Skip to main content
Beantwoord

Ik zou sneller internet moeten hebben maar hoe controleer ik dit?

• May 7, 2025
  • 28 reacties
  • 307 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Ik zou nu sneller internet naar 1Gb moeten krijgen maar hoe kan ik dat controleren of ik dat al heb?

Beste antwoord door Rene Las

Ik heb inmiddels de aangepaste snelheid ontvangen.  Bedankt. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

28 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 7, 2025

Beste ​@Rene Las even een speedtest doen op een bekabelde pc. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 7, 2025

Ik heb niets meer bekabeld. Er bestaat wel zo ‘n  speed test bij kpn zelf maar dan zie ik alleen  maar getallen die in de honderdtallen lopen. 

• May 7, 2025

Als je niks bekabeld hebt, dan heb je ook vrij weinig aan 1 gbit.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 7, 2025

Tja dat wist ik niet. Ik heb er totaal geen verstand van. Alles loopt via wifi dus ik begreep dat de snelheid van het wifi signaal werd verhoogd. Dus in principe heb ik dus helemaal niets aan die verhoging van de internet snelheid. 

• May 7, 2025

Welke snelheid haal je nu bij een speedtest? 

Ik dit bijvoorbeeld op m'n smartphone:

Met een 100 mbit abonnement en ruim 40 meter bij het dichtstbijzijnde WiFi punt vandaan.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 7, 2025

Volgens kpn speedtest

upload 239.9

download 188.4

• May 8, 2025

Ok. Op wat voor apparaat heb je die snelheid? Mobiel? Laptop? Ondersteund deze WiFi 6?

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 8, 2025

Iphone 16 pro

• May 8, 2025

Iphone 16 pro

Gemeten vlakbij de Experiabox of KPN Box? Extra WiFi punten uit zodat je zeker weet dat die echt daadwerkelijk verbind met de Experiabox/KPN Box? Dan zou ik toch wel wat meer verwachten. Gebruik je de speedtest app van Ookla?

https://apps.apple.com/us/app/speedtest-by-ookla/id300704847

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 8, 2025

Ik weet nooit of ik een experia box heb. Het is een zwarte ieder geval. Dan heb ik ook nog 2 extra wifi versterkers. De meting is gedaan via een kpn app

• May 8, 2025

In aanvulling op de uitstekende hulp van ​@Marlon92 even deze link. Ik neem aan dat je telefoon nog niet de nieuwere Wifi protocollen gebruikt, 
https://nl.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11

• May 8, 2025

Een zwarte? Dan heb je de KPN Box 12. Heb je de meting vlak bij de KPN Box gedaan? 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 8, 2025

Nou gewoon in de kamer. 5 meter er vandaan. 
download 192 en upload 298 volgens de ooklo en nog een meting download 200 en upload 318

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Hi ​@Rene Las, wat fijn om te zien dat je op weg bent geholpen door de community leden, waarvoor dank. 

Een toevoeging: om dit te controleren kun je ook inloggen in Mijn KPN en klikken op Producten > Internet >Abonnement aanpassen klikken. Daar kun je zien wat je huidige snelheid is volgens je abonnement.

Voor een gemiddeld huishouden is een snelheid van 200 Mbps ruim voldoende bij normaal gebruik. Om je een beeld te geven, wij zijn thuis met 2 personen en hebben een abonnement van 50 Mbps. Het kan veranderen wanneer er veel gamers of downloaders bezig zijn op dezelfde verbinding. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 9, 2025

Nou het is nog steeds 200 mb. Had een mail ontvangen op 28 april dat binnen 7 werkdagen mijn internet snelheid verhoogd zou worden naar 1gbits. De 7 dagen zijn dus allang verstreken. 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 9, 2025

Beste ​@Rene Las reken op ongeveer een maand na aankondiging.

Dus voor eind mei 2025 zou de aanpassing actief kunnen zijn.

• May 9, 2025

Heb je trouwens dit al gebruikt, Je komt er met jouw box 12 met de link mijnmodem.kpn de username is altijd Admin en de code staat onderaan op de sticker van de box 12. (die moet je de eerste keer wijzigen en dus vastleggen),

• May 9, 2025

Heb je trouwens dit al gebruikt, Je komt er met jouw box 12 met de link mijnmodem.kpn de username is altijd Admin en de code staat onderaan op de sticker van de box 12. (die moet je de eerste keer wijzigen en dus vastleggen),

Wat zou Rene hieraan moeten zien? Iedereen heeft daar 1 of 10 Gbps staan. Ongeacht de abonnementsnelheid.

• May 9, 2025

Wat zou Rene hieraan moeten zien? Iedereen heeft daar 1 of 10 Gbps staan. Ongeacht de abonnementsnelheid.

Ja als dat zo is, dan is het erg misleidend,  ik had gedacht dat het de snelheid aangaf wat door de glasvezel werd geleverd. Maar als het zo is, wat is er dan wel waar van de informatie die daar staat bij de Box 12. (Volgens mij is de software hierin van KPN en niet van de hardware leverancier). 

• May 9, 2025

Wat daar staat is niet de abonnementssnelheid maar de technische snelheid. Bij de Box 14 is dat 10 Gb/s, bij Box 12 of V10 en V10a is dat 1 Gb/s. 

• Topper
  • May 10, 2025

als je de echte snelheid wilt weten , dan moet je inloggen in de v12 ( achterop staat de admin code)

in de gui van het modem zit een knop speed test

ik ga er vanuit dat je soh software hebt

p.s. de admin code hoef je niet te wijzigen bij een v12

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 10, 2025

Nou op m’n nieuwe factuur voor de maand mei staat nog steeds internet 200 mb. 
Ben ik nu blij gemaakt met een dooie mus?

Eerst hof van de daken schreeuwen van “ we zijn blij met als klant en daarom verhogen wij uw internetsnelheid. U hoeft er niets voor te doen”. Nou als er iemand iets niet doet is het kpn wel. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 10, 2025

Nou op m’n nieuwe factuur voor de maand mei staat nog steeds internet 200 mb. 
Ben ik nu blij gemaakt met een dooie mus?

Eerst  van de daken schreeuwen van “ we zijn blij met u als klant en daarom verhogen wij uw internetsnelheid. U hoeft er niets voor te doen”. Nou als er iemand iets niet doet is het kpn wel. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

@Rene Las,

Vooropgesteld, we zijn zeker blij met jou als klant. 

Zou je hier een screenshot willen plaatsen van de brief of e-mail die je hebt gekregen over de snelheidsverhoging? En zou je ook je KPN profiel willen invullen met alle relevante gegevens? 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 14, 2025

Jou.

Meer streamen, gamen of vaker thuis aan het werk? We denken graag met je mee. Daarom verhogen we jouw snelheid gratis van 200 Mbit/s naar 1 Gbit/s. Een kadootje, omdat we blij met je zijn.

Hogere snelheid, dezelfde prijs

Binnen 7 dagen verhogen we je snelheid. Deze snelheid zie je terug op je eerstvolgende factuur. Je hoeft hier zelf niets voor te doen. Alles blijft hetzelfde, dus ook je maandbedrag.

Hou je mailbox in de gaten

Want je kan pas sneller internetten nadat je onze bevestigingsmail hebt gekregen. Is je internet niet sneller? Zet dan je modem uit en weer aan.