Skip to main content

Hoi,

 

Ik heb een Experia V9 en die heeft geen 5GHz WiFi. Nu heeft mijn Samsung S9 regelmatig problemen met Internet (WiFi teken met uitroepteken), terwijl ik de NAS en lokale apparaten (o.a. Domotica) dan wel kan bereiken. Alle fora afgezocht, alle login's gewist en opnieuw ingesteld, geen resultaat. Meestal aan de avond gaat de WiFi er wat Internet betreft uit of bij een facetime sessie (nu belangrijk uiteraard). Een Reset (spanningsloos maken) van de Experia box helpt dan maar even. Mijn WiFi kanaal heb ik handmatig ingesteld en is mooi “alleen” in het spectrum.
Een vast ingesteld IP adres op de Samsung, buiten de DNS Scope van de router helpt enigszins, maar niet om te juichen. 

Nu hebben de buren, waarvan ik de ICT ook beheer, een Ziggo router met 5GHz en die doet het perfect, zelfs door een betonnen muur heen en blijft gewoon werken. Alleen, ik ben mijn NAS dan kwijt en ik wil niet constant op een “vreemd” netwerk hangen.

Een maand geleden had KPN een 5GHz Wifi router op hun site staan voor ik meen € 49,95. Deze neemt dan de instellingen van de Experiabox over en is bedraad. Deze kan ik dan in de keuken plaatsen en hiermee gaat dan ook mijn laptop sneller communiceren met de NAS i.v.m. de Back-up etc.
Helaas zie ik die router niet meer als enkel apparaat staan op de site en staat er alleen de set van twee routers voor € 98,00

Ik begrijp dat je niet zomaar een Experia V10 krijgt van KPN.

Mijn vraag is: Is de 5GHz Wifi router niet meer als “enkel” apparaat te bestellen?

Alvast dank.

Hallo @J.Daalmans , zie onderstaande link:

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1107807/experia-wifi/?pos=450

Bovenstaande Experia WiFi schakelt tevens de WiFi van je modem uit, dus het is verstandig er dan 2 te bestellen om het verlies van de modem wifi op te vangen.

 


Of doe de wifimanager https://www.kpn.com/internet/wifi/manager.htm#/login de kans is groot dat je ze dan gratis krijgt:wink:


Het zijn geen routers. Het zijn accespoints. Dat is nogal een essentieel verschil...


Beste Joep,

 

Die test heb ik al twee keer gedaan. De signaalsterkte is geen probleem, die wekt in het hele huis goed, echter zet deze tool het kanaal prompt naast een ander kanaal in de buurt.

Ik ga het nog maar eens proberen, wie weet.

Het probleem van de Wifi met uitroepteken blijft. Echter wat dan ook nog wel eens gebeurt is dat als ik dan op de laptop werk, er wel nu.nl komt, maar geen foto's op die site.

Raar probleem en daarom meteen doorgrijpen naar het 5GHz Accesspoint.


Ok. Heeft u wel eens een speedtest gedaan? Via WiFi, en via de kabel? Zit daar veel verschil in? Wat zegt Fourstack over uw aansluiting?

https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl


De Wifi test van KPN gaat over de WiFi signaalsterkte. Die sterkte is in het hele huis goed (op zolder iets minder snel en ontbreekt het bovenste regeltje op het WiFi symbooltje).
Niet spannend dus, maar het uitroepteken is het probleem (geen volledige doorkoppeling naar Internet). Tekst wordt soms wel geladen (kan uit de cache komen?), maar de plaatjes ontbreken. WiFi op de telefoon uitschakelen en even later weer inschakelen wil dan wel eens helpen.

De KPN speedtest via de laptop gekoppeld met een kabel geeft 110 tot 120Mb (glasvezel) en is afhankelijk of er een TV aan staat.

Wifi speedtest geeft 21,3Mbps download en 15,9Mbps upload. Vanuit de NAS komt een groot video bestand met 17,5Mbps naar de Laptop toe. Met een kabel aangesloten met 600Mbps.
Niet schokkend dus, maar ongeschikt om via WiFi een volledige back-up van 125MB naar de NAS te maken en daarom zou een 5GHz Repeater een welkome upgrade zijn.


Hallo @J.Daalmans als je de 2.4-band eens als volgt instelt op je modem:

een vast kanaal 1, 6 of 11 gebruiken.

De kanaalbreedte op 40 instellen en niet op 20, 20/40 of auto.

Aan de hand van een wifi-manager kun je het beste bepalen welk kanaal je de meeste ruimte geeft, 1, 6 of 11.

