Skip to main content

ik zou graag meer gedetailleerd informatie vanaf KPN kunnen lezen. Ik vind het onveillig hoe het gaat.

 

Admin: eigen topic voor je aangemaakt

ik zou graag meer gedetailleerd informatie vanaf KPN kunnen lezen. Ik vind het onveillig hoe het gaat.

Wat vind u onveilig? 


Hi @nicdum, welkom hier. 

Ik help graag. Wat vind je precies onveilig? Zou je dit toe willen lichten? 


hoe kan een nieuwe box mijn SSID naam en wachtwoord vinden?


hoe kan een nieuwe box mijn SSID naam en wachtwoord vinden?

Die gegevens worden bij kpn ergens op een server opgeslagen. Dus gewoon bij je eigen provider. Handig toch?


Die gegevens horen niet op een KPN server maar uitsluitend in je (experia) box opgeslagen te worden


Als die gegevens zijn op de Experia box opgeslagen zou een nieuwe box niet ze kunnen halen (de experia box is dan uit)


Handig ? Ja.  maar veilig? Het is niet de bedoeling dat KPN die gegevens opslag zonder je toesteming te vragen toch?

 


KPN volgt een strak security-beleid omtrent online veiligheid, hierbij wordt er advies gevraagd aan KPN Security en zij bepalen ook het beleid wat wel en niet mag. KPN Security is een eigen bedrijfsonderdeel en wordt door zakelijke klanten ook ingehuurd als cyber security partner.

Het versturen van de informatie gaat via TR-069, een protocol waarbij data versleuteld wordt verstuurd. Deze data wordt opgeslagen in een server waar het gekoppeld wordt aan een bepaald abonnement. Verder ga ik er van uit dat deze informatie ook in een zogenaamde ‘hash’ wordt opgeslagen en niet als plain text. Deze informatie trek je dus niet zomaar uit een database. De systemen van KPN zijn ook allen zo gebouwd dat dit niet zomaar toegankelijk is. De data-centers waar deze informatie opgeslagen wordt zijn ook maar voor een selecte groep mensen toegankelijk en fysiek goed beveiligd.

Last but not least: stel iemand in Amsterdam zou het wifiwachtwoord weten, als jij aan de andere kant van het land woont dan heeft niemand iets aan die data.


SSID en wachtwoord horen niet bij KPN op de servers opgeslagen te worden. Tijd voor een eigen modem /router


SSID en wachtwoord horen niet bij KPN op de servers opgeslagen te worden. Tijd voor een eigen modem /router

Dat is een keuze die je zelf maakt. Voor veel klanten is het een effectief middel om het gemak hoog te houden voor als hun modem vervangen moet worden.


Handig ? Ja.  maar veilig? Het is niet de bedoeling dat KPN die gegevens opslag zonder je toesteming te vragen toch?

 

Mij is iig niets gevraagd.