder mijn login terug helaas.)