Skip to main content
Vraag

Ik ontvang veel brieven over glasvezel, is dit verplicht?

• November 1, 2025
  • 4 reacties
  • 107 keer bekeken

Joanna Zima
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img

Hoihoi,

Wij wonen antikraak, dus we kunnen eigenlijk elk moment uitgezet worden. Ik heb op dit adres een internetabonnement bij Odido. De laatste tijd ontvangen we regelmatig brievenĀ over glasvezel, maar ik begrijp niet helemaal of die ook voor mij gelden. Mijn vraag is daarom of de glasvezelaansluiting die jullie aanbieden noodzakelijk is. In de berichten staat dat er anders mogelijk geen internet meer beschikbaar is, maar ik weet niet of dat ook van toepassing is op mijn situatie, aangezien ik via Odido internet heb. Als de aansluiting wel verplicht is, wil ik graag weten of daar kosten aan verbonden zijn, bijvoorbeeld omdat ik dan een nieuw abonnement moet afsluiten. Ook hoor ik graag wat er gebeurt als ik het niet laat uitvoeren en wanneer het huidige internet eventueel zou stoppen.

Omdat ik hier maximaal nog vier maanden zal wonen (Seringenstraat), wil ik liever geen nieuw abonnement aangaan. Daarnaast lukt het me niet om via de website een afspraak te maken. Kunt u mij helpen om te begrijpen wat in mijn situatie het beste is om te doen? Jullie kunnen mij bereiken opĀ **********@live.com.

Ā 

Met vriendelijke groet,

Ā 

Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy

4 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 1, 2025

Ik denk dat je helemaal niks hoeft te doen als je daar nog maar 4 maanden woont. Je krijgt Odido nu, hoogst waarschijnlijk, via de koperdraad.

Pas als glasvezel in de hele wijk actief is (of kan zijn op adressen waar men nu Ziggo heeft), duurt het nog 3 jaar voordat koperdraad definitief uitgaat.

Wat is de bedoeling van het adres? Afbraak? Verbouw?

Nu wordt glasvezel nog gratis binnen gebracht; later niet meer.

Maar dat lijkt me iets voor de eigenaar.Ā 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 1, 2025

Maar dat lijkt me iets voor de eigenaar.Ā 

Inderdaad, daar hebben jullie als ā€˜bewoners’ niets mee van doen.

Die brieven kun je doorspelen naar de eigenaar/eigenares van het pand ​@Joanna ZimaĀ 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 1, 2025

Men spreekt hier van toestemming van eigenaar, maar dat is in meeste geval niet nodig behalve de aanleg de bouwstatistiek van het gebouw aantast en extra toestemming van de eigenaar nodig is. Meestal halen de glasvezelaanlegger ook allen de toestemming van de huurder, ze weten ook niet welke woningen gehuurd of eigendomswoningen zijn, alleen in twijfelgeval halen ze ook toestemming van de verhuurder, als het overduidelijk te zien is. Aanleg van glasvezel valt onder gedoogplicht, en ze krijgen al toestemming van de gemeente. Met de openbarmaking van de plan kunnen woningeigenaren bezwaar maken bij de gemeente en de aanlegger krijgt ook mee.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Joanna Zima! Welkom op de KPN Community. Ik snap dat je daar dan even raar van staat te kijken en erg graag duidelijkheid over wil hebben. Ik denk net als de gebruikers hierboven dat dit dan een overweging is voor de eigenaar van het pand, aangezien jij daar nog maart even zit. Ik zou gewoon even contact zoeken met de beheerder van dit pand en de brieven dan doorspelen aan hun.

Mocht je nog vragen hebben laat het dan weten!