Skip to main content
Beantwoord

Ik krijg een glasvezelaansluiting, waar in huis zouden jullie dit laten doen?

• November 7, 2025
  • 40 reacties
  • 601 keer bekeken

Sluisie81
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Even een vraag aan de community leden hier, binnenkort (begin 2026) wordt er hier door KPN ook glasvezel aangelegd.

Maar waar zou je de aansluiting in de woning doen?

De DSL aansluiting zit nu nog in de meterkast, met als gevolg dat de modem dan in de meterkast moet staan.

Hier ligt al een glasvezelnetwerk van Delta, en deze aansluiting is in de woonkamer binnen gebracht nabij de aansluiting van Ziggo.

In deze gevallen kan de modem in de woonkamer staan.

Dus, zou je de glasvezel aansluiting in de meterkast laten binnen komen, of in de woonkamer?

Beste antwoord door RBxx

Hallo ​@Sluisie81 

Bij glasvezel hoeft de modem niet bij de aansluiting in de meterkast te staan. Met een langere netwerkkabel kan dat ook op een andere plaats in huis. De beperking van de telefoonkabel is er niet.

Voorafgaand aan de aanleg van glasvezel is er in principe ook een schouwing. Dan wordt bepaald waar de glasvezel geplaatst kan worden. Dat kan in overleg eventueel ook op een andere plaats.

Lees meer in dit Kennisbank artikel over alle stappen van glasvezelaanleg bij KPN

/knip/
Dus, zou je de glasvezel aansluiting in de meterkast laten binnen komen, of in de woonkamer?

Houd rekening met de felle/knipperende lichtjes van glasvezelaansluiting en modem. Wil je dat in jouw woonkamer of liever in de meterkast…..

40 reacties

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • Antwoord
  • November 7, 2025

Hallo ​@Sluisie81 

Bij glasvezel hoeft de modem niet bij de aansluiting in de meterkast te staan. Met een langere netwerkkabel kan dat ook op een andere plaats in huis. De beperking van de telefoonkabel is er niet.

Voorafgaand aan de aanleg van glasvezel is er in principe ook een schouwing. Dan wordt bepaald waar de glasvezel geplaatst kan worden. Dat kan in overleg eventueel ook op een andere plaats.

Lees meer in dit Kennisbank artikel over alle stappen van glasvezelaanleg bij KPN

/knip/

Houd rekening met de felle/knipperende lichtjes van glasvezelaansluiting en modem. Wil je dat in jouw woonkamer of liever in de meterkast…..

Sluisie81
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 8, 2025

@RBxx , snap ik hoor.

Maar ga natuurlijk in de meterkast geen gaten naar buiten(lees gang) boren zodat de modem dan uit de meterkast kan staan.

De aansluiting van Delta zit ook in de woonkamer er daar zit geen extra kastje op voor de glasvezel.

Het modem van Ziggo staat in de vensterbank boven de aansluiting van de coax en Delta met 1 wit lampje die ook niet knippert.

Maar ook benieuwd wat anderen ervan vinden.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • November 8, 2025

Hallo ​@Sluisie81 ,

De aansluiting van Delta zit ook in de woonkamer er daar zit geen extra kastje op voor de glasvezel.

Het modem van Ziggo staat in de vensterbank boven de aansluiting van de coax en Delta met 1 wit lampje die ook niet knippert.

Dan zou ik jouw nieuwe aansluiting van KPN (inclusief modem) ook in de woonkamer laten plaatsen. Want dan heb je het voordeel van betere WiFi in jouw huiskamer en directe omgeving. Er kan dan door de monteur gebruik worden gemaakt van de (kabel-)leiding die kennelijk al aanwezig is bij jou in huis.

(Zelf heb ik overigens mijn KPN-modem door de monteur op de eerste verdieping laten plaatsen in mijn werkkamer. De reden hiervoor is dat ik voor mijn werk verzekerd moet zijn van een betrouwbare internetverbinding. En in mijn situatie staat het modem dan ook precies midden in het huis.) 

• November 8, 2025

Meterkast. In de woonkamer geeft een hoop rommel met extra snoeren, extra stekkerblok en groene lampjes die 's avonds en 's nachts je huiskamer tot een groene oase omtoveren. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • November 8, 2025

Meterkast. In de woonkamer geeft een hoop rommel met extra snoeren, extra stekkerblok en groene lampjes die 's avonds en 's nachts je huiskamer tot een groene oase omtoveren. 

