Skip to main content
Vraag

Instabiel netwerk met periodieke ping spikes en packetloss via wifi

• April 1, 2026
  • 1 reactie
  • 2 keer bekeken

Hi allemaal, 

Sinds enkele weken ben ik overgestapt van die ene partij met dat data probleem naar KPN. De eerste weken bevielen prima, maar sinds enkele dagen heb ik een enorm irritant probleem. Periodiek begint mijn wifi verbinding namelijk enorm te haperen. Dan werkt deze enkele seconden goed, dan volgt er een lag spike met packet loss, gevolgd door weer enkele seconden normale verbinding. Dit herhaald zich vervolgens elke pakweg 10 seconden. Af en toe verdwijnt de netwerkverbinding zelfs compleet en werkt alles alleen weer (kortstondig) als ik opnieuw verbinding maak met mijn wifinetwerk(en).
Switchen van 5Ghz naar 2.4Ghz biedt geen verbetering, noch het modem verplaatsen. Ook met mijn laptop direct naast het modem speelt het probleem zich op, ook als er geen andere apparaten verbonden zijn. Zeer irritant als full-time thuiswerker. 

Vreemd genoeg werkt alles weer enkele uren zonder problemen wanneer ik het modem (Box 12 model) volledig opnieuw opstart, maar na een tijd speelt het probleem alsnog weer op.
Dit gedrag heb ik werkelijk nog niet eerder meegemaakt. Het lijkt bijna alsof het modem een soort memory leak heeft en na een tijdje moeite heeft om bij te blijven, vervolgens een dump doet en weer even vooruit kan.

Met wat tools is het probleem goed te zien, maar ook met een simpele ping check naar 8.8.8.8 zie je periodiek de tijden oplopen om vervolgens weer te zakken ad infinum.

Het modem opnieuw opstarten bied dus wel een uitkomst maar is uiteraard verre van gewenst na slechts enkele weken gebruiken.

Is dit een vaker voorkomend probleem, of wat kan ik proberen om dit probleem de kop in te drukken? Bekabeld proberen is helaas geen optie wegens mijn werkplek. 

Bijgevoegd wat resultaten van tests van vandaag. 

1 reactie

rvk01
Slimmerik
  • April 1, 2026

Dat schommelt lekker op en neer 😋

Heb je geen mogelijkheid om de laptop even tijdelijk met een kabel direct aan de router te hangen. Gewoon om deze testen op die manier even te doen en om uit te sluiten dat het de verbinding zelf is.

Als dat wel goed gaat, kun je je concentreren op dat het een WiFi probleem is.