Skip to main content
Beantwoord

Ik heb een 1 GB abonnement, via Wifi haal ik maximaal 110 Mb/s

• February 25, 2025
  • 4 reacties
  • 123 keer bekeken

Hoi

Ik heb een 1Gb glasvezel abbo maar haal maximaal 110MB downloadsnelheid.

Heb twee witte versterkers en de kpn wifi manager gedraaid.

Ik snap dat er verlies is door draadloos maar slechts 10% van de beloofde snelheid halen? Ik kan dus toe met een 200Mb aansluiting die veel goedkoper is.

Hoe is dit mogelijk en waarom zou ik toch bij die 1 GB moeten blijven? gezin met twee kids.

Grt Erik

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Erik Soer. Dat is altijd de million dollar question; Hoe kan het dat ik via de Wifi niet zo'n hoge snelheid haal? Dat kan vele oorzaken hebben, zoals storingsbronnen in huis of het ligt aan het apparaat waarmee gemeten wordt, maar om te beginnen zou ik adviseren om de SuperWifi punten te resetten. Als je dit samen doet met een Experia Box reset - dit heet een schone installatie - dan weet je in ieder geval dat je het netwerk weer goed opgebouwd hebt. Als je op de link klikt hieronder wordt uitgelegd hoe je zo'n schone installatie uitvoert. 

Als jij en je gezin nu toe kunnen met 110 Mbit/s, dan zou je ook je abonnement kunnen verlagen. De grootste financiële winst zit 'm in een verlaging naar 100 Mbit/s zoals uitgelegd hierboven. Via de MijnKPN app kun je eventueel je abonnement aanpassen. Maar als je nu vindt dat het te traag is, dan is het op zoek gaan naar een oplossing om het te verbeteren. Daar kunnen wij (de Community) je verder in assisteren. 

Laat maar weten of dit iets uithaalt. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

4 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Erik Soer 

Het is ook helemaal niet nodig om binnen jouw huidige situatie een 1 Gbit abonnement te nemen, deze capaciteit heb je helemaal niet nodig, en meer dan de helft van deze bandbreedte gebruik je niet.

Voor een gewoon gezin met twee volwassen en twee kinderen is een downloadsnelheid van 100 Mbit of 200 Mbit méér dan voldoende, en je bespaart daar maandelijks ook nog eens geld mee.

Mijn zwager heeft een vergelijkbaar gezin als die van jouw, en heeft maar een internetabonnement van 100 Mbit download, en heeft nergens last van.
Alles verloopt soepel en zonder haperingen.

Niemand zegt dat je op een 1 Gbit abonnement moet blijven zitten, want vanuit de provider is het alleen maar een marketing om iedereen op deze snelheid te krijgen (brengt ook meer geld in het laatje), terwijl de grootste deel van de klanten dit helemaal niet nodig heeft in hun dagelijks gebruik. 

Dus gewoon terug zetten naar 100 Mbit, of als je iets meer zekerheid wilt naar 200 Mbit.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 25, 2025

Beste ​@Erik Soer en ​@Michel.uit.Arnhem terug naar 100Mbit/s is financieel veel voordeliger dan teruggaan van 1Gbit/s naar 200Mbit/s, bij het laatste kun je voor het prijsverschil beter de Gigabit-variant houden.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Beste ​@Erik Soer en ​@Michel.uit.Arnhem terug naar 100Mbit/s is financieel veel voordeliger dan teruggaan van 1Gbit/s naar 200Mbit/s, bij het laatste kun je voor het prijsverschil beter de Gigabit-variant houden.

Hoi ​@JanD 

Klopt helemaal wat je zegt.
De meeste financiële voordeel behaal je, als je terug gaat naar het internet abonnement met een down- en upload van 100 Mbit/s.

Het verschil tussen 200 Mbit en 1 Gbit is maar 2,50 euro, dus eigelijk verwaarloosbaar.
En is uit marketing overwegingen zo ingesteld.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 27, 2025

Hoi ​@Erik Soer. Dat is altijd de million dollar question; Hoe kan het dat ik via de Wifi niet zo'n hoge snelheid haal? Dat kan vele oorzaken hebben, zoals storingsbronnen in huis of het ligt aan het apparaat waarmee gemeten wordt, maar om te beginnen zou ik adviseren om de SuperWifi punten te resetten. Als je dit samen doet met een Experia Box reset - dit heet een schone installatie - dan weet je in ieder geval dat je het netwerk weer goed opgebouwd hebt. Als je op de link klikt hieronder wordt uitgelegd hoe je zo'n schone installatie uitvoert. 

Als jij en je gezin nu toe kunnen met 110 Mbit/s, dan zou je ook je abonnement kunnen verlagen. De grootste financiële winst zit 'm in een verlaging naar 100 Mbit/s zoals uitgelegd hierboven. Via de MijnKPN app kun je eventueel je abonnement aanpassen. Maar als je nu vindt dat het te traag is, dan is het op zoek gaan naar een oplossing om het te verbeteren. Daar kunnen wij (de Community) je verder in assisteren. 

Laat maar weten of dit iets uithaalt.