Skip to main content

Er was net een juffrouw die foto's op mijn grond en meterkast heeft gemaakt en mij vertelde dat ik glasvezel verplicht ben .ik wil op mijn grond geen glasvezel en hier ook geen gebruik van maken. Op het moment dat koperleiding niet meer gebruikt wordt stop ik mijn abonnement bij jullie. Ook werkt mijn mobiel internet alleen thuis en 4g niet terwijl ik wel abonnement hiervoor heb

Dat is jouw goed recht. Voor toekomstige bewoners een drama want die zullen veel geld uit moeten geven voor goed internet.  Beetje egoïstisch en naïef is het wel. Als je het huis ooit verkoopt zal je met de vraagprijs rekening moeten houden dat het een verouderde woning is geworden. 


ik ben dan altijd benieuwd naar de achterliggende reden waarom we geen glasvezel willen.


Waar ga je heen als het koper stopt? Alle providers leveren straks alleen maar over glas. Ziggo misschien nog over coax.


Uiteraard je eigen keuze, maar het lijkt mij juist zonde als je hiervan geen gebruik maakt. Waarom wil je geen glasvezel? Misschien kunnen wij hier je zorgen wegnemen, of vragen beantwoorden zodat je meer weet over glasvezel enzovoort. 
 

En 4G zou overal gewoon goed moeten werken. Heb je helemaal geen 4G bereik in huis? Maar wel buiten? Of in een hele bepaalde regio niet?


Waar ga je heen als het koper stopt? Alle providers leveren straks alleen maar over glas. Ziggo misschien nog over coax.

Ook Ziggo heeft inmiddels op proef de eerste wijken voorzien van glasvezel i.p.v. coax.

Bovendien is KPN Netwerk inmiddels begonnen met het afschakelen van koper in díe wijken waar glasvezel al enige tijd beschikbaar is. Dat geldt dan dus voor alle providers die gebruikmaken van KPN Netwerk. Als je de glasvezel dan niet accepteert houd je niets meer over anders dan de Ziggo coax en op termijn dat ook niet meer. Kortom glasvezel weigeren betekent nu nog de overstap naar de coax van Ziggo, totdat die ook afgeschakeld wordt. Een beetje kortzichtig dus. 


Ook Ziggo heeft inmiddels op proef de eerste wijken voorzien van glasvezel i.p.v. coax.

...

Weet je ook of in die wijken tot in de woning glasvezel is aangelegd @Henk2304 ?
Hier in de buurt zijn ze er ook mee bezig maar is mij verteld door zo'n Ziggo colporteur dat het glasvezel tot de wijkkast is en het laatste stukje naar en in de woning gewoon de bestaande coax bleef.


Je kan dan ook alleen nog Ziggo nemen. Want alle andere providers gebruiken die glasvezel. Die niet dan ook al die providers niet. 

Als Ziggo ook niet mogelijk is dan moet je het lekker zelf weten. 

Het gaat wel ten koste van de verkoopwaarde van je huis. 

Ook werkt mijn mobiel internet alleen thuis en 4g niet terwijl ik wel abonnement hiervoor heb

Eigen keuze dus niet mekkeren!


Nou @Danibanani ,

Je leest het wel. Iedereen raadt je aan om het toch maar te laten aanleggen. 

Het aanleggen is (nu) verder gratis en het is zo gebeurd:

 

 


@EAZ1964 @Danibanani Ziggo is in nieuwbouw al bezig met glas en kan nog enige jaren duren voordat hun hetzelfde besluit nemen. Ik snap dat het vervelend is en u misschien niet de techniek erachter snapt. Het koper netwerk is te duur om te onderhouden en te langzaam voor de moderne tijd. U wilt toch zelf ook een beetje scherp beeld snel internet en het goed voor elkaar hebben. Abonnement wordt met het oude gespiegeld en u betaald niks aan de migratie.
 


@EAZ1964 @Danibanani Ziggo is in nieuwbouw al bezig met glas en kan nog enige jaren duren voordat hun hetzelfde besluit nemen. Ik snap dat het vervelend is en u misschien niet de techniek erachter snapt. Het koper netwerk is te duur om te onderhouden en te langzaam voor de moderne tijd. U wilt toch zelf ook een beetje scherp beeld snel internet en het goed voor elkaar hebben. Abonnement wordt met het oude gespiegeld en u betaald niks aan de migratie.
 

In mijn regio legt ziggo in de nieuwbouwwoningen enkel coax aan. Hoe is dat bij jullie en hoe doet ziggo dat dan? Zit er een fiber naar coax converter op of werkt het hetzelfde als bij KPN met GOF/PON?


@Ik_Combineer dat glasvezel verhaal van Ziggo is nog vrij kleinschalig in Rotterdam is er de zalmhaven toren. En zover mij bekend een wijk in Arnhem.

Er zit binnen inderdaad een RFOG converter want er wordt gewoon Docsis internet en DVB-C gebruikt. Dus gewoon een kabelmodem waar coax in gaat en nog steeds dezelfde lage upload niks bijzonders dus.

 

VodafoneZiggo doet enkel Ftth bij grotere projecten niet heel veel anders dan KPN ook heel lang nog heeft gedaan. Bij een nieuwbouw woning in een bestaande wijk wordt gewoon coax naar binnen gelegd. KPN deed hetzelfde met koper.

Ook bij ons is een nieuwe wijk van een paar duizend woningen ook gewoon van coax voorzien. Er moet wel een glasvezel backbone in de buurt liggen dat was in Rotterdam het geval.

Bron

Dit is in de Zalmhaven toren.


@Ik_Combineer 

Ik heb een iets andere FTU gezien dan bovenstaande foto's. Ik heb geen idee of dit GOF of PON is.
 

 


Goedemiddag, ik heb bij KPN abonnement voor tv ,heb geen computer ben ik dan verplicht om glasvezel te nemen ?


Hoi @Lub19 .

Als je TV van kpn hebt heb je ook internet. Ik neem aan dat je de wifi nu gebruikt voor je smartphone.

Pas als er KPN glasvezel ligt of een glasvezelbedrijf waar kpn mee samenwerkt gaat op den duur na maximaal 3 jaar de doorgifte via koperdraad stopgezet worden.

Met ODF (Open Dutch Fiber) en Delta Fiber werkt kpn niet samen. Als dat er is gaat kpn koper niet afsluiten.

Het abonnement kost via glasvezel exact hetzelfde als via koper.

 


Dat is jouw goed recht. Voor toekomstige bewoners een drama want die zullen veel geld uit moeten geven voor goed internet.  Beetje egoïstisch en naïef is het wel. Als je het huis ooit verkoopt zal je met de vraagprijs rekening moeten houden dat het een verouderde woning is geworden. 

Dit lijkt me behoorlijk overdreven. Als glasvezel al in de straat ligt zal het 500-1500 euro kosten om later de kabel naar 
binnen te laten brengen. Op een koopprijs van bijvoorbeeld 400K voor een huis, plus de 50K die er je ook nog tegen aan gooit
om de zaak naar jouw smaak te maken gaat dat echt geen go/nogo betekenen voor iemand. 


Ik zou in dat geval als potentiële koper wel eisen dat de verkoper dat dan nog wel even voor zijn rekening neemt. Juist om dat die laatste het gratis had kunnen laten aanleggen en ik niet zou willen opdraaien voor diens eigenwijzigheid. 


Dat soort zaken moet je nooit afspreken. Stel dat je het toilet uitgewoond vindt? Dan ga je toch niet afspreken dat de eigenaar dat toilet eerst nog even aanpast? Want dan moet je maar afwachten wat je krijgt.

Dat zal bij glasvezel wel meevallen, maar je moet het gewoon verwerken in je bod.


Ik had het niet over iets dat wellicht niet overeenkomt met de smaak van de koper, maar om te maken kosten die de verkoper had kunnen vermijden. Een huis kopen is al duur genoeg. 


Ok, en dan zegt de verkoper dat het niet hebben van glasvezel in de vraagprijs is verwerkt.

Hij zal immers waarschijnlijk een taxatierapport hebben laten maken.


Tja, jij vindt dat blijkbaar geen probleem, ik wel. 


Dan koop je toch niet?


Ik heb alleen een nieuwbouw huis gekocht in mijn leven, en nog nooit een huis verkocht.

Maar ik weet dat er van alles mankeert aan mijn huis dat een volgende verkoper niet leuk vindt.
Maar het is niet voor niets dat ik dat nooit aangepakt heb (geen zin, niet handig genoeg etc).

Dat mag de koper doen, en dat dit dan uiteindelijk 10k minder oplevert dan een identiek huis van de buren moet dan maar.

@Henk2304 : No hard feelings, maar mijn huis is t.z.t. dus niet geschikt voor jou.


Geen probleem ik heb een fijn huis en ben absoluut niet van plan omdat te verlaten 😉


Reageer