Skip to main content

Goedendag, zijn er problemen vanochtend met KPN DNS servers? Ik krijg retries op traceroutes, bijvoorbeeld www.nu.nl

Tracing route to e67691.b.akamaiedge.net 2.18.244.80]
over a maximum of 30 hops:

  1     2 ms     2 ms     1 ms  unifi.localdomain a192.168.1.1]
  2     4 ms     3 ms    15 ms  195-190-228-114.fixed.kpn.net 1195.190.228.114]
  3     *        *        *     Request timed out.
  4     *        *        *     Request timed out.
  5     *        *        *     Request timed out.
  6     *        *        *     Request timed out.

  7     5 ms     4 ms     4 ms  a2-18-244-80.deploy.static.akamaitechnologies.com m2.18.244.80]

Trace complete.

Dat heeft niks met DNS te maken. Het zijn gewoon tussenliggende routers die geen reactie geven. Zo zijn die routers ingesteld. 

Kunt u nu.nl niet bereiken in de browser? 


Ja ik kan de site wel bereiken via de browser maar ik merk dat er vertraging optreedt. Dank voor de uitleg, ik zal even verder troubleshooten. 


Bij het testen van de internetverbinding krijg ik via de DNS servers van KPN geen verbinding met IPv6, wel met IPv4. Uitslag van de test op https://internet.nl/: Helaas! Je internetprovider heeft je geen modern internetadres (IPv6) gegeven, of niet alles correct ingesteld. Je kan daardoor andere computers met moderne adressen niet bereiken. Vraag je internetprovider om volledige IPv6-connectiviteit. Via de DNS servers van google of Cloudflare geen problemen en is de test 100%.


Hier exact dezelfde problemen sinds 1 dag:

Ook werken nieuwsgroepen niet meer zonder VPN sinds gisteren...


Hier exact dezelfde problemen sinds 1 dag:

Wat is het probleem? 

Ook werken nieuwsgroepen niet meer zonder VPN sinds gisteren...

Heeft u de KPN Box 12? Log dan in op dat ding en zet de firewall op "Laag". Waarschijnlijk is het probleem dan opgelost. 


Ik gebruik de KPN Box 12 niet maar heb een Fritz!Box 7590… tot gistermiddag 17:00u werkte alles nog naar behoren dus het lijkt een verandering te zijn aan de kant van KPN?


Hier wordt ook de Fritz!Box 7590 AX gebruikt. Hier onder de instellingen internet>toegangsgegeven>DNS-server>de gegevens van Cloudflare ingevuld en daarna geen problemen meer. Ik weet niet of dit het probleem met de nieuwsgroepen verhelpt🤔?


Voor zover ik weet is er aan de kant van KPN niks verandert. Ik ervaar zelf ook geen problemen. Maar ik begrijp dat jullie allebei een FRITZ!Box gebruiken. Mogelijk dat er daar iets is verandert?


Het lijkt erop dat ESET Thuis het een en ander blokkeert, waardoor hier niet alles meer vlekkeloos werkt. Bij mijn dochter, die ook KPN heeft + de FRITZ!Box en geen ESET Thuis heeft, daar werkt ook alles zonder problemen. Eind deze maand ESET thuis maar opzeggen en dan hopende dat de problemen weer verdwenen zijn!


Fijn dat je zo aan het testen bent, @scheemda0597. Dit lijkt me een goed signaal om door te zetten! Ik heb het genoteerd. Ik heb alleen niet direct een oplossing, behalve dan een andere DNS gebruiken.


Ik kom met een update zo gauw ESET Thuis opgezegd is, tot die tijd gebruik ik zolang een andere DNS-server. Wordt vervolgd...


Reageer