Skip to main content
Antwoord

In nieuwe woning geen aansluiting in de meterkast, wél "varkenssnuit" aansluiting in de woonkamer

• November 26, 2025
  • 16 reacties
  • 179 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Over ca 4 weken gaan we verhuizen naar een huurwoning. In die woning zit enkel een varkens snuit contact ( telefoon?) in de woonkamer, verder niks in de meterkast ervoor.

Ik wilde de verhuizing digitaal doorgeven, maar mijn huidige aansluiting nu zit dus wel in de meterkast. Het is dus niet even ontkoppelen en weer koppelen zoals beschreven staat.

Wat kan ik nu het beste doen? Moet ik bellen voor een afspraak zodat er een monteur kan komen? Of moet ik iets anders doen? Zou wel heel fijn zijn, zeker voor de tieners, dat ze dezelfde avond nog even hun eigen ding thuis kunnen doen. Hoe zorg ik hiervoor?

Beste antwoord door DaveA

Die zit normaal gezien in de doos van het modem, samen met de DSL kabel.

16 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • November 26, 2025

Vrijwel zeker kan je het modem aansluiten op die varkenssnuit en werkt het. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 26, 2025

Ik ga het dan van de week gewoon eens proberen te passen ook al is er nog niets overgezet

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Chanm, welkom op onze community!
Ik denk dat Joep gelijk heeft en het gewoon kan met de varkenssnuit, als er toch geen signaal op de lijn blijkt te zitten kun je altijd even bellen. Dan sturen we alsnog iemand langs. Dit kan ook via onze website

Laat je weten hoe t afloopt?

Meer informatie kun je hierover ook vinden op onze kennisbank:

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • November 28, 2025

@Chanm ,

Een tip: je kunt bij de verhuurder een "reparatieverzoek" aanvragen waarbij zij dan kosteloos een wandcontactdoos (stopcontact) aanbrengen in de meterkast.

Natuurlijk kan ik niet garanderen dat jouw wooncoöperatie dat ook doet maar veel doen het wel.

Zoals ik het nu zie heb je (nog) een aansluiting via de telefoonlijn (xDSL) maar met het oog op de toekomst is een stopcontact in de meterkast altijd handig. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 28, 2025

Ik zag in de meterkast wel een stopcontact. Als dat alles is wat ik nodig heb, dan kan ik die varkensneus negeren in de woonkamer en gewoon een stekkertje in de meterkast plaatsten? Ik ga het beiden proberen!

Leen59
Wijsgeer
  • November 28, 2025

Er moet in de meterkast natuurlijk wel een KPN aansluiting aanwezig zijn (glas of koper). Als die er niet is kom je toch op de varkenssnuit. Alleen aan een stopcontact in de meterkast heb je niet genoeg.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 28, 2025

Dat klinkt wel logisch idd. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • November 28, 2025

Mijn hersens hadden de eerste post niet goed geïnterpreteerd. Vandaar ook mijn opmerking.

Later las ik nog dat KPN ook, indien nodig en mogelijk, kosteloos een stopcontact aan kan brengen. Die post was al wat ouder dus ik weet niet of dat nog zo is. 

Enfin, dat is nu ook niet meer nodig. Heb je met een postcodecheck gekeken of er al glasvezel in de woning is? Want dan zit die aansluiting waarschijnlijk wel in de meterkast.

In oudere woningen werd de PTT telefoonaansluiting soms in de woonkamer gemaakt. Ook omdat meterkasten van genoemde woningen niet altijd aan de straatzijde liggen/lagen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 29, 2025

Ik heb dus enkel maar die linker, niet die rechter erbij.. en geen glasvezel helaas

• November 29, 2025

Als je op de homepage een nieuw abonnement afsluit, welk snelheid is er dan beschikbaar op jouw adres? Kan je voor 1000 mbit kiezen? Zo ja, dan zou er glasvezel moeten zijn. Als je niet voor 1000 mbit kan kiezen, dan is er geen glasvezel bij jou.

Voor de varkenssnuit moet je deze stekker hebben:

Daar kan je het snoertje in klikken wat in het aansluitpakket van KPN mee geleverd word.

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • November 29, 2025

Later las ik nog dat KPN ook, indien nodig en mogelijk, kosteloos een stopcontact aan kan brengen. Die post was al wat ouder dus ik weet niet of dat nog zo is. 

Klopt ​@Tonne2025, alle informatie hierover vind je in dit topic: 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 29, 2025

Ah ja, die heb ik nodig! Kan ik die ergens kopen of moet ik die bestellen bij kpn?

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • November 29, 2025

Die zit normaal gezien in de doos van het modem, samen met de DSL kabel.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 29, 2025

Ah dan wacht ik de modem nog even af. Heb gisteren de datum officieel doorgegeven aan kpn en kreeg toen idd bericht dat ik een nieuwe modem kreeg en de oude kon opsturen. Bedankt voor het bericht! Denk dat het wel in orde gaat komen dan

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • November 29, 2025

Welk modem heb je nu en welke ga je krijgen? Want mocht je een V10 krijgen, dan heb je waarschijnlijk een pairbonding verbinding. Dan moet je varkenssnuit aansluiting aangepast worden door een monteur. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 29, 2025

Ah ja, dat weet ik dus nog niet. Heb enkel het bericht dat een nieuwe modem wordt verstuurd, en dat er nog meer info volgt.