Skip to main content

Ik wilde vandaag inloggen op mijn modem Expediabox 10a om een oudere pc waar domotica op draait, een vast ip-adres  en poort toe te wijzen. Dit inloggen doe ik door 192.168.2.254 in te geven in de browser.

Dit wilde ik doen met mijn pc waar windows 10 op draait en met de browser google. Ook heb ik Edge geprobeerd, maar ook dat gaf de zelfde melding. 

Deze sit1e is niet bereikbaar.  Het IP-adres van de server van mijnmodem.kpn kan niet worden gevonden.

 

Als ik inlog met mijn mobiel via google, gaat dit prima.

Wat moet ik veranderen op mijn pc om weer normaal te kunnen inloggen?

 

Wim

 

Dag Wim2019,

 

Dit lijkt op een DNS probleem.

Wat heb je op die pc als DNS ingesteld ?

Als die pc DHCP gebruikt dan moet je kijken op de Experia box kijken bij DHCP.

 

Groet Bart.


Bedankt voor je reactie.

Staat dit bij de Eigenschappen van Internet Protocol versie 4 of 6 (TCP/IPv4 of 6); dan is bij mij automatisch DNS-serveradres laten toewijzen aangevinkt.

Ik ben niet zo bekend met DNS. Laat even weten of ik hier het juiste heb aangegeven en hoe ik het DNS kan vinden met de CMD.

 


Dag Wim2019,

 

Het lijkt dat de Experia box via DHCP DNS toekent.

Wat is uitgedeeld kun je op die Windows 10 PC zien door de volgende commando's te geven:

Gelijktijdig de Windows toets + R  (Openen)

CMD <Enter>  (Opent command prompt)

IPCONFIG  /ALL<enter>

Daar staat als het goed is de DNS server… welke is dat ?

Om te weer te sluiten EXIT<Enter>

 

Groet Bart


Dit is wat daar met DNS te vinden is:

 DNS Servers . . . . . . . . . . . : 2a02:a47f:e000::53
                                           2a02:a47f:e000::54
                                           192.168.2.254

 

Gr. Wim


Dag Wim2019,

Dat heb ik ook hier, dus dat is goed. De eerste 2 zijn IPV6 adressen de derde IPV4 de experia box die ook DNS server is.

Om te zien of de resolutie ook werkt het volgende:

Gelijktijdig de Windows toets + R  (Openen)

CMD <Enter>  (Opent command prompt)

nslookup mijnmodem.kpn<enter>

dan” resolved” hij de naam naar een IP adres, als het goed is 192.168.2.254  vanaf de “default” server en dan

nslookup mijnmodem.kpn 192.168.2.254<enter>

dan” resolved” hij de naam naar een IP adres, als het goed is 192.168.2.254 , vanaf de experia box ook 192.168.2.254  (te zien aan de naam server:  VRV9517

Om te weer te sluiten EXIT<Enter>

 

Groet Bart


De 2 laatste CMD commando's wordt ook allemaal aangegeven.

Ik heb de pc hierna een paar maal het problemen laten bekijken en de adapter opnieuw ingesteld nadat dit gevraagd werd.

Na een nieuwe opstart is het probleem niet meer aanwezig. Voor mij is dat vreemd. 

Ik kan nu direct bij het modem aanloggen en weer alles doen wat ik wilde doen.

Bedankt voor je hulp Bart, maar wat nu de oorzaak is weet ik niet precies. De toegang tot internet is nu ook een stuk sneller als toen ik het probleem had.

Gr. Wim


Dag Wim2019,

Uit je eerste melding bleek dat er iets fout zat op die Windows 10 pc, daar je wel kon inloggen via je mobiel. Bij DNS kan heel wat fout gaan, wie deelt hem uit, staties eigen of verkeerde DNS servers, DHCP, host file enzovoort. Door stap voor stap te kijken kun je achterhalen wat er gaande is. Wat er mis was zullen we niet meer achterhalen. Belangrijkste is dat het werkt. Succes.

 

Groet Bart