Bij de veiligheidsinstellingen alléén WPA2-AES gebruiken en niet WPA/WPA2-TKIP/AES, want met WPA en TKIP daalt je snelheid zienderogen.

Succes.

 

 


Hallo @J.Daalmans als je de 2.4-band eens als volgt instelt op je modem:

een vast kanaal 1, 6 of 11 gebruiken.

De kanaalbreedte op 40 instellen en niet op 20, 20/40 of auto.

Aan de hand van een wifi-manager kun je het beste bepalen welk kanaal je de meeste ruimte geeft, 1, 6 of 11.

Bij de veiligheidsinstellingen alléén WPA2-AES gebruiken en niet WPA/WPA2-TKIP/AES, want met WPA en TKIP daalt je snelheid zienderogen.

Succes.

 

 

ik heb dit gedaan,maar geen significante verschil gezien,kan je me vertellen wat ik nog meer kan(of moet) aanpassen in de kpn modem instellingen? ik heb nog ipv6 aangezet,aangezien die standaard uitstaat,wat zijn bv de optimale instellingen van de v10a of jouw modem


Hallo @rkantjo , Ik heb in mijn Experiabox V10a en de zwarte Experia WiFi alles op AUTO staan en de kanaalbreedte bij de 2,4-band op 20/40 en bij de 5.0-band op 20/40/80 staan en werkt perfect in mijn thuissituatie.

 


Hallo @rkantjo , Ik heb in mijn Experiabox V10a en de zwarte Experia WiFi alles op AUTO staan en de kanaalbreedte bij de 2,4-band op 20/40 en bij de 5.0-band op 20/40/80 staan en werkt perfect in mijn thuissituatie.

 

joa ik had een vraag over die 20,40 mhz,die moet je ook nog op je laptop wijzigen bij je netwerkkaart,maar ik weetniet hoe je dat moet doen,ik heb gezocht,niks gevonden,wellicht kan jij mij helpen? en als ik mijn nano adapter wil gebruiken voor hogere snelheden,hij word gelezen,maar verder gebeurd er niks,hij gaat niet automatisch op 5ghz(nano adapter =1300mbps,met netgear router haalde ik die hoge snelheden wel,met deze adapter


Hallo @rkantjo bij de draadloze netwerkadapter hoef je niets in te stellen behalve bij de soort verbinding a/b/g/n/ac op AUTO zetten of laten staan.

 


Hallo Jan,

 

De kanalen 1,6, en 11 zijn al in gebruikt en zenden hier tussen de -60 en -80 dB.

Ik zit alleen op kanaal 8, dus dat wil ik zo laten.

  • De veiligheid, daar heb ik de keuzes:
    WPA-PSK
    WPA2-PSK
    WPA/WPA2-PSK
    WEP

De door jouw genoemde WPA2-AES zie ik niet in de keuze staan,
Ik neem daan aan dat is dan WPA2-PSK moet kiezen en Algoritme AES!, Klopt dat?

Ik heb het WLAN op mixed 802.11b en 802.11G staan. Ik heb de kanaalbreedte wel eens gezien, maar als ik 802.11b er uit gooi, raak ik mijn domotica kwijt (werkt alleen op b).
De kanaalbreedte kan ik kiezen als ik ook 802.11n toevoeg. Deze kan nu in de mix worden gebruikt. Ik weet niet of er een software update is geweest, waardoor ik dit nu wel mogelijk is. Volgens mij was dit eerst niet mogelijk.

Nu merk ik dat ik het kanaal fixed op 8 heb staan, echter met de WiFi analyzer blijkt deze toch op 6 te staan, samen met een Airport hier in de buurt en mijn Sonos netwerk.

Enfin, even getest, de Domotica werkt nog gewoon (zal zelf naar 11b trekken).

Een groot bestand van de NAS trekken ging even met 8MBps, maar staat nu stil. Ik ben de NAS nu kwijt en die hangt rechtstreeks aan de router. Nadat ik de copy actie heb afgebroken, zie ik de NAS weer, maar gaat alles met horten en stoten.
De naast mij liggende Samsung S9 is bezig met een live uitzending van onze minister president en die gaat af en toe malen, als ik iets op de NAS probeer. Dit gaat dus helemaal fout.

De router meldt zich nu ook met horten en stoten.
WiFi staat nu weer op kanaal 8 (niks anders in de buurt).

Als ik nu NU.NL op de laptop open, blijven de foto's vrijwel allemaal weg en blijft in het tabblad dat rondje draaien. 
Filmpjes van Whatsapp duren heel lang voordat ze op de telefoon staan.
De Router heb ik beeld, maar regeert nauwelijks meer. Deze dan maar weer op 802.11b en 802.11g gezet en nu reageert weer alles.
De download van de NAS gaat dan weer met de oude snelheid van 0,9 tot 1,0 MBps.

Iets gaat dus niet goed met de 802.11n indien gecombineerd met de 11b en 11g mogelijkheid.

Ik heb de router eens op alleen 802.11n gezet met 40MHz kanaalbreedte. heel gek, mijn Domotica reageert toch nog (nu breek mijn klomp), echter ben ik nu echter weer mijn NAS kwijt (de Samsung S9 ook). en de Netatmo buiten camera is niet meer op het netwerk. Weer op mixed 801.11b en 801.11g gezet en de boel werkt weer (wel langzaam).

??????


Hallo @J.Daalmans , wpa2-psk moet je hebben.

Ik denk dat B roet in het eten gooit, de snelheid van de langzaamste instelling bepaalt de totale snelheid.

Die domotica is dan wel erg oud als deze alleen op B werkt, gebruik maar eens alleen de combi G/N en je zult merken dat de snelheid omhoog schiet, het meest ideale is de NAS bekabeld aan te sluiten.

 


Hoi Jan,

De Domotica werkt blijkbaar wel met de 802.11n blijkbaar. Deze heeft blijkbaar even gehangen bij het wisselen van de WiFi instellingen.
De NAS is altijd al bekabeld aangesloten, maar wordt na enkele minuten in de 802.11n modus onbereikbaar vanuit de Laptop alsook vanuit mijn Smartphone.
De Netatmo Deurcamera verdwijnt ook uit het beeld na enkele minuten.
De door jou aangegeven modus met alleen G+N is niet mogelijk op de Experia V9.
De keuzes zijn: alleen b, alleen g, alleen n, mixed b+g en mixed b+g+n.

De Router krijg ik zowel in de mixed mode met 802.11n en alleen in de 802.11n mode, met heel veel moeite te pakken en duurt een muisklik ongeveer 15 seconden.
Hetzelfde ondervind ik op de smartphone, dan krijg ik het configuratiescherm van de router ook maar heel langzaam in beeld.

Vanmorgen was ik de NAS helemaal kwijt op mijn laptop en Smartphone en heb ik deze moeten herstarten. Nu loopt er dus een Rebuild op de NAS:thinking: .

De Experia V9 is dus blijkbaar gevoelig (zeg maar: niet compatible) voor de 802.11n mode, zowel in de mixed mode als uitsluitend 802.11n.

Het zal toch wel een Experia WiFi moeten gaan worden. Deze schakelt volgens opgave de WiFi van de Experia blijkbaar automatisch uit.


Als de NAS met kabel verbonden is, dan heeft die niets te maken met wifi. En niets te maken met b, g of n. Als die NAS afgelopen jaren goed gewerkt heeft, is er geen enkele reden om te denken dat die nu niet meer verbonden is. Herstarten lijkt me onnodig.


Hoi Nick,

 

Ik was de NAS echt kwijt, de netwerkkabel losmaken en weer insteken hielp niet helaas.

Ik heb de boel weer in de mixed mode gezet, maar wel met 20MHz bandbreedtte en nu blijft de download van een groot bestand met ongeveer 4 tot 5MBps per seconde lopen. De Domotica en de Netatmo camera blijven bereikbaar.

Bij 40MHz gaat het dus fout blijkbaar.


Ik denk dat je gewoon eens moet investeren in een paar goede accespoints. Als je kiest voor iets van TP-Link of Netgear, dan blijft het wifi van je Experiabox gewoon werken, en kun je die domotica daar gewoon aan laten zitten.


Dag @J.Daalmans. Van harte welkom hier. Ik maak uit je bericht op dat je op dit moment problemen ervaart met WiFi op je Samsung S9. Je krijgt dan het WiFi-icoontje met uitroepteken te zien. Klopt dat? Doorgaans betekent dit dat je toestel wel is verbonden, maar geen verbinding met internet kan detecteren. Wellicht een voor de hand liggende vraag, maar heb je het netwerk al eens vergeten op je toestel? En werkt WiFi op andere apparaten wel goed? 

Ik denk dat @Nick83 het bij het juiste eind heeft en je er inderdaad baat bij zou hebben om je netwerk uit te breiden met access points met 5GHz. Dat kan met de Experia WiFi's of de SuperWifi punten, maar ook met de apparatuur die @Nick83 noemt. 


