Skip to main content
Beantwoord

In de meterkast ligt een glasaansluiting, toch zegt elke partij dat er geen aansluiting aanwezig is

• June 26, 2025
  • 31 reacties
  • 450 keer bekeken

Hoi! 

In onze meterkast ligt al minimaal 2,5 jaar een aansluiting van glasvezel. De vorige bewoners maakten ook gebruik van glasvezel internet ( bij kabeltex, die vragen > 1.000 euro aansluitkosten als ik daar een abbo wil).

Toch lukt het mij niet om ergens een glasvezel abonnement te krijgen omdat elke partij beweert dat wij nog niet aangesloten zijn (daarom ook de aansluitkosten bij kabeltex). Hoe kan ik er voor zorgen dat er bijvoorbeeld iemand komt kijken zodat we eindelijk van dit instabiele netwerk af zijn en over kunnen op glasvezel?

Hopelijk kan ik na 2 jaar kastje muur nu eindelijk een keer verder komen.

Beste antwoord door Sanne van KPN

Dankjewel ​@Vissen37! Als ik in mijn systeem kijk dan wordt daar aangegeven dat er een haalbaarheidsonderzoek aangevraagd moet worden. 
Ondanks dat je al een aansluitpunt hebt geeft mijn systeem aan dat er bleek dat er werkzaamheden nodig waren die we niet kosteloos uit konden voeren. Een haalbaarheidsonderzoek zou hier meer duidelijkheid over moeten geven. 

Je kunt ook contact met Kabeltex opnemen hierover

Dit raad ik ook nog aan. Wie weet dat zij je hier ook verder mee kunnen helpen, of je in elk geval de goede richting op kunnen wijzen terwijl je terugkoppeling van het haalbaarheidsonderzoek afwacht.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

31 reacties

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Er is dus al een aansluitpunt in de meterkast.

wat je kan proberen is via kpn netwerk een postcode check te doen. Kijken wat daar uitkomt

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 26, 2025

Die zegt dus dat er nog geen aansluiting is maar dat Delta 'binnenkort' gaat aanleggen, staat er al 2,5 jaar... zie toch echt een kabel binnenkomen en de vorige bewoners hebben er gebruik van gemaakt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 26, 2025

Er is dus al een aansluitpunt in de meterkast.

wat je kan proberen is via kpn netwerk een postcode check te doen. Kijken wat daar uitkomt

Die zegt dus dat er nog geen aansluiting is maar dat Delta 'binnenkort' gaat aanleggen, staat er al 2,5 jaar... zie toch echt een kabel binnenkomen en de vorige bewoners hebben er gebruik van gemaakt.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 26, 2025

@Vissen37 Kabeltex is sinds 30-11-2023 onderdeel van KPN.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 26, 2025

Klopt, maar nog steeds kan ik geen aansluiting krijgen. Vandaar ook de frustratie, in theorie moet het kunnen, maar in de praktijk kan niemand mij verder helpen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 26, 2025

Klopt, maar nog steeds kan ik geen aansluiting krijgen. Vandaar ook de frustratie, in theorie moet het kunnen, maar in de praktijk kan niemand mij verder helpen.

Niet in theorie maar in praktijk dat KPN gaat nooit bij jouw adres zelfs glasvezel aanleggen. En KPN (Kabeltext) wil aanlegkosten terug verdienen, dus je moet hoe dan ook de 1000€ betalen om glasvezel te kunnen gebruiken.

• June 27, 2025

Maar als de vorige bewoners die glasvezel al hebben gebruikt, zullen zíj die €1.000 toch al betaald hebben? Je hoeft toch niet telkens opnieuw aanlegkosten te betalen? Hooguit aansluitkosten van rond de € 25?!

