Skip to main content

Sinds ongeveer 2 weken is mijn internetverbinding zeer onstabiel (slechts 90% uptime), met regelmatig onverklaarbare verstoringen.

  • Internetverbinding valt weg
  • Modem (Box 12) is dan ook niet meer bereikbaar op lokale IP adres.
  • Groene internetlampje op modem brandt gewoon dan

Ik heb reeds 10 jaar glasvezel bij KPN, maar zo instabiel als de afgelopen 2 weken heb ik nog niet meegemaakt 😞

Wat heb ik al gedaan?

  • Eigen router (Edgerouter 😵 + DNS server (Pi-Hole) uit setup verwijderd
  • Netwerk is nu:
    • Box 12 (192.168.2.254, standaardinstellingen)
    • 1x TV (HMB2260)
    • 2x Netgear SG108ev3 switch
    • 3xDeco M4 Mesh wifi
    • 3x DVS650 uitgeschakeld (waren alleen ingebruik voor kabelconnectie Sonos)
  • Supportdienst "Onstabiel internet” van KPN gedraaid → geen resultaat
  • Glasvezel kastje van stroom gehaald
  • Box 12 naar laatste firmware geupdate (V12.C.24.05.08), daarmee lijkt alleen maar erger geworden.
  • Box 12 naar Fabrieksinstellingen gezet

Kan er vanuit KPN worden gekeken of er een oorzaak in de wijk / mijn apparatuur te vinden is?
Alvast bedankt!

Update: als ik de servicetool Traag Internet doe, krijg ik onderstaande foutmelding.
Betekent dit dat er iets in de wijkcentrale niet goed zit?

 


Hi @Canis Lupus, welkom hier. 

Ik denk uiteraard graag mee. Wij kunnen wel zien welke apparatuur je hebt aangesloten, maar dieper kijken mogen wij niet. 

Ik zie echter dat er wel randapparatuur is aangesloten. De simpelste manier is om bij het begin te beginnen. Dat is alles loskoppelen en eerst alleen de Box 12 aangesloten laten, daarna met de televisieontvanger en je laptop/pc en smartphones, dit voor 1 dag. Blijft dit goed werken? Dan 1 voor 1 alle hardware langzamerhand weer aansluiten. Zo kunnen we achterhalen wat de oorzaak is. 


Het is raadzaam om eerst de box 12 aan te sluiten en 1 computer of laptop rechtstreeks met de lankabel aan te sluiten op de box 12. 

En de rest nog niet. kijken of jouw laptop of desktop met de lankabel het internet doet via de box 12 sluit daarna jouw KPN TV ontvanger aan met de lankabel aan jouw box 12 en laat het poosje spelen. 

Zet daarna de wificode van jouw box 12 in jouw smatphone en eventueel in jouw ipad of tablet en kijken of jouw smartphone, ipad of tablet de wifi goed blijft doen van jouw box 12. 

Blijft de wifi van jouw box 12 goed werken? 

En sluit de overige hardware nog niet aan jouw KPN box 12. 

En laat de KPN box 12 niet vol hangen met overige hardware. 

Goed kijken of alles blijft werken. 

 


Dank voor de tips! Vanochtend ook met KPN gebeld, er waren namelijk steeds willekeurig timeoute van 5 mins, waarna alles weer (voor meerdere uren) werkte. 

Probleem lijkt tussen wijkcentrale, glaskast en modem te zitten, dus dinsdag komt monteur. 


Dank voor de tips! Vanochtend ook met KPN gebeld, er waren namelijk steeds willekeurig timeoute van 5 mins, waarna alles weer (voor meerdere uren) werkte. 

Probleem lijkt tussen wijkcentrale, glaskast en modem te zitten, dus dinsdag komt monteur. 

Hi Canis, ik ben benieuwd of het door de monteur is opgelost.


In twee stappen lijkt het probleem (voorlopig) opgelost:

  1. Dinsdag kwam de monteur, deze heeft verouderde NTU (glasvezelkastje) vervangen.
    Echter, 3 uur later was de eerste storing (uitval van 5 mins) weer een feit.
    Direct met KPN gebeld, kon gelukkig volgende dag een monteur komen :)
    Mijn vermoeden is dat het toch de modem is (Box 12), aangezien die tijdens de storingen zowel via ping als web-interface (192.168.2.254) niet bereikbaar is.
  2. Vandaag, woensdag, monteur langsgeweest. Had geen vervangende Box 12 meer, dus leek erop dat ik deze alsnog via KPN moest bestellen. Echter, hij gaf aan dan de v10 modem eigenlijk stabieler is, en misschien wel een betere keuze.
    Deze had hij nog wel bij zich en kon na raadplegen van collega, ter plaatse vervangen worden.

Op dit moment 10 uur stabiel internet, even afkloppen, maar het lijkt opgelost. :)


Ook na (bijna) twee dagen nog 100% uptime van verbinding en modem, lijkt inderdaad de oorzaak te zijn geweest...


Reageer