Skip to main content
Antwoord

Ik krijg morgen een glasvezelkabel, moet ik nou een abonnement aanvragen?

• November 11, 2025
  • 11 reacties
  • 196 keer bekeken

glasvezelabonnement. Morgen word ik aangesloten op glasvezel. nu blijkt Dat ik een abonnement moet aanvragen. hoe zit dat?

Beste antwoord door Jasper van KPN

Hoi ​@MevrouwLouise, leuk dat je glasvezel krijgt en er gebruik van wilt maken! Zoals de anderen al zeggen, als je al een KPN abonnement hebt hoef je niets te doen. Je kunt over een tijdje contact opnemen (bijvoorbeeld via een terugbelafspraak) om het abonnement van de koperverbinding om te laten zetten naar glasvezel. Het abonnement wat je daarbij hebt kan blijven zoals het is, hoeft niet veranderd te worden. Als je dingen wilt wijzigen kan dat wel natuurlijk, maar het is jouw keuze 🙂

Als je geen contact wilt opnemen daarvoor kan dat ook, een tijd nadat glasvezel aangelegd is kan het kopernetwerk uitgezet worden. Iedereen die dan nog gebruik maakt van die verbinding zal dan overgezet worden. 

In onze Kennisbank hebben we ook een artikel die de aanleg van glasvezel in detail beschrijft: 

Daar hebben we ook een kopje in met uitleg als je al een KPN abonnement hebt.

11 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • November 11, 2025

Als u nu al een abonnement heeft wordt tzt automatisch omgezet naar glasvezel. U hoeft geen ander abonnement te nemen in dat geval.

Leen59
Wijsgeer
  • November 11, 2025

glasvezelabonnement. Morgen word ik aangesloten op glasvezel. nu blijkt Dat ik een abonnement moet aanvragen. hoe zit dat?

Dat ligt eraan wat u wilt. Als u momenteel een abonnement hebt bij KPN kunt u ervoor kiezen om over te stappen naar glasvezel. Bent u nu klant bij Ziggo bijvoorbeeld, dan kunt u overstappen naar glasvezel van KPN. Let wel, niets moet! Zolang u niets wijzigt blijft uw huidige aansluiting gewoon werken.

Morgen wordt er een glasvezelaansluitpunt gemaakt, u wordt daar niet direct op aangesloten.

Dat is niet wat ik bedoel. Ik heb het verkeerd geformuleerd. ik heb al een abonnement bij KPN, maar voor zover ik kan opmaken uit info- waar ik zelf achteraan moet- moet ik nu een abonnement voor glasvezel aanvragen,

De informatie en communicatie is beneden alle peil en dat voor een communicatiebedrijf!

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • November 12, 2025

Dan bent u niet goed geïnformeerd. U hoeft helemaal niets te doen. Sterker nog er bestaan geen glasvezelabonnementen! Nogmaals u hoeft niets te doen. 

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • November 12, 2025

Om gebruik te maken van glasvezel is het niet nodig om een nieuw abonnement af te sluiten. Makkelijkste manier om gebruik te gaan maken van glasvezel is over een maand of 2 te bellen met de klantenservice en te vragen om een wisseling van “drager” Door het specifiek op deze manier te vragen weet iedere klantenservice medewerker wat er moet gebeuren. Je wordt dan vanzelf overgezet op glasvezel zonder dat je meer gaat betalen.

LET OP je moet dus verder geen gebruik maken van kortings acties of aanbiedingen. Ook meer opties in je pakket nemen leidt tot een nieuw contract. 

Waarom pas over een maand of 2…? 
Simpel, na het aanleggen en aansluiten van glasvezel moet deze nog gereed gemeld worden. Dit kan soms even duren, vandaar dat ik schrijf een maand of 2

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 13, 2025

Hoi ​@MevrouwLouise, leuk dat je glasvezel krijgt en er gebruik van wilt maken! Zoals de anderen al zeggen, als je al een KPN abonnement hebt hoef je niets te doen. Je kunt over een tijdje contact opnemen (bijvoorbeeld via een terugbelafspraak) om het abonnement van de koperverbinding om te laten zetten naar glasvezel. Het abonnement wat je daarbij hebt kan blijven zoals het is, hoeft niet veranderd te worden. Als je dingen wilt wijzigen kan dat wel natuurlijk, maar het is jouw keuze 🙂

Als je geen contact wilt opnemen daarvoor kan dat ook, een tijd nadat glasvezel aangelegd is kan het kopernetwerk uitgezet worden. Iedereen die dan nog gebruik maakt van die verbinding zal dan overgezet worden. 

In onze Kennisbank hebben we ook een artikel die de aanleg van glasvezel in detail beschrijft: 

Daar hebben we ook een kopje in met uitleg als je al een KPN abonnement hebt.

Dat zal best. Waarom komt die info niet van te voren? Dat is iets wat de KPN zou behoren te doen.

Waarom kreeg ik een mail met de mededeling dat ik gebeld zou worden voor een afspraak, terwijl ik later een mail kreeg van een ander bedrijf (onderaannemer)?

Waarom kan dat bedrijf niet de moeite nemen mijn mail te beantwoorden, al was het maar in de trant van “Wij verwijzen u voor deze vragen door naar KPN?"

Waarom is KPN überhaupt zo moeilijk bereikbaar?                                                                                          Niet iedereen heeft zin in een community.   Als 70plusser heb ik moeite met adviezen van sommigen, met name mannen. Die vinden vaak dingen een fluitje van een cent, maar ik, vrouw en toch behoorlijk intelligent, niet

Een antwoord als : "leuk dat je glasvezel krijgt en er gebruik van wilt maken” slaat toch nergens op!  Ik zal wel moeten, anders kan ik toch niet meer internetten, TV kijken en telefoneren?

Ook irriteert het mij zeer, dat eerst gewone burgers reageren op een vraag en daarna pas een moderator van KPN.

Helaas ben ik zeer ontevreden over de service van KPN. Dat komt ook, omdat ik regelmatig storingen heb tijdens het TV kijken. Dan moet ik weer de TVontvanger aan- en uitzetten...

Jasper van KPN
Moderator

Er is veel informatie inderdaad, maar je moet het wel net weten te vinden. Op de community hebben we veel staan, en daar kan naar verwezen worden zoals je zag.

Op een community helpen mensen elkaar, niet alleen moderators. Alle klanten kunnen elkaar helpen als ze dat willen, dat is juist de kracht van zo'n platform. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen daarop zit te wachten, dan zijn er andere mogelijkheden zoals telefonisch contact.

Telefonisch contact kan ook helpen bij die onderbrekingen tijdens het tv kijken. Het hoort niet nodig moeten zijn om de tv-ontvanger te herstarten om gewoon te kunnen kijken. Daarbij kan gekeken worden hoe de tv-ontvanger is aangesloten op het modem, en de rest van de verbinding.

Als ik die informatie wel net moet weten te vinden, schiet de KPN als organisatie tekort.

Jasper van KPN
Moderator

Als je het niet gevonden hebt, helpen we je door je er naar te verwijzen. Zoals we hier in het topic hebben gedaan.

Het telefoonnummer heb ik wel gevonden , natuurlijk. En via dat nummer heb ik ook contact gelegd Maar makkelijk was dat niet. Ik vind het onbegrijpelijk dat dat niet duidelijk vermeld staat.