Skip to main content

Sinds een maand of twee is de draadloze verbinding instabiel en lijkt steeds instabieler te worden. 

Bekabelde verbinding haalt wel de beloofde 200mbit.

 

Problemen:

  • KPN iTV op iPad Pro en Windows 10 laptop staat heel vaak stil of geeft zwart scherm (dagelijks issue)
  • Op de iphone vaak wegvallende verbinding, continu opnieuw verbinding aanmaken

Heb het volgende geprobeerd:

  • Nieuwe wifi-(stopcontact)extender (maakte geen verschil)
  • wifi-extender als access point gebruikt (dan moet-ie bekabeld vanuit de meterkast, schiet niet op)
  • Extender uitgeschakeld (bereik vanuit meterkast te laag en nog steeds instabiel)
  • Alles gereset en via KPN wifimanager laten optimaliseren (helaas)
  • Gescheiden frequenties (2,4 en 5 ghz) gebruiken, maar dat kan niet met deze experiabox
  • Alle overige optimalisatietips & tricks op het forum geprobeerd (helaas)

Ik kan wel op zekere momenten de snelheid meten, en dan lijkt-ie goed, maar stabiliteit van dat signaal is lastig te meten. Ik was van plan om een mesh netwerk aan te leggen, aangezien wij een  langwerpig huis hebben en het signaal niet goed verspreid krijgen. Maar voordat ik daaraan geld ga uitgeven wil ik zeker weten dat ik een stabiel signaal heb.

Ik heb een Experiabox v8 en een Telfort-acount dat in KPN is overgegaan. Verder hebben we een handvol mobiele apparaten, Google mini, Sonos, Ring-deurbel en printer die op het draadloze netwerk meeliften. Heb voorheen nooit problemen gehad.

 

Ik ben een beetje door mijn opties heen.  Heeft KPN een service om de stabiliteit door te meten?

Welke snelheid haal je met wifi? Wifi is natuurlijk nooit echt stabiel omdat omgevingsfactoren een grote rol spelen. En met alleen een modem ga je het tegenwoordig niet meer redden. Wil je het goed doen dan zal je inderdaad een meshnetwerk aan moeten leggen. De super wifi's zijn daar uitstekend voor geschikt. Natuurlijk is door het huis verspreid 2 of 3 bekabelde versterkers beter maar ik snap dat je het niet ziet zitten om met kabels aan de slag te gaan. Als je zo,n mesh netwerk aanlegt moet de wifi van de v8 sowieso uit dus daar ben je dan van af.


5-20-6-15 mbit op vier momenten vrij kort achter elkaar op dezelfde plek.  Maar het waait hier ook vrij hard ;-)

 

Voordat ik met zo'n mesh systeem aan de slag ga, zou ik graag willen uitsluiten dat het bijvoorbeeld aan het modem ligt. Maar hoe kom ik daar achter?

En ik wil graag die scheiding in 2,4 en 5 ghz aanbrengen, maar dat gaat dus niet op die v8 box. Je krijgt niet zomaar een nieuwe box, heb ik begrepen.

 


Als jij goed internet bekabeld heb krijg je ook goed wifi via een mesh set omdat het mesh set helemaal niets doet met de wifi van het modem. Die moet namelijk uit!!!! Het netwerk scheiden gaat niet bij kpn producten. Je zal dus op zoek moeten naar een systeem die dat wel toe laat. Neem geen producten die data versturen via het electriciteitsnetwerk want dan vraag je om problemen.


Top, dank!