Op woensdag 11 september voerde KPN 's avonds een update uit op mijn modem (KPN Box 12), zoals aangekondigd in een ontvangen sms. Sinds deze update ondervind ik echter aanzienlijke problemen met mijn internetverbinding. Het laden van nieuwe webpagina's en andere diensten die internet vereisen, verloopt zeer traag en leidt soms zelfs tot foutmeldingen zoals ERR_Timed_out of ERR_Failed. Dit probleem lijkt vooral 's avonds vanaf 5 of 6 uur erger te worden.
Opvallend is dat reeds geladen webpagina's en actieve diensten blijven werken. Bijvoorbeeld, een eerder geladen YouTube-video blijft afspelen en bufferen, en online games die in gebruik zijn, behouden hun verbinding, ondanks het onvermogen om nieuwe webpagina's te laden of nieuwe verbindingen te maken. Dit probleem doet zich niet voor via wifi op mijn telefoon maar ttot zo ver alleen via een bekabelde verbinding (glasvezel) op mijn PC.
Ik heb al meerdere pogingen ondernomen om het probleem op te lossen, zoals het modem uit- en inschakelen (met een wachttijd van 60 seconden), de stroom onderbreken en opnieuw inschakelen, het gebruik van andere kabels en zelfs een fabrieksreset, maar helaas heeft geen van deze maatregelen het probleem verholpen. Deze onderbrekingen van de internetverbinding duren meestal 30 tot 60 seconden, en wanneer de verbinding werkt, is deze langzamer dan normaal, hoewel een speedtest een snelheid binnen de verwachte marge aangeeft.
Ik weet dus niet waar het probleem zou liggen en hoe ik dit moet oplossen.