Tenzij natuurlijk het hier een buitengebied aansluiting betreft en de vorige bewoners de aanlegkosten hebben betaald door een opslag op hun abonnementskosten en de aanleg daarmee op het moment van verhuizing nog lang niet afbetaald hadden. Dat zou TS kunnen navragen bij de vorige bewoners. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 27, 2025

Maar als de vorige bewoners die glasvezel al hebben gebruikt, zullen zíj die €1.000 toch al betaald hebben? Je hoeft toch niet telkens opnieuw aanlegkosten te betalen?

Je kan kiezen de aanlegkosten (vastrechtvergoeding) eenmalig af te kopen of maandelijks bepaalde bedrag bovenop de abo-kosten te betalen.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi Vissen37 en welkom bij de KPN Community! Niet handig dat je niet weet waar je aan toe bent wat glasvezel betreft. 

Tenzij natuurlijk het hier een buitengebied aansluiting betreft en de vorige bewoners de aanlegkosten hebben betaald door een opslag op hun abonnementskosten en de aanleg daarmee op het moment van verhuizing nog lang niet afbetaald hadden. Dat zou TS kunnen navragen bij de vorige bewoners. 

Dit is ook mijn eerste advies. Hoe hadden zij het geregeld, bij wie hadden zij glasvezel en wat is er precies geregeld? Op basis daarvan kun je verder kijken naar de opties. 
Je kunt ook contact met Kabeltex opnemen hierover, wellicht dat zij hier wat meer duidelijkheid over kunnen geven. Hopelijk weet je dan snel waar je aan toe bent!

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Vissen37! Is het inmiddels gelukt om contact te krijgen? Zo niet, of mocht er nog geen duidelijkheid zijn, wil je dan je communityprofiel aanvullen met je adresgegevens en hier een seintje geven als je dit gedaan hebt?

Ik kan niks beloven maar dan kan ik in elk geval kijken wat ik kan achterhalen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 2, 2025

Even willekeurig adres gecheckt in Den Burg. Daar is kpn niet via glasvezel te krijgen. De beschikbare snelheid bij kpn is dus down tot 98 Mb/s en up tot 20 Mb/s. Via het vertrouwde koperdraad = DSL.

De enige provider via het glasvezel van Kabeltex is Kabeltex. Elke andere provider dan Kabeltex zal dus inderdaad zeggen dat er (voor hen) geen glasvezel beschikbaar is.

KPN heeft wel plannen het eigen (!) glasvezelnet ook op het eiland te gaan aanleggen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 2, 2025

Maar als de vorige bewoners die glasvezel al hebben gebruikt, zullen zíj die €1.000 toch al betaald hebben? Je hoeft toch niet telkens opnieuw aanlegkosten te betalen? Hooguit aansluitkosten van rond de € 25?!

Vorige bewoners hebben de aansluiting enkele jaren gehad, beide overleden dus daar zit wel wat onduidelijkheid wb navragen

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 2, 2025

De enige provider via het glasvezel van Kabeltex is Kabeltex. Elke andere provider dan Kabeltex zal dus inderdaad zeggen dat er (voor hen) geen glasvezel beschikbaar is.

KPN heeft wel plannen het eigen (!) glasvezelnet ook op het eiland te gaan aanleggen.

Hebt je goed gelezen, dat Kabeltex onderdeel van KPN is? Heeft je ooit bij een adres gezien met glasvezel van Glaspoort of Solcon en KPN netwerk gaat daar ook nog glasvezel aanleggen?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 2, 2025

Toch stond dat zo op de postcodecheck ​@TDN . Dat kpn nog glasvezel gaat aanleggen. 

DUS JA. Ik heb prima gelezen op de bestelpagina. 

En kpn mag dan volgens jou Kabeltex hebben overgenomen.... leveren erover doen ze dus (nog?) niet. Ook weer... doe een postcodecheck!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 2, 2025

En kpn mag dan volgens jou Kabeltex hebben overgenomen.…

Volgen me? 

KPN neemt Kabeltex over

04 december 2023

KPN neemt Kabeltex over. Op 30 november hebben KPN en Kabeltex hiervoor een overeenkomst getekend.

leveren erover doen ze dus (nog?) niet. Ook weer... doe een postcodecheck!

