Skip to main content
Antwoord

Ik woon begane grond, moet de aansluiting van mijn bovenburen via mij?

• November 20, 2025
  • 13 reacties
  • 93 keer bekeken

Ik woon gehuurd op de begane grond in een appartementencomplex met mijn eigen voordeur.
Nu heb ik geen enkele behoefte aan glasvezel. Klopt het dat de monteur in mijn huis moet zijn om de kabels aan te leggen bij de bovenburen. Ik wil niemand in mijn huis hiervoor. 
Is het nodig dat ze in mijn woning (meterkast) moeten zijn om die oranje kabels naar de buren door te leggen? Of is er een andere manier om dit te doen?

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Of de kabels buiten langs kunnen vroeg ik me dus ook af en hoopte hier op deze vraag een antwoord te krijgen. Maar hier kan ik dus niet rechtstreeks aan de KPN een vraag stellen?

Hoi ​@Funkie Punkie 

Alle vragen omtrent het aanleggen van het glasvezelnetwerk van KPN, kun je stellen aan Netwerkbeheerder KPN, dat is de partij waar je moet zijn omtrent aanleg en onderhoud.
Netwerkbeheerder KPN kent de situatie beter en weet ook de afspraken die met jouw verhuurder zijn gemaakt, omtrent het aanleggen van glasvezel binnen jouw appartementencomplex.

Ook jouw verhuurder zou hier antwoord op moeten kunnen geven, dus een telefoontje naar je verhuurder is dus geen gek idee.

Netwerkbeheerder KPN is telefonisch bereikbaar op: 088 006 37 44

(bereikbaar van van maandag tot en met vrijdag van 08:30 tot 17:00 uur)

Nu stel je jouw vraag op de community van provider KPN, die niet over de aanleg en onderhoud van het glasvezelnetwerk gaat, en jouw daar niet een antwoord op kan geven.
Dus neem even contact op met je verhuurder en/of Netwerkbeheerder KPN.

13 reacties

• November 20, 2025

Ja, de kans is groot dat de kabel door jouw meterkast moet. Als jij huurt, dan wil de verhuurder misschien dat er bij jou en bij je bovenburen glasvezel aangelegd word. Want dat verhoogd de waarde van de woningen.

Puur juridisch kan je het misschien wel weigeren, maar je kunt je afvragen of het verstandig is de verhuurder (en je buren) tegen je in het harnas te jagen.

Bedenk je dat de telefoonlijn over een poosje buiten gebruik gesteld word. Iedereen die dan nog niet over is op glasvezel, die heeft dan geen internet en tv meer. Jij zit misschien bij Ziggo. Dan heb je daar geen last van. Maar je buren zitten wellicht wel bij KPN. 

Dutchie61
Slimmerik
  • November 20, 2025

Kunnen de kabels niet buiten langs? Bij ons liggen de groene glasvezelkabels tegen de achterkant van de flat, naast de kabel goot waar de coax van ziggo door heen loopt

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 20, 2025

Kunnen de kabels niet buiten langs? Bij ons liggen de groene glasvezelkabels tegen de achterkant van de flet, naast de kabel goot waar de coax van ziggo door heen loopt

Je bedoelt de groene coaxkabels denk ik ​@Dutchie61 

Dutchie61
Slimmerik
  • November 20, 2025

Nee, groene glasvezel kabels van delta. De coax van ziggo zitten in een kabelgoot en zijn toevallig ook groen

Of de kabels buiten langs kunnen vroeg ik me dus ook af en hoopte hier op deze vraag een antwoord te krijgen. Maar hier kan ik dus niet rechtstreeks aan de KPN een vraag stellen?

• November 20, 2025

De kabels zullen alleen langs de buitengevel omhoog gelegen worden als daar een technische reden voor is. In dat geval zal dat zo bij alle huizen gebeuren. 

Kabels worden niet bij 1 huis langs de gevel omhoog gelegd omdat iemand geen monteurs binnen wil laten. Dan word het gewoon overgeslagen. En dan heb je dus bovenburen die jou zo af te toe heel nijdig aan zullen kijken. En misschien een mopperende verhuurder.

Ok, bedankt!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 20, 2025

@Funkie Punkie Niemand, inclusief de verhuurder kan je dwingen toegang te verlenen voor vreemde (hier monteurs) zonder een rechtszaak. En dat doet de glasvezelaanlegger zeker niet voor een klant.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Funkie Punkie 

Alle vragen omtrent het aanleggen van het glasvezelnetwerk van KPN, kun je stellen aan Netwerkbeheerder KPN, dat is de partij waar je moet zijn omtrent aanleg en onderhoud.
Netwerkbeheerder KPN kent de situatie beter en weet ook de afspraken die met jouw verhuurder zijn gemaakt, omtrent het aanleggen van glasvezel binnen jouw appartementencomplex.

Ook jouw verhuurder zou hier antwoord op moeten kunnen geven, dus een telefoontje naar je verhuurder is dus geen gek idee.

Netwerkbeheerder KPN is telefonisch bereikbaar op: 088 006 37 44

(bereikbaar van van maandag tot en met vrijdag van 08:30 tot 17:00 uur)

Nu stel je jouw vraag op de community van provider KPN, die niet over de aanleg en onderhoud van het glasvezelnetwerk gaat, en jouw daar niet een antwoord op kan geven.
Dus neem even contact op met je verhuurder en/of Netwerkbeheerder KPN.

Bedankt voor de reacties.
Kan dit bericht verwijderd worden aub?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • November 20, 2025

Kan dit bericht verwijderd worden aub?

Dat gaat helaas niet, een forum is altijd open en je topic wordt na een tijdje als archief gesloten.

Ok, dankjewel..
Ik heb mijn antwoord en zal niet meer reageren op dit bericht.

Leen59
Wijsgeer
  • November 20, 2025

Markeer dat antwoord dan als beste antwoord, dan wordt er niet meer gereageerd.