Skip to main content
Vraag

Ik haal veel minder dan mijn 200 Mbps verbinding

• February 25, 2026
  • 9 reacties
  • 76 keer bekeken

Recent ben ik overgestapt naar KPN.
Mijn product is 200 mbps download en upload, al kan de VDSL verbinding de upload niet aan, er komt uiteindelijk glasvezel in de buurt.

Ik heb via bekabelde verbinding op meerdere apparaten een speedtest gedaan, (Ookla/Librespeed/KPN zelf) en ik haal steeds tussen de 85 en 95 mbps.
Bij mijn vorige provider haalde ik met dezelfde spullen wel de 200 mbps.
De upload is wel 30 mbps wat me normaal lijkt voor de huidige situatie.
Ik heb natuurlijk wel een nieuw modem van KPN. (Experia Box v10)

Na gebeld te hebben met KPN support heb ik een nieuw stroomadapter opgestuurd gekregen en hebben ze me mijn modem laten omruilen voor een zelfde ‘nieuwe’ bij een KPN winkel, maar het probleem is er nog.

Bekabeling is een mix tussen CAT 5E en CAT6.
Ik heb na het installeren van het nieuwe modem enkel met een nieuwe CAT 6 kabel getest, zelfde resultaat.
(Alle andere ethernet poorten vrij in dat geval)

Bij de DSL aansluiting zitten 2 ledjes, L1 en L2.
Hier zit de KPN Y kabel op aangesloten, waarvan ik er maar 1 heb ontvangen, bij het nieuwe modem zat er geen.
Alleen LED L1 brand groen, de andere is uit.
Kan dit betekenen dat er iets mis is met V(DSL)?

Als ik inlog op het modem geeft hij bij verbinding ook ‘DSL’ aan, ik weet niet of dat normaal is.
(Dashboard)
Bij connection benoemd hij wel dat VDSL het type verbinding is.
(Bonding VDSL)

Er is geen zichtbare schade aan de KPN Y kabel tussen het modem en aansluitpunt.

Heeft iemand een idee wat ik kan proberen?

9 reacties

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 25, 2026

Log eens in op de router en kijk eens onder home netwerk > Ethernet ports naar de LAN poorten. Welke snelheden staan daar?

Misschien kun je bij een DSL modem ook zien waarop de snelheid met de DSL lijn getraind is. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 25, 2026

Het lijkt erop dat er 1 line niet goed is. Bel de klantenservice 0800-0402. Vertel dat u pairbonding heeft maar dat er één line niet werkt.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 25, 2026

Ik zal morgen nog eens bellen naar de klantenservice met die boodschap.

De LAN poorten staan op:
Duplex setting: Auto
Link speed: Auto
Max bitrate: 1 Gbps

Ik had op het vorige modem de link speed vastgezet op 1 Gbps bij wijze van test maar dat hielp toen niet.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 25, 2026

Je zou voor nu nog wat aan die y kabel kunnen rommelen. Misschien dat ie dan wel contact maakt maar voor hetzelfde geld zit er aan de andere kant van de kabel iets niet goed.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 25, 2026

Stekkertjes even omdraaien en kijken of L2 gaat branden ipv L1? 😉

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 26, 2026

Ik heb contact gehad met KPN klantenservice, en ze vermoeden inderdaad dat er iets mis is met pairbonding op de lijn.
Er komt kosteloos een monteur langs die het verder oppakt.

Bedankt voor jullie meedenken.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@PWitteveen en welkom op de community! Goed om te lezen dat de klantenservice denkt aan een probleem met de pairbonding en dat er gratis een monteur langskomt. Met jouw snelheden en één actief DSL-lampje lijkt het erop dat maar één lijn werkt. De monteur kan controleren of beide lijnen goed zijn aangesloten en stabiel werken.

Laat je nog weten wat de uitkomst is? Dat helpt ook anderen met een soortgelijk probleem.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Is er inmiddels al een monteur bij je thuis langs geweest?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 3, 2026

Er is een monteur langsgeweest.
Hij heeft de 2e lijn doorgemeten in huis en aan de straat.
Maar nu bleek dat deze niet is aangesloten in het gebouw.
Schijnbaar leverde mijn vorige provider 200 mbit over een enkele lijn.

Ik kan volgens hem een verzoek doen voor een hogere snelheid op de lijn die wel is aangesloten.
Een andere optie is overleggen met de buren om een afspraak te maken die 2e lijn aan te sluiten.
Weer een andere optie is even wachten totdat glasvezel beschikbaar komt.

Maar het issue is nu duidelijk alswel de vervolg stappen.
Nogmaals bedankt voor het meedenken iedereen.