Skip to main content
Beantwoord

Ineens een zeer trage uploadsnelheid

• January 23, 2026
  • 3 reacties
  • 44 keer bekeken

Goedenavond allemaal. 

In huis merkten we dat de verbinding met het internet soms erg traag werd. Zowel draadloos als bekabeld. Na het draaien van enkele speedtests viel het mij op dat er met onze downloadsnelheid niets mis lijkt te zijn (180-200 Mbps, geheel naar verwachting), maar dat de uploadsnelheid zeer laag ligt (0,07 Mbps). 

In huis is de laatste tijd qua netwerk en apparatuur niets aangepast dus ik kan mij haast niet voorstellen dat het probleem ergens in huis ligt. Om e.e.a. uit te sluiten heb ik inmiddels:

• zowel draadloos als bekabeld speedtests gedaan
  • het glasvezelkastje uit en weer aangedaan
  • het kpn modem een aantal keren herstart én inmiddels ook gereset
  • alle kabels losgehaald zodat ik alleen laptop > modem > internet met elkaar verbonden heb

Dit alles helaas zonder enige verandering in de uploadsnelheid. De ideeën beginnen een beetje op te raken, hebben jullie nog inzichten of tips?

Beste antwoord door Jan van KPN

Hoi ​@RonK. , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)

Helder verhaal en top om te lezen dat je zelf ook al het nodig hebt geprobeerd alleen jammer dat dit nog niet tot een oplossing heeft geleid! Neem voor de zekerheid ook nog eens een kijkje naar dit artikel op onze Kennisbank over wat je zoals kunt doen wanneer je met glasvezel niet de juiste snelheden behaalt, misschien staat er nog iets in waar je nog niet naar had gekeken!

Hoe lang heb je het glasvezelkastje stroomloos gemaakt? Om deze op de juiste manier te resetten, dien je het glasvezelkastje minimaal 2 minuten lang stroomloos te maken. Vaak is deze handeling ook voldoende om dit soort problemen op te lossen dus op dit moment is mijn inschatting dat je het glasvezelkastje net te kort van het stroom hebt gehad! Kan zijn dat het daarna nog even wat tijd nodig heeft om alles opnieuw in te laden qua profiel e.d. maar ik verwacht eigenlijk dat deze stap juist doorlopen voldoende zou moeten zijn. Hoor het heel graag van je! 

3 reacties

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 26, 2026

Hoi ​@RonK. , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)

Helder verhaal en top om te lezen dat je zelf ook al het nodig hebt geprobeerd alleen jammer dat dit nog niet tot een oplossing heeft geleid! Neem voor de zekerheid ook nog eens een kijkje naar dit artikel op onze Kennisbank over wat je zoals kunt doen wanneer je met glasvezel niet de juiste snelheden behaalt, misschien staat er nog iets in waar je nog niet naar had gekeken!

Hoe lang heb je het glasvezelkastje stroomloos gemaakt? Om deze op de juiste manier te resetten, dien je het glasvezelkastje minimaal 2 minuten lang stroomloos te maken. Vaak is deze handeling ook voldoende om dit soort problemen op te lossen dus op dit moment is mijn inschatting dat je het glasvezelkastje net te kort van het stroom hebt gehad! Kan zijn dat het daarna nog even wat tijd nodig heeft om alles opnieuw in te laden qua profiel e.d. maar ik verwacht eigenlijk dat deze stap juist doorlopen voldoende zou moeten zijn. Hoor het heel graag van je! 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 27, 2026

Bedankt ​@Jan van KPN , ik heb alle stappen nogmaals doorlopen en daarbij iets langer gewacht met het weer aansluiten van het glasvezelkastje. Meet nu weer de volledige snelheid op- en neer!

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • January 28, 2026

Goedemorgen ​@RonK. , fijn om te lezen en ook bedankt dat je dit hier nog even hebt willen delen met ons, top 💪🏻

Mocht je in de toekomst weer eens vragen hebben of ergens niet uitkomen, laat het ons dan ook vooral weer via deze weg weten!