Skip to main content
Vraag

Ik kan mijn webserver niet bereiken via de KPN verbinding

• February 2, 2026
  • 5 reacties
  • 19 keer bekeken

Hoi. Hopelijk kan ik hier een oplossing vinden. 
Ik heb een website die ik wil onderhouden maar dat lukt niet omdat ik geen verbinding kan krijgen via ftp of sftp. Ik belde met de web host en we hebben de firewall settings doorgenomen en zij zeggen nu dat kpn de ftp poort blokkeert.
Daaropvolgend heb ik het op de ziggoaansluiting van mijn schoonzus geprobeerd en daar kreeg ik wel verbinding met mijn webserver. Ik belde dus met KPN en de dame aan de lijn zegt na een en ander geprobeerd te hebben dat ze niets voor mij kunnen betekenen maar dat ik dit forum nog kan proberen. Bij deze.

5 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 2, 2026

Je hebt een Experiabox als modem? Log in op de Experiabox via http://192.168.2.254 en zet de firewall op "Standaard".

En vraag je hosting of ze een vervanger hebben voor het onveilige FTP. SFTP is daarentegen veel veiliger. 

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 2, 2026

Ja. op de een of andere manier zet KPN die Firewall van de routers standaard op Medium waardoor uitgaand FTP geblokkeerd wordt. Als je hem op Standaard zet gaat het goed. Onduidelijk waarom KPN ze standaard op Medium gezet heeft (heeft mij ook enkele uurtjes gekost).

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 2, 2026

@rvk01 Omdat veiligheid bij KPN hoog in het vaandel staat. En FTP is ook super-onveilig. Met een MITM (Man In The Middle) attack kan je het wachtwoord open en bloot uitlezen, evenals andere data. 

Om deze reden heeft XS4ALL ook een jaar of acht geleden (?) het beheer van de home-websites enkel bereikbaar gemaakt via SFTP. Een stap die eigenlijk elke hostingprovider vanaf toen had moeten doen. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@iemsabi welkom op de KPN Community waar we graag even meedenken zoals je merkt. Ben je verder gekomen met de tips van ​@AriënC en ​@rvk01

In dit artikel op onze kennisbank kan je daar trouwens meer details over vinden:

Als je daarover nog vragen hebt laat het gerust weten. We helpen graag!

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 4, 2026

Hoi. Hopelijk kan ik hier een oplossing vinden. 
[..]  omdat ik geen verbinding kan krijgen via ftp of sftp. Ik [..]

Weet je zeker dat je ook niet via sftp verbinding kon krijgen? Voor een verbinding via sftp hoef je geen instellingen in je experiabox aan te passen