Skip to main content

Ik heb nu een … verhaal gekregen van kpn. Omdat ik teveel domotica in huis heb is mijn wife traag. Heb abonnement van 500/500. Beetje vreemd. Kpn introduceert van alles maar het… verhaal is pure larie koek. 

Maar wat is traag Wi-Fi? Kan je wat meetresultaten geven? Wi-Fi kan wel last hebben van omgevingsfactoren natuurlijk. Heb je alleen een modem of gebruik je wifi versterkers?


Gebruik geen WiFi versterkers. Heb wel Google mesh maar is ander netwerk. Op 2.4 haal ik 35 en op 5Ghz 400. 


Aan traag wifi wat uit apparatuur van google komt, daar kan KPN niets aan doen. Hoe is de snelheid bekabeld rechtstreeks uit de Experiabox? 


Google mesh geeft 496 door. Dus prima. De snelheid bekabeld in 500. Dus prima. Op WiFi 5Ghz Ook prima snelheid. Op 2.4ghz een drama. 


Google mesh geeft 496 door. Dus prima. De snelheid bekabeld in 500. Dus prima. Op WiFi 5Ghz Ook prima snelheid. Op 2.4ghz een drama. 

Tja, wat heeft u dan eigenlijk over KPN te klagen? Die 2,4 GHz komt uit een apparaat van Google, niet van KPN toch? Heeft u wifi op de Experiabox uit staan? Is het erg druk met 2,4 GHz netwerken bij u? Zo ja, dan is 35 mbit nog niet eens zo heel slecht.


35 mbit via 2.4 GHz is inderdaad prima hoor, niks meer aan doen.


Wel als je 500/500 Hebt. Google mesh maakt een eigen netwerk aan en gaat over 5 ghz. Dus heeft niets te maken met de langzame 2.4ghz. Dus krijg ik het verhaal over kanalen etc te horen. Dat door de vele domotica in m’n huis 2.4 langzamer is. Iets langzamer begrijp ik. 80% langzamer. Maar goed KPN wil niet helpen. Dus sinds vorig jaar heb je vrije keuze in je modem. Eis van de Europese commissie. Ik ben de experia box zo zat. Ik koppel em los en koop de Fritz box 7590 alle mogelijkheden en geen verouderd modem en software. 


Als je in een hutje op de hei woont zal je via 2.4 ghz best een aardige snelheid halen. Woon je in een appartement met rondom buren dan is het gedaan met de snelheid. Die frequentie is bijna dicht geslipt inmiddels.


Er mankeert helemaal niets aan de Experiabox, want die heeft gewoon 500 mbit door aan uw Google mesh systeem. Dit apparaat van Google zend vervolgens 2,4 GHz wifi uit. Dan kan de Experiabox er toch niets aan doen als dat minder snel is dan dat u verwacht?

En wat verwacht u eigenlijk? 500 mbit op de 2,4 GHz wifi? Dat toch niet hè? Want dat is sowieso niet haalbaar. In de meest ideale situatie is 100 tot 150 mbit op 2,4 GHz al behoorlijk goed. Zo heel veel sneller is gewoon technisch niet haalbaar. En als het druk is met andere netwerken, dan word die snelheid behoorlijk gedrukt. 35 mbit is fors minder, maar kan heel goed het gevolg zijn van de drukte op de 2,4 GHz band.


Ik heb dit probleem pas drie weken. Daarvoor nergens last van. Ik heb glasvezel. Dus? Ik heb al jaren glas van kpn. Nooit problemen, goede snelheid. Sinds 3 weken op 2.4ghz problemen met de snelheid. Dus ik verwacht dat het weer hersteld wordt. Alle meetgegevens van de afgelopen jaren heb ik nog. Via Speedtest. Altijd goed en nu ruk. Daar zit mijn probleem. Kpn erkent het ook maar geven geen oplossing. Bij metingen is gebleken dat het waarschijnlijk ligt aan de hardware. Helaas krijg ik geen nieuw modem.


Glasvezel staat verder los van je wifi. Voor wifi hanteert Kpn qua snelheid een ondergrens van 20 mbit dus ik ben bang dat je niet te veel moet verwachten.


En wat zegt dit dan? 
 

 


 


De enige snelheidsmetingen die tellen zijn bedraad rechtstreeks op het modem.

Alles wat je via wifi meet is onderheving aan invloeden uit de omgeving en zeggen niets over de performance van het netwerk er achter.

Als je alleen je Google Mesh gebruikt kan je overwegen de wifi op de experiabox uit te zetten, dat scheelt weer een accesspoint dat om ruimte vecht. Als je een scan gaat doen zul je waarschijnlijk veel access points in de buurt vinden en er hoeft er maar een met 40 of 80 MHz te dichtbij te zitten en je bent al je bandbreedte kwijt.


 


Mesh of draad?


Dank voor alle helpende en inzichtelijke antwoorden. Toch fritz box 7590 besteld. Morgen even aansluiten en exprriabox naar zolder in een doos. 


@Sihadese, hoe gaat het nu met de FRITZ!Box? Ik ben benieuwd naar je ervaringen. 


Hoi Bart, Fritz!Box 7590 werkt perfect. Na meten, op 2.4 WiFi 200mb en op 5 ghz ruim boven de 500. Veel meer mogelijkheden, zoals NAS, telefooncentrale etc etc. Erg blijk mee.


Helemaal top. Heel veel plezier ervan!