Na afronding van de overname zal KPN de glasvezelnetwerken van Kabeltex toevoegen aan zijn bestaande aanbod van Wholesale diensten voor glasvezelnetwerken. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 2, 2025

Het is duidelijk en kennelijk nog niet afgerond. En mogelijk zijn er ook nog technische obstakels. 

Adressen in Den Burg geven aan nog niet over glasvezel. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 2, 2025

Het is duidelijk en kennelijk nog niet afgerond.

Duidelijk? In jaarverslag 2024 van KPN

https://www.jaarverslag2024.kpn/downloads/KPN-integrated-annual-report-2024_2025-02-21-143207_kgun.pdf

KPN subsidiaries and significant participations as at 31-12-2024

(Dochterondernemingen en significante deelnemingen van KPN per 31-12-2024)

Kabeltex B.V. Netherlands 100% Operational company 11-100

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 2, 2025

Maar doe dan toch eens de postcodecheck op een adres op Texel.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 2, 2025

Maar doe dan toch eens de postcodecheck op een adres op Texel.

Omdat de postcodecheck zo betrouwbaar is? 1 jaar na glasvezel stond op mijn adres nog steeds "je wordt aangesloten op glasvezel”. Omdat het via Glaspoort en niet via KPN is.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Zo niet, of mocht er nog geen duidelijkheid zijn, wil je dan je communityprofiel aanvullen met je adresgegevens en hier een seintje geven als je dit gedaan hebt?

Zou je dan dit nog willen doen ​@Vissen37? Dan kan ik in elk geval kijken wat ik kan achterhalen.

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • July 4, 2025

Plaats ook eens een foto, maakt vaak duidelijk wie de provider/aanlegger zou kunnen zijn.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 5, 2025

Zo niet, of mocht er nog geen duidelijkheid zijn, wil je dan je communityprofiel aanvullen met je adresgegevens en hier een seintje geven als je dit gedaan hebt?

Zou je dan dit nog willen doen ​@Vissen37? Dan kan ik in elk geval kijken wat ik kan achterhalen.

Adres is toegevoegd!

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 5, 2025

Het is duidelijk en kennelijk nog niet afgerond.

Duidelijk? In jaarverslag 2024 van KPN

https://www.jaarverslag2024.kpn/downloads/KPN-integrated-annual-report-2024_2025-02-21-143207_kgun.pdf

KPN subsidiaries and significant participations as at 31-12-2024

(Dochterondernemingen en significante deelnemingen van KPN per 31-12-2024)

Kabeltex B.V. Netherlands 100% Operational company 11-100

Wij hadden verwacht dat het ondertussen inderdaad wel eens overgenomen zou zijn en hier leverbaar, helaas nog niks

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 6, 2025

Dankjewel ​@Vissen37! Als ik in mijn systeem kijk dan wordt daar aangegeven dat er een haalbaarheidsonderzoek aangevraagd moet worden. 
Ondanks dat je al een aansluitpunt hebt geeft mijn systeem aan dat er bleek dat er werkzaamheden nodig waren die we niet kosteloos uit konden voeren. Een haalbaarheidsonderzoek zou hier meer duidelijkheid over moeten geven. 

Dit raad ik ook nog aan. Wie weet dat zij je hier ook verder mee kunnen helpen, of je in elk geval de goede richting op kunnen wijzen terwijl je terugkoppeling van het haalbaarheidsonderzoek afwacht.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 6, 2025

Hoe vraag ik een haalbaarheidsonderzoek aan? Want dat heb ik eerder geprobeerd na telefonisch contact, maar toen werd ik alleen maar naar de postcode check verwezen. Eerder zijn er inderdaad werkzaamheden geweest voor een normale aansluiting, omdat de vorige bewoner zo aardig was geweest om de normale telefoonverbinding door te knippen, waardoor het modem het niet deed. Aangezien hij glasvezel gebruikte , had hij m niet nodig en doorgeknipt.