Skip to main content

Vorig jaar heb ik KPN glasvezel gekregen, dat zou ons internet veel sneller moeten maken. In de praktijk is dat niet zo. Ons internet abonnement stond tot vandaag op 200 Mbit/s terwijl glasvezel van KPN pretendeert tot 4000 Mbit/s te halen. Waar gaat dit nu mis?

Ik heb ondanks dat de medewerker aan telefoon mij geen uitleg kon geven, mijn abonnement verhoogd tot 1 GB per seconde. Gaat dit nu versnellen?

Hoor het graag.

Groet Suz 

Je zou het hooguit kunnen merken aan een snelheidstest.

Het downloaden van een website is vaak zo'n 3 Mb/s. Dat wordt niet sneller als je een abonnement van 1000 Mb/s ( 1 Gb/s ) hebt natuurlijk.

Via wifi zul je max zo'n 450 Mb/s bereiken.


De kans dat jij in de dagelijkse praktijk iets gaat merken van een verhoging van 200Mbps naar 1Gbps is vrij klein.

De reden is dat jouw verbruik zeer waarschijnlijk sowieso al lager is dan 200Mbps en daarbij komt dat de bottleneck in de communicatie vrijwel nooit jouw eigen aansluiting is maar dat die vrijwel altijd hogerop in het netwerk ligt.

Zelf heb ik ook een 200Mbps glasvezel abonnement en ik ben niet van plan om die te verhogen.


@Putterstraat  Wat wil of verwacht je dat er sneller gaat? 


en welke snelheid neem je nu af van kpn? Ik vermoed die 200Mbps, dat ze technisch tot 4000 kunnen speelt dan geen rol, je betaalt voor 200 en dat hoor je dan te krijgen. Dat kun je controleren met een bedraade pc op de Experia en een Speedtest - test. 

De upgrade naar 1 Gbps ga je alleen merken als je de speedtest - test uitvoert en in je maandbedrag ;-) 


Zelf heb ik ook een 200Mbps glasvezel abonnement en ik ben niet van plan om die te verhogen.

Ik heb een 1Gb aansluiting en ga die om die 2,50 meerprijs echt niet verlagen.
Tuurlijk heb ik aan die 200 zat genoeg, maar voor die 2,50 meerprijs hoef ik echt geen koekje bij de koffie te missen.


Zelf heb ik ook een 200Mbps glasvezel abonnement en ik ben niet van plan om die te verhogen.

Ik heb een 1Gb aansluiting en ga die om die 2,50 meerprijs echt niet verlagen.
Tuurlijk heb ik aan die 200 zat genoeg, maar voor die 2,50 meerprijs hoef ik echt geen koekje bij de koffie te missen.

Het gaat mij ook niet om die €2,50 maar om de bewustwording van het nut van een verhoging van de snelheid van het abonnement. Heel veel mensen hebben geen flauw benul van hun werkelijke verbruik en denken bij elke hapering (ervaren van traagheid) dat de snelheid waarschijnlijk te laag is. Maar dat is vrijwel nooit de oorzaak al willen de marketeers je dat maar al te graag laten geloven. KPN hoeft veelal niets extra's te leveren aan abonnees die een 1Gbps abonnement hebben en de hogere inkomsten zijn dan ook 100% pure winst. Stel dat 500.000 abonnees de marketeers gevolgd zijn en een 1Gbps abonnement afnemen terwijl 200Mbps voldoende zou zijn. Dat betekent een extra winst voor KPN van 15 miljoen euro.


OK, ik begrijp je punt @wjbÂ