Hoi Nick,

 

Ik was de NAS echt kwijt, de netwerkkabel losmaken en weer insteken hielp niet helaas.

Ik heb de boel weer in de mixed mode gezet, maar wel met 20MHz bandbreedtte en nu blijft de download van een groot bestand met ongeveer 4 tot 5MBps per seconde lopen. De Domotica en de Netatmo camera blijven bereikbaar.

Bij 40MHz gaat het dus fout blijkbaar.

wat als je bij modeminstellingen 2,4ghz uitzet en alleen gebruikt maakt van 5ghz? dat zou wel een hoop snelheidwinst zijn voor je( ik doe het ook)


Beste rkantjo,

De Experia Box V9 modem heeft alleen 2.4GHz en geen 5GHz.

Een Experia 5GHz accespoint of soortgelijke zal de enige oplossing zijn. De KPN oplossing neemt alles van de Experia BoxV9 over en kan zowel 2.4GHz en 5.0GHz aan.


Beste Natasja,

Ik heb op de Samsung het netwerk al eens weggegooid (helaas gooi je dan alle netwerken weg:smirk: ) en opnieuw het thuisnetwerk geconfigureerd. Dezelfde avond ging het toch weer mis.

Op het moment dat de Samsung S9 met het uitroepteken kwam, ondervond ik op de laptop ook problemen met b.v. NU.nl. De tekst kwam wel, maar geen of nauwelijks plaatjes. De smartphone van mijn vrouw, Samsung S8 had dan ook problemen met de plaatjes.

Hoewel ik nu met de instellingen door JanD (waarvoor dank) aangegeven een redelijk stabiel netwerk heb, behalve dan met de 40MHz bandbreedte op 802.11n, dat gaat helemaal mis.
Met de 20MHz bandbreedte gaat het dus stukken beter.

Een 5GHz accesspoint zal inderdaad de enige oplossing zijn. Een Experia WiFi accesspoint is voldoende, omdat ik in het hele huis en tuin voldoende dekking heb wat betreft signaalsterkte.


Ik had dit probleem voorheen ook, dat ik op verschillende telefoons wel verbinding had maar hij telkens even weg leek te vallen, wat vooral bij apps als facebook en tumblr te merken was dan.

Nu met de Experia Wifi's is het verholpen en is het netwerk overal stabiel.

Ik heb geen ervaring met de Superwifi's, maar die zijn misschien ook nog het overwegen waard.

 


Dan zal je gewoon die experia wifi kunnen overwegen

Die super wifis doen niks meer

en heb ik getest en weg gegeven

ik heb een hele andere opstelling

fritzbox als router voor itv en telefoon

een hoofd router netgear r9000 waar alles achter zit

zeer groot huis

1 expera wifi in de kelder

Gewoon de experia wifi nemen

als je het simpel plug en play wil houden

ps scheiden van 2.4GHz en 5GHz zit er niet in

Dit is een geworden bij de kpn access points


Dag @J.Daalmans. Jammer dat het vergeten van het netwerk niet mocht baten. Ik zie dat de community nog flink meedenkt! Hoewel de tip van @JanD voor verbetering van de stabiliteit heeft gezorgd, zou ik je inderdaad aanraden om access points aan te schaffen. Met de Experia Box V9 heb je minimaal één Experia WiFi nodig. Houd er wel rekening mee dat je die bekabeld moet aansluiten. Ik ben benieuwd naar je bevindingen. 


Gisteren de Experia WiFi besteld en vandaag om 13 uur “Ding-dong".

Met de bijgeleverde Ethernet kabel op een poort van de Experia V9 gehangen en inderdaad, na 10 minuten was de boel overgezet op de WiFi module. Het 2.4GHz gedeelte-kanaal is naar 6 geswitcht (is nu door geen andere WiFi in gebruik). Chapeau voor deze makkelijke manier van installeren.

Met de KPN Thuis App kun je de boel makkelijk beheren.

De Samsung S9 haalt meteen 120Mbps (geen TV in gebruik), de S9 maar 47Mbps. nog even verder gezocht want deze draaide op het 802.11n netwerk. Een Re-start van de telefoon en ook de S9 draait op bijna 120Mbps (nu draait een TV mee in het netwerk).

Bij het bekijken van het netwerk bleek het kanaal weer te zijn geswitcht naar kanaal 5. Deze toch maar vast op 8 gezet, want daar zit niets in de buurt.

Nu eens kijken of de boel blijft draaien en stabiel is.


Reageer