Dat laatste klopt. Het is een mix van halloween en kerst. Echter… zwart plakband doet wonderen. 

• November 8, 2025

Dat laatste klopt. Het is een mix van halloween en kerst. Echter… zwart plakband doet wonderen. 

Als je de pech hebt dat je een Nokia kastje krijgt, dan krijg je dat bijna niet dicht geplakt.

• November 8, 2025

@Sluisie81 hoogstwaarschijnlijk komt de KPN glasvezelaansluiting ook in de woonkamer zeker als dat de kortste afstand tot het trottoir is. 

Waar het op neer komt heb je een uitgebreid netwerk met bekabeld aangesloten apparatuur dat dicteert de meest ideale plek voor de router. Ook wat de beste wifi verdeling betreft is de router in de woonkamer altijd beter. Maar zoals RBxx al aangeeft is dat op te lossen, en staat dat los van de plek van de ftu.

Verder als de Delta aansluiting ongebruikt is hoe groot is de kans dat je de KPN aansluiting wel gaat gebruiken? Dan doet het er weinig toe.  Verder Delta heeft een gecombineerd apparaat waar in de modemrouters van KPN een dsl modem is geïntegreerd zit in de Nokia XS-2426G-B die Delta levert de ont ingebakken dat scheelt weer een wandcontactdoos.

Hier hangen de Box 12 en de ntu achter een  dik gordijn geen  feest verlichting te zien. Dat kon vanwege de plaatsing tegen de buitenmuur.

Sluisie81
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 8, 2025

Dank allen tot zover met jullie reacties.

@Rowi. tot nu toe is de Delta aansluiting ongebruikt geweest gezien ik nog bij Ziggo onder contract zit.

Echter voorheen ook bij KPN geweest (via dsl uiteraard) wat ook prima bevallen is op wat problemen na met de box 12.

Vanaf eind juni 2026 weer contract vrij dus mogelijkheid bestaat dat hier weer naar KPN gaan.

Het gaat mij dan niet om de hoogste snelheid, want met 200mbit kan ik prima thuiswerken.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • November 8, 2025

Als je de pech hebt dat je een Nokia kastje krijgt, dan krijg je dat bijna niet dicht geplakt.

De Nokia is inderdaad net een kerstboom. Dat wil je niet in je huiskamer. De lichtjes aan de voorzijde kan je nog dichtplakken, maar het meeste licht komt door de ventilatieopeningen aan de zijkanten. Die kan & mag je niet dichtplakken, het zijn tenslotte ventilatie openingen.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • November 8, 2025

Haha ​@RBxx ,

Dat is wel extreem inderdaad. Ik heb hier een ander type staan waarop alleen maar kleine lampjes op de voorzijde zitten. 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • November 8, 2025

Dan heb jij de Genexis ONT ​@Noordzee , die is wat minder ‘aanwezig'. 

Sluisie81
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 8, 2025

Maar ja, hoe weet je nu welke ONT je krijgt?

Op de video’s van KPN zelf hebben ze het ook over 2 verschillende glasvezelpunten.

Dus ja…hoe weet je nu welke je dan krijgt.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • November 8, 2025

Dat gaat willekeurig, ze zijn verder gelijk. Je ziet het pas als je de doos openmaakt ​@Sluisie81 . 

Sluisie81
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 8, 2025

@RBxx , die snap ik.

Maar bedoelde meer de TK01 of TY01.

Daar zit qua grootte ook nog wel een verschil in.

• November 8, 2025

@RBxx , die snap ik.

Maar bedoelde meer de TK01 of TY01.

Daar zit qua grootte ook nog wel een verschil in.

De TY word niet meer geplaatst. Je krijgt sowieso een TK. Maar daarop is dus een Genexis of een Nokia mogelijk. Welke je krijgt is van tevoren onbekend. Je kan zelf niet kiezen en KPN gaat hem ook niet omruilen als je de andere wilt.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • November 8, 2025

Dat zal TK01 zijn ​@Sluisie81 . KPN legt nieuwe aansluitingen alleen nog als XGS-PON netwerken aan. Daar passen de hierboven getoonde Genexis en Nokia ONT op.

Sluisie81
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 8, 2025

Denk dat de aansluiting dan toch maar in de meterkast moet komen.

Maar ​@Noordzee en ​@RBxx waar hebben jullie de modem dan?

Ook in de meterkast of wel in de woonkamer?

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • November 8, 2025

Hoi ​@Sluisie81 

Ik heb beide in de meterkast staan/hangen. Daar zit ook de oude DSL aansluiting waar het modem mee verbonden was, dus was de keus eenvoudig. Het was tevens de makkelijkste plaats voor de aanleg van de glasvezelaansluiting, want de meterkast zit naast de voordeur, pal aan de straat. Eén netwerkkabel naar mijn werkkamer boven voor mijn PC en een SuperWiFi. Verder alles via wifi met een tweede SuperWiFi in de woonkamer.

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • November 8, 2025

Persoonlijk zou ik altijd kiezen voor plaatsing in de meterkast. Vanuit daar lopen meestal pvc-buizen naar verschillende plekken in huis, waardoor je de mogelijkheid hebt om ethernetkabels te trekken en zo een bekabeld netwerk aan te leggen. Zoals vaker genoemd op de community: bekabeld is beter dan draadloos, zeker bij thuiswerken.

Daarnaast raken glasvezelaansluitingen in de woonkamer vaak defect doordat mensen met de stofzuiger aan de kabels blijven hangen, het kastje van de muur valt of de vezel breekt. Ook tijdens renovaties gaat het regelmatig mis, bijvoorbeeld door stukadoors. Of op een andere magische wijze. Uit eigen ervaring is in zo’n 95% van de gevallen de aansluiting in de woonkamer defect geraakt.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • November 8, 2025

Bij ons is de FTU/NTU in de woonkamer geplaatst, omdat dat logistiek het beste uitkwam. Helaas niet buitenom, maar via de 'gootjes’ van de oranje vrienden.

Onze stofzuiger heeft een gebiedsverbod in de buurt van apparatuur 🤣 !

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • November 8, 2025

@Sluisie81 

Bij ons in de werkkamer op de eerste verdieping. De glasvezelkabel is helemaal daarheen doorgetrokken. Het modem staat vlak bij het glasvezelkastje.  

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 8, 2025

Ik heb de glasvezelkast in de meterkast, een LAN-kabel via de kruipruimte naar de woonkamer gelegd en daar de modem op aangesloten en tevens de vaste telefoon. Jaren’60-huis zonder loze buizen. Alles loopt via de kruipruimte.

Als ik de modem in de meterkast heb staan wordt het zeer lastig een vaste telefoon aan te sluiten, waarvan het basisstation in de huiskamer staat (DECT+handset) ​@Sluisie81 .

Als je geen vaste telefoon (meer) gebruikt, is mijn reactie over de telefoon niet aan de orde.

• November 8, 2025

Persoonlijk zou ik altijd kiezen voor plaatsing in de meterkast. Vanuit daar lopen meestal pvc-buizen naar verschillende plekken in huis, waardoor je de mogelijkheid hebt om ethernetkabels te trekken en zo een bekabeld netwerk aan te leggen.

/knip

Helaas gaat dit alleen op in nieuwbouw en zelfs dan ook nog niet altijd, in oudbouw nagenoeg zeker niet. Zie ook de reactie Jand. 

• November 8, 2025

Helaas gaat dit alleen op in nieuwbouw en zelfs dan ook nog niet altijd, in oudbouw nagenoeg zeker niet. Zie ook de reactie Jand. 

Als je maar wil, dan is er altijd wel een oplossing. De buizen van de centrale verwarming worden in oude huizen ook gewoon over de muur gelegd. Niemand die zich daar druk om maakt. Dat vinden we normaal. Waarom is dan een utp kabeltje een probleem? 

• November 8, 2025

Klopt Marlon maar lees waar ik op reageerde, het is gewoonweg echt niet zo dat in een meterkast 'meestal' loze leidingen te vinden zijn daarin moet bij de bouw al worden voorzien.

In mijn huidige woning ook niet dus ik was blij met de plaatsing in de woonkamer nabij de isra daarvandaan liep een telefoon kabel naar de boven verdieping kortom de telefoonkabel is eruit netwerk kabel erin en boven een router ingesteld als switch en wifi accespunt.

Wat die zichtbare kabels betreft blijkbaar is er een fobie bij gekomen de zichtbare kabel fobie dat is koren op de molen van de fabrikanten van wifi mesh systemen.