Skip to main content
Beantwoord

Ik kan overheidswebsites niet bereiken, zoals de belastingdienst

• December 21, 2025
  • 19 reacties
  • 184 keer bekeken

Hi KPN team. Sinds een recentelijke kpn update van de wifi modem (v10) kan ik met een aantal apparaten op mijn KPN wifi netwerk de volgende 3 (en dergelijke) sites niet bereiken:

mijn.overheid.nl
belastingdienst.nl
mijntoeslagen.nl

Dit geldt voor allerlei browsers (google chrome, firefox) en op zowel mobiel, pc, als macosx machines.

als ik de apparaten aansluit aan de mobiele hotspot van mijn telefoon (Vodafone) kan ik de sites wel bereiken. Sinds de kpn update van de kpn modem (op nacht van 19-20 nov 2025) heb ik allerlei problemen ervaren met de KPN wifi thuis. Nu schijnt dat ik ook de overheids websites niet kan bereiken. Dit schijnt niet de eerste keer te zijn (meerdere malen gezien in community) dat er zo een probleem voordoet. Enige oplossing voor mij?

Beste antwoord door Maja van KPN

Met mijn televisie kan ik ook de kpn box niet gebruiken. Die is op 80% (van de update) blijven steken. Ik kan al sinds de update in november dus geen lokale tv bekijken via de kpn tv box. Ik had al een aantal stappen gedaan via telefoon support van het kpn team. Maar helaas heb ik nog steeds de issues.

Hoe staat het er nu voor ​@Runitback90s? Lukt het allemaal weer of loop je nog steeds tegen problemen aan?

In het laatste geval, wil ik je toch even aanraden om contact te leggen met onze directe klantenservice, zodat er ‘live’ met je meegekeken kan worden. Dit kan online via  Facebook en Xmaar het is ook mogelijk om een belafspraak maken via onze digitale assistent. Je wordt dan teruggebeld op een moment dat het jou goed uitkomt! 

19 reacties

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 21, 2025

Hi KPN team. ik heb hetzelfde probleem als Tom. met een aantal apparaten op mijn KPN wifi netwerk kan ik de volgende 3 sites (en dergelijke) niet bereiken:

mijn.overheid.nl
belastingdienst.nl
mijntoeslagen.nl

Dit geldt voor allerlei browsers (google chrome, firefox) en op zowel mobiel, pc, als macosx machines.

als ik de apparaten aansluit aan de mobiele hotspot van mijn telefoon (Vodafone) kan ik de sites wel bereiken. Sinds de kpn update van de kpn modem (op nacht van 19-20 nov 2025) heb ik allerlei problemen ervaren met de KPN wifi thuis. Nu schijnt dat ik ook de overheids websites niet kan bereiken. Enige oplossing voor mij, want dit schijnt niet de eerste keer te zijn dat er zo een probleem voordoet?

Admin: verplaatst naar je eigen topic

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 21, 2025

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 21, 2025

Firefox ook niet

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 21, 2025

Welkom ​@Runitback90s!

Heb je het modem al eens een reboot / reset gegeven ?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • December 21, 2025

En anders helpt het ook om IPv6 eens uit te zetten in je modem. 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • December 24, 2025

Welkom op de community ​@Runitback90s, hoewel de aanleiding minder leuk is. Heel onhandig dat je deze sites nu niet kunt bereiken!

Dit is niet standaard, en ik kom er zelf wel gewoon op terwijl mijn modem in dezelfde batch als die van jou de nieuwe software heeft ontvangen. Vandaar dat ik het advies om je modem te herstarten of resetten zie als een goede eerste stap. Op die manier wordt de software helemaal opnieuw ingeladen, en worden foutjes hersteld die er misschien in zijn geslopen met de update. Daarna zou het testen wat er gebeurt als je IPv6 uitschakelt een goede 2e stap zijn.

Uiteraard hoop ik dat het inmiddels allemaal weer goed gaat, maar mocht je nog verdere hulp nodig hebben, dan horen we het uiteraard graag!

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 31, 2025

Hi Daar. Ik had het wat druk de afgelopen dagen, vandaar ik geen antwoord had kunnen geven. Ik had de volgende stappen gedaan:

-talloze keren de modem herstart
-talloze keren de kpn boosters aan/uit gemaakt
-IPv6 uit gezet

Ik heb nog steeds problemen  met het benaderen van de sites:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/home/content/inloggen-mijn-belastingdienst

https://mijn.overheid.nl/

zelfs enkele buitenlandse sites die ik voorheen wel kon benaderen, kan ik nu niet bezoeken:

https://alphacapitalgroup.uk/

Al de bovenstaande sites kan ik wel via mijn mobiele hotspot netwerk bereiken (vodafone mobiel netwerk).

Met mijn televisie kan ik ook de kpn box niet gebruiken. Die is op 80% (van de update) blijven steken. Ik kan al sinds de update in november dus geen lokale tv bekijken via de kpn tv box. Ik had al een aantal stappen gedaan via telefoon support van het kpn team. Maar helaas heb ik nog steeds de issues.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • December 31, 2025

Welke modem heb je precies?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 31, 2025

Welke modem heb je precies?

Hi KPN team. Sinds een recentelijke kpn update van de wifi modem (v10)

V10, zoals zijn start bericht zegd.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • December 31, 2025

Heb je al een reset gedaan? Dus niet enkel een herstart. 
https://www.kpn.com/service/internet/experia-box-v10-handleiding-en-hulp-bij-problemen

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 31, 2025

Probeer eens de cookies en browsegeschiedenis te wissen. 

jimny
Wijsgeer
  • Wijsgeer
  • December 31, 2025

Heb zelf een tijdje geleden ongeveer het zelfde gehad en  moest ik digid beveiligen etc. etc.

JanD
Superuser
  • December 31, 2025

Beste ​@Runitback90s ik kan al die voornoemde websites gewoon bereiken met mijn V10, Chrome browser en standaard instellingen van KPN.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • January 2, 2026

Dit klinkt ook niet goed ​@Runitback90s, het lijkt er toch op dat er iets niet helemaal goed is gegaan met de update. Zou je nu alsnog je modem volledig willen resetten, als je dat nog niet gedaan hebt? De software wordt dan helemaal opnieuw ingeladen!

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 6, 2026

Hoe staat het er nu voor ​@Runitback90s? Lukt het allemaal weer of loop je nog steeds tegen problemen aan?

In het laatste geval, wil ik je toch even aanraden om contact te leggen met onze directe klantenservice, zodat er ‘live’ met je meegekeken kan worden. Dit kan online via  Facebook en Xmaar het is ook mogelijk om een belafspraak maken via onze digitale assistent. Je wordt dan teruggebeld op een moment dat het jou goed uitkomt! 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 8, 2026

Hi KPN Team,

Ik had afgelopen weekend de kpn v10 wifi modem, al mijn 3 kpn boosters en de kpn tv modem ook uit gezet (de zgn hard reset waar jullie het over hadden) . na een halfuur wachten had ik eerst de kpn modem aangezet. Nadat die wireless en internet lampjes van die kpn v10 modem groen waren maakte ik de 3 boosters en de tv modem ook aan. de tv modem bleef maar op 80% update (zoals vlak na de kpn update van November). en ik heb internet toegang maar kan  nog steeds de belastingdienst.nl, mijnoverheid.nl en dergelijke sites niet bereiken. ik kan nog steeds geen tv kijken via de kpn tv box (blijft op 80%).

ik had er in begin december al telefonisch contact met een kpn medewerker hierover. die keek ook mee via mijn telefoon camera uiteindelijk en kwam er ook niet uit.

enkele belangrijke punten:

-mijn tv modem werkt dus vanaf de update van november niet. ik heb dus zomaar voor tv betaalt de afgelopen maand(en)

-de services lamp van de v10 modem brandt met een rood lichtje. weliswaar kan dat iets belangrijk betekenen. 

- de websites die ik had genoemt kan ik met zowel windows, android als macosx apparaten niet bereiken (cookies waren al lang gecleared op alle apparaten) als ik op de kpn wifi aangesloten ben. dit geldt voor zowel de chrome en firefox browsers.

-als ik dezelfde apparaten aan mijn mobiele hotspot wifi aansluit (vodafone) kan ik al de sites normaal bereiken via alle browsers (chrome, firefox).

ik zal in het weekend dan maar weer contact maken met het kpn team. waarschijnlijk een nieuwe kpn modem aanvragen. ik had al meerdere threads in de kpn community gezien waarbij er dezelfde issues waren, dus er is wel degelijk iets mis in de modem dat toegang tot de sites blokt (een faulty dns profiel? idk).

check mijn ping resultaten:

C:\Users\user1>ping belastingdienst.nl

Pinging belastingdienst.nl [2a04:9a01:1002::33] with 32 bytes of data:
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.

Ping statistics for 2a04:9a01:1002::33:
    Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss),

C:\Users\user1>ping mijnoverheid.nl

Pinging mijnoverheid.nl [2a04:9a00:104d:2130::c] with 32 bytes of data:
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.

Ping statistics for 2a04:9a00:104d:2130::c:
    Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss),

C:\Users\user1>ping nu.nl

Pinging nu.nl [2a02:26f0:6d00:11::1749:1d] with 32 bytes of data:
Reply from 2a02:26f0:6d00:11::1749:1d: time=10ms
Reply from 2a02:26f0:6d00:11::1749:1d: time=14ms
Reply from 2a02:26f0:6d00:11::1749:1d: time=9ms
Reply from 2a02:26f0:6d00:11::1749:1d: time=12ms

Ping statistics for 2a02:26f0:6d00:11::1749:1d:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 9ms, Maximum = 14ms, Average = 11ms

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 8, 2026

C:\Users\user1>ping belastingdienst.nl

De sites van de overheid reageren niet op een ping/icmp. Dat is normaal. Dat doen ze bij mij ook niet. Wil niet zeggen dat ze dan niet op poort 443 (https) niet bereikbaar zijn.  Bij mij zijn ze, ondanks het niet reageren op ping, wel gewoon bereikbaar.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 8, 2026

O wacht. Op mijn Linuxbak met IPv6 gaat het met wget https://mijnoverheid.nl ook mis. Maar dat zou een redirect naar https://mijn.overheid.nl moeten zijn. Die kan ik wel direct aanspreken. Jij ook?

Dan zou het aan de redirect met IPv6 site kunnen liggen. Ik zie met curl ook dat direct na het IPv6 teruggevallen wordt op een IPv4 adres.

https://belastingdienst.nl gaat echter wel goed hier over IPv6.

Maar https://mijnoverheid.nl lijkt dus op puur IPv6 (zonder IPv4) niet bereikbaar. Die valt eerst terug naar IPv4 waarna vervolgens een redirect naar https://mijn.overheid.nl volgt. Raar.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • January 9, 2026

Ik had afgelopen weekend de kpn v10 wifi modem, al mijn 3 kpn boosters en de kpn tv modem ook uit gezet (de zgn hard reset waar jullie het over hadden) . 

Uitzetten is niet een hard reset, als je die nog steeds niet uit hebt gevoerd wil ik je nu echt vragen om dat alsnog te doen ​@Runitback90s. Dat je modem een rood service lampje heeft, dat geeft inderdaad aan dat er iets niet helemaal goed is. Kan zijn dat het modem defect is, maar de kans is ook erg groot dat een volledige reset, waarbij de software helemaal opnieuw ingeladen wordt, alle problemen verhelpt 🙂
Hier de uitleg over hoe te resetten: