Skip to main content
Beantwoord

Instabiel bedraad internet met nieuwe glasvezelaansluiting

• October 27, 2025
  • 27 reacties
  • 226 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

sinds vorige week zijn wij overgegaan van Ziggo naar glasvezel van KPN. Met behulp van een monteur geïnstalleerd (KPN box 12). Aangezien ons huis best stevig geïsoleerd is, is besloten de oude opstelling met deco's van Ziggo te behouden voor het wifi netwerk. De wifi van de KPN box 12 is daarom uitgezet.

De eerste 2 dagen werkte alles perfect. Vrijdag hadden we uitval van zowel internet als TV signaal, uiteindelijk modem aan en uit gezet en toen was het signaal weer terug. Echter het internet valt nog steeds af en toe weg, bij wifi zou ik het nog kunnen verklaren dat het wellicht door de deco's komt. Maar het bekabelde internet valt ook geregeld weg. Ik heb geprobeerd het log van het modem te vinden, maar vooralsnog niet gelukt.

Wat zou dit kunnen veroorzaken?

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@DanielF1980, wat een avontuur, ik zie dat er al uitstekend meegedacht wordt! Ik wilde net voorstellen toch even te bellen om de lijn uit te laten lezen. Als de hele verbinding wegvalt kun je lang blijven zoeken maar is het mogelijk ook nog iets aan onze kant. Ik ben benieuwd wat er uit komt!

27 reacties

• October 27, 2025

Je hebt tv ontvangers. Hoe zijn die verbonden? Met een utp kabel rechtstreeks naar de KPN Box? Zonder dat hier iets tussen zit?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 27, 2025

vanuit modem loopt een utp naar switch, van daaruit UTP naar o.a. tv

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 27, 2025

Beste ​@DanielF1980 haal de glasvezelkast eens minimaal 2 minuten van de stroom en herstart dan.

• October 27, 2025

Die switch, ondersteund die IGMP Snooping? Wat is het merk en type?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 27, 2025

Die switch, ondersteund die IGMP Snooping? Wat is het merk en type?

de TP-Link TL-SG108, ik heb oprecht geen idee wat IGMP snooping is. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 27, 2025

Beste ​@DanielF1980 haal de glasvezelkast eens minimaal 2 minuten van de stroom en herstart dan.

ga ik vanavond gelijk doen!

• October 27, 2025

Dat is nodig voor live tv bij KPN. Jij hebt het model zonder e. Die ondersteund geen IGMP Snooping. De TL-SG108e wel.

Grote kans daar de problemen vandaan komen. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 27, 2025

Dat is nodig voor live tv bij KPN. Jij hebt het model zonder e. Die ondersteund geen IGMP Snooping. De TL-SG108e wel.

Grote kans daar de problemen vandaan komen. 

maar live tv werkt prima, op 1 korte storing na, maar toen was het modem ook rood, dus dat was even een algemene storing denk ik.

Mijn grootste probleem is het bekabelde internet, verwacht u dat dit ook komt door de switch? Want ook deze aansluiting zit achter de switch.

Ik heb in huis, schrik niet, 3 switches en 6 deco's. We hebben 3 verdiepingen. Moet er wel eerlijk bij zeggen dat 1 deco overbodig is. Ik kan wel een situatie schets maken van hoe het ingedeeld is.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • October 27, 2025

Hoi ​@DanielF1980 
Een switch zonder IGMP snooping kan niet tegelijk het internet en het TVsignaal doorgeven.
Wel internet en wel tv maar niet als ze samen op 1 switch aangesloten zijn, dat kon bij Ziggo wel omdat die het via de coax deed, maar bij glasvezel kan dat dus niet.

Deze switch kan het dus wel.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 27, 2025

Helder verhaal. Met die kanttekening dat ik bij ziggo ook tv via Internet had (mini kastje), coax gebruikte ik niet meer.Dien ik dan nog iets in te stellen op de nieuwe switch of gaan dat vanzelf goed. Ben nu alleen even aan het twijfelen welke switches ik dien te vervangen. Maar daar moet ik echt even een situatie schets voor maken (zie bijlage, excuses voor het lelijke handschrift).

Om bij begin te beginnen, wat is beter, vanuit modem naar hoofddeco en dan vanuit hoofddeco utp naar switch. Of vanuit modem naar switch en daar de hoofddeco (en overige deco s op. Eerste lijkt mij beter. Deco s staan allemaal in accesspoint modus.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • October 27, 2025

Kan die switch waar die TV op zit niet direct op het modem aangesloten worden, dat is de beste en goedkoopste oplossing.

Of anders de Switch TV en de switch meterkast vervangen

Ik zie dat de switch meterkast ook uit een hoofdDeco komt? ondersteund die wel IGMP?

• October 27, 2025

Die "hoofddeco" mag er niet tussen. Want die ondersteund IGMP Snooping waarschijnlijk ook niet of niet goed.

Staat die deco in router modus of in accespointmodus? 

Eigenlijk had de monteur je dit allemaal moeten vertellen. Maar die zal gedacht hebben: "Dan zit ik hier over een uur nog. Gauw wegwezen en door naar de volgende klant".

• October 27, 2025

Als alternatief kun je de tv ontvangers in unicast modus zetten. Dan is de beeldkwaliteit voor live tv kijken iets minder. Maar dan heb je niets meer te maken met IGMP Snooping. 

Voor opnames of terug kijken maakt de beeldkwaliteit niets uit.

Onderste optie.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 27, 2025

Die "hoofddeco" mag er niet tussen. Want die ondersteund IGMP Snooping waarschijnlijk ook niet of niet goed.

Eigenlijk had de monteur je dit allemaal moeten vertellen. Maar die zal gedacht hebben: "Dan zit ik hier over een uur nog. Gauw wegwezen en door naar de volgende klant".

Eigenlijk gaf hij aan dat kpn geen apparatuur van 3de ondersteunt. Deco staat in accesspoint modus

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 27, 2025

Dus beste modem-->switch--> hoofddeco

En dan tevens kabel naar tv switch ook direct op het modem. En deze tv switch dan wel vervangen voor een e versie. 

Maakt het nog uit of ik een netgear of tp link switch pak?

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • October 27, 2025

Koppel alles eerst los. 

Sluit dan eerst de kpn box 12 aan op het NT glasvezelkastje 

Het NT glasvezelkastje moet wel uitgerust zijn met het rode RJ45 wanpoort 

Ook de kpn box 12 moet uitgerust zijn met het rode RJ45 wanpoort 

koppel dan je laptop rechtstreeks met de lankabel op 1 van de lanpoorten van jou kpn box 12 modem en kijken of internet goed werkt. 

Sluit daarna de KPN TV + box met de lankabel rechtstreeks naar 1 van de lanpoorten van je kpn box 12 en kijken of jouw KPN TV + box goed werkt. 

Raadpleeg eerst de handleidingen van jou TP link decos en switch hoe je moet aansluiten en instellen. 

De TP link decos moet wel IGMP snooping of IGMP proxy ondersteunen voor jou KPN TV + box. 

Werkt mulitcast niet op jou KPN TV + box.  Zet dan jouw KPN TV + box op unicast. 

Let op: TP link Deco's zijn wifimax punten en worden alleen gebruik om wifi bereik te vergroten. 

De TP link deco's zijn wel uitgerust met RJ45 lanpoorten. 

Veel succes nog. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 27, 2025

Kan die switch waar die TV op zit niet direct op het modem aangesloten worden, dat is de beste en goedkoopste oplossing.

Of anders de Switch TV en de switch meterkast vervangen

Ik zie dat de switch meterkast ook uit een hoofdDeco komt? ondersteund die wel IGMP?

Zou zeker kunnen. Maar moet ik dan niet alsnog die tv switch vervangen? Omdat er van daaruit utp s lopen naar de nintendo, kpn tv en nog een utp kabel om laptop bedraad aan te sluiten

• October 27, 2025

Deco staat in accesspoint modus

Dan hoef die er ook niet tussen te zitten.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 27, 2025

Koppel alles eerst los. 

Sluit dan eerst de kpn box 12 aan op het NT glasvezelkastje 

Het NT glasvezelkastje moet wel uitgerust zijn met het rode RJ45 wanpoort 

Ook de kpn box 12 moet uitgerust zijn met het rode RJ45 wanpoort 

koppel dan je laptop rechtstreeks met de lankabel op 1 van de lanpoorten van jou kpn box 12 modem en kijken of internet goed werkt. 

Sluit daarna de KPN TV + box met de lankabel rechtstreeks naar 1 van de lanpoorten van je kpn box 12 en kijken of jouw KPN TV + box goed werkt. 

Raadpleeg eerst de handleidingen van jou TP link decos en switch hoe je moet aansluiten en instellen. 

De TP link decos moet wel IGMP snooping of IGMP proxy ondersteunen voor jou KPN TV + box. 

Werkt mulitcast niet op jou KPN TV + box.  Zet dan jouw KPN TV + box op unicast. 

Let op: TP link Deco's zijn wifimax punten en worden alleen gebruik om wifi bereik te vergroten. 

De TP link deco's zijn wel uitgerust met RJ45 lanpoorten. 

Veel succes nog. 

Deco supports IGMP v1/v2/v3. Deco supports IGMP snooping in both router mode and access point mode. IGMP snooping is enabled by default

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • October 27, 2025

Zou zeker kunnen. Maar moet ik dan niet alsnog die tv switch vervangen? Omdat er van daaruit utp s lopen naar de nintendo, kpn tv en nog een utp kabel om laptop bedraad aan te sluiten

Zou ik wel doen anders krijg je moeilijkheden als je -en- TV kijkt  -en- laptop of nintendo gebruikt.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 27, 2025

Helder. Ga ik dat doen. Switch rechtsteeks op modem. Hoofddeco op switch. Switch bij tv vervangen voor een e variant en dan die rechtstreeks op modem aansluiten

Merk switch maakt denk ik niet uit hierin? En moet ik nog iets instellen op nieuwe e switch? Of gewoon standaard instellingen laten staan?

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • October 27, 2025

Merk maakt niets uit als er maar een E achter het type staat.
Meestal zijn ze plug en play

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 27, 2025

Super. Dank voor alle fijne reacties en het meedenken..ik ga het proberen en laat het weten!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 27, 2025

Ok, wat ik nu gedaan heb is het volgende:

Op het kpn modem rechtstreeks aangesloten:

- Switch meterkast (unmanaged)

- De switch vd tv. Morgen krijg ik de managed versie, nu nog de unmanaged

- kabel naar deco zolder waar pc op zit (is dit handig of moet deze op de switch in de meterkast komen)

- de hoofddeco is nu aangesloten op de switch van de meterkast (of is het beter om deze ook rechtstreeks op modem aan te sluiten 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 28, 2025

Aaahhh om gek van te worden.

Bovenstaande gister avond zo aangesloten.

Leek vandaag goed te gaan, maar zojuist viel weer alle internet uit. Zowel wifi als bekabeld.

Bekabelde pc zit nu rechtstreeks op het modem. Zit alleen nog 1 deco tussen op zolder. Om voor de wifi aldaar te zorgen. 

Maar goed ik heb KPN gebeld. Komt morgen toch weer een monteur om te kijken wat het